Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Wasti

Enkelt larm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Ny på forumet och mitt första inlägg. Jag har precis införskaffat en Snipa och har båtplats väldigt bekvämt i kanalen som går genom stan. Enda nackdelen med att ha den så centralt är av naturliga själ att den blir lättåtkommen. Båten är fastkedjad och självklart finns inga saker av värde i båten men bara vetskapen om att folk ändå kan hoppa på utan större problem gnager mig så jag har börjat titta på lite alternativa larm. 

Det jag är ute efter är ett enkelt ljudlarm, inget GPS. Finns det specifika för mindre båtar? Jag tänker att larmet måste aktiveras av gungning (när någon hoppar på båten). Båten är 6 m lång och ganska tung (800kg) plus att den ligger i en lugn kanal. Man vill inte riskera att larmet utlöses för minsta lilla beröring då det finns bostäder tätt intill. 

Sen vet jag inte hur man ska kunna lösa biten med att själv kunna gå på utan att utlösa larmet varje gång.

Någon som har något bra tips på enklare larm?

//W 

Redigerad av Wasti

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt en jodatur 24 så monterade jag en brytare vid en durk och en dold avstängning och en siren,det enklaste man kan göra :)

Tord

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör även så att du monterar en dold strömbrytare på ledningen från tändningslåset till startmotorns solenoid, en primitiv startapärr.

Men du kanske tar med dig nyckeln till batterifrånskiljaren hem också? Dessa avskiljare som vissa kallar för " huvudbrytare" är standradprodukter med likadana nycklar, det finns dessutom nycklar att köpa som reservdel.

Det finns ju enklare larm utan GPS till motorcyklar och moperder, som man kan koppla till en siren, ett sådant larm kanske du kan anpassa till båten.

Sedan förstår jag inte varför du inte vill ha ett spårbart GPS-larm, dessa är inte så himla dyra idag.

Undrar om Todda menade en "trampmatta" som löser ut larmet då man trampar på den?

På förra båten monterade jag in magnetbrytare/tungelement/reedkontakter i flera luckor, dessa gav signal till larmet. Det finns sådana i nuvarande båt också, men då tänder dom en belysning istället.

Rörelsedetektorer finns ju för 12 volt också, i gamla och i nuvarande båt finns det sådana, kopplade till larmet.

Men det var en gång i den gamla båten, en stor tjock spindel som löste ut rörelselarmet... Nej jag artbestämde den inte, nen det var ingen svart änka och ingen tarantella iallafall.

Du kan ju ha en slinga med en tunn kabel in till land, genom denna så flyter det en svag ström som drar ett växlande relä, när någon klipper eller kopplar loss kabeln så faller reät och den då slutande konktaren ger ström och spänning till en siren. Bara det att du måste ned till båten för att återställa...

GPS-larm larmar dig via SMS och du kan stänga av, sätta på och återställa larmet från din mobiltelefon via SMS.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lägg ut en uppspänd rävsax på fördäck,ingen vågar hoppa i den båten,ha ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lägg ut en uppspänd rävsax på fördäck,ingen vågar hoppa i den båten,ha ha.

Tja, men jag är tveksam, det lokala järnvägssällskapet och även museiespårvägen i Malmköping råkade ju ut för koppartjuvar, som klippte ned spänningssatt kontaktledning, i det ena fallet 16.000 volt lågfrekent växelspänning, och i det andra fallet 600-750 volt likspänning, klarar man det så klarar man en en rävsax...

Sen undrar jag hur attraktiv en snipa är för båttjyvarna, troligtvis ganska oattraktiv. Vad jag förstå är det framförallt mindra snabba båtar som stjäls.

Likväl som rävsax, så kan man ju montera en fjärrstyrd dyvika, eller en ventil, som man kan öppna och sänka båten med.

En gubbe på Hönö såg sin båt lämna hamnen med tjuvar ombord, han fällde ankaret med sin fjärrkontoll och det slutade med att linan fastnade i propellern, varvid polisen kunde plocka in dessa båttjuvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på hur lugn kanalen är så kanske du kan hänga ett skivbromslås för mc med larm, som lås till kättingen.

Dessa piper till en gång vid beröring, som varning. Fortsätter det röra sig skriker dom utav bara fan.

Men då gäller det ju att inga vågor får kättingen att röra sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Claes i sjön hade tidigare även en elektronisk vakthund, man kunde progammera in olika hundskall, allt från chihuahua till irländsk varghund...

Om den även hade olika raser av vattenhundar eller "skeppshund" på sin repotoar vet jag dock inte. Men grannen hemma lyckades skrämma bort såväl inbjudna som oinbjudna gäster med en sådan.

Det fins för övrigt minst ett billigt GPS-larm just nu på Tradera, i kategorin "båttillbehör", om du skulle ångra dig....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...