Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Oscarbengtsson

Volvo Penta Md17 rusar vid uppstart?!?

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas att någon mer kunnig ska kunna hjälpa mig. Har nyss haft ur min Md17 och lämnade in den för att byta "fördelarpumpen?", eller spridarpump kanske det heter. Hängde i motorn under veckan, men idag när jag startar upp den för första gången så rusar motorn, typ högvarvar, trots att "vippan" för gasreglaget står i neutralt läge. Fördelarpumpen byttes hos Davids mekaniska i Göteborg, och jag var med bör han bytte den. Då var det en kille som anmärkte på att David inte satte dit något schims för pumpen? Har en stansad "1" vid pumpen, David sa att det inte behövdes, och jag vet inte om detta har med det att göra? Är det NÅGON som har tips och idéer och kan hjälpa mig? Som det ser ut nu blir det ingen sjösättning och jag blir galen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att gasvajern sitter rätt monterad på motorn. Du kan även ta loss vajern och gasa manuellt nere på pumpen. Om det fortfarande strular så ser jag två alternativ, antingen har varvtalsregulatorn gått sönder eller så har länkarmen mellan insprutningspumpen och varvtalsregulatorn inte kommit i rätt läge vid monteringen. Om det ser likadant ut som på MD11 så är det en reglerarm på pumpen som måste träffa ett uttag i länkarmen till regulatorn när man sänker ner pumpen i motorn. Om det inte hänger ihop går det inte att reglera gaspådraget. Varvet blir det pumpen råkar stå på.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Claes! Ja gasvajern är rätt monterad, men vid start rusar motorn, även om gashandtaget och gasreglagevippan på motorn står i neutralt. I pumpen finns en typ "axel" som löper i sidled, som ska träffa ett uttag när den sänks ner precis som du säger, vad gör den axeln? Jag är alldeles för dålig på dieselmotorer tyvärr.. Jag trodde att den reglerar/fördelar dieseln till spridar-rören, och inte att den hade något med varv/gas att göra. Hur som helst hoppas jag att den sitter i rätt läge med tanke på att en firma satt i pumpen.. Men det måste jag öppna och dubbelkolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln är lika med gasreglaget på pumpen. Den styrs dels av hur Du gasar och dels av varvtalsregulatorn via ett invecklat länksystem med justeringar som man INTE skall röra enligt expertisen. Det påstås att dom som visste hur justeringen skall göras är utdöda (det är ju en gammal konstruktion, men bra) Fördelningen av diesel till respektive spridare sköts genom att pumpen i verkligheten är tre pumpar på rad i ett hölje. Om Du öppnar för koll titta då också att inte den lilla returfjädern har hoppat av.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett välskrivet svar! Det jag egentligen ska kolla då är att länkarmen på reglage hamnat rätt? Och den kan väl bara sitta på ett sätt när den sitter rätt? Vart sitter returfjädern du pratar om?

 

Har du någon aning om shimset jag nämnde i första frågan är för något? Min motor är stansad med en etta bredvid pumpen, men där sitter inget shims.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Returfjädern sitter innanför luckan och drar i länkarmen mellan pumpen och varvtalsregulatorn. Beroende på hur åtkomligt motorn sitter i din båt kanske du behöver en spegel för att se den. 

Om det inte satt något shims när ni tog bort pumpen så behövs inget nu heller, under förutsättning att det är samma pump. Shimset styr hur nära kamaxeln pumpen hamnar vid monteringen och därmed hur mycket bränsle som pumpas vid varje varv när kamnocken passerar.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra svar du fått av Rascal!

 

 

 

 

Kalle

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra svar du fått av Rascal!

 

 

 

 

Kalle

Tack Pentax!

Hur bra dom är visar sig väl om jag har gissat rätt i mina analyser. Dvs om han får det att funka.

Jag har själv en MD-2 från -71 som jag ägt i 35 år och kört 5500 tim (totaltid 6500 tim på motorn) relativt problemfritt men försöker serva så gott jag kan. Har dessutom skruvat en del åt kamrater med MD-11 och MD-3/17. Bra och rejäla motorer med grova dimensioner,lågt varvtal och lågt effektuttag som bör kunna gå länge om man undviker rostdöden.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...