Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Rekommendera Poster

Hejsan!

Det är så att jag har en äldre Mercury thunderbolt 50hk. serienr 5112715 , det står 1978 men den kanske är äldre?

jag har varit ute med en del och på senare tid har den tappat mycket ork, känns som att åka en 6hk och den varvar inte ur. Öppnade kåpan och kollade runt lite och såg att det var riktigt oxiderade kablar, kabeln till kondesatorn var i princip av.

Jag har funderingar på att låta en verkstad byta ut alla sladdar, kabelhärvan som går från svänghjulet ner till box/spolarna etc. Vet någon vad ett rimligt pris skulle vara för ett sånt här projekt?

Jag har ju såklart förhoppningarna att det ska vara kabelstrulet som gör att den inte vill gå riktigt då den överlag går fint.

Med vänlig hälsning Glenn

post-104183-0-91041300-1466265224_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte skruvat med en exakt sådan motor som du har men liknande. När det gäller kondingar, tändspolar och brytare så brukar de nödvändiga kablarna följa med när du köper nytt, dvs byter du konding så sitter där en ny kabel som går till brytaren osv. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte skruvat med en exakt sådan motor som du har men liknande. När det gäller kondingar, tändspolar och brytare så brukar de nödvändiga kablarna följa med när du köper nytt, dvs byter du konding så sitter där en ny kabel som går till brytaren osv. 

Tänkte se om man kan beställa kondningen och kabelhärvan som går till spolarna. Har du något tips om bra sida som man kan beställa ifrån?

Tack för svaret, det kanske är lika bra att greja med det själv så man lär sig, men ibland är det bara skönt att slippa pula med grejerna :)

Mvh Glenn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marineengine.com är en bra sajt där man kan beställa typ "allt" till äldre motorer. Det lättaste är att utgå ifrån sprängskisserna och sedan bara klicka i bilden på det man vill ha, då missar man inget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet av att lämna in saker är nästan uteslutande dålig. Det brukar vara dyrt och ofta bli sämre än man hoppats på.

Självklart finns det kunniga och bra hantverkare, så inte menat att dra alla över en kam. Tyvärr är det dock höga priser generellt och inte alla lever upp till kraven.

Som du är inne på själv, gör jobbet och lär dig vart efter. Var ödmjuk och låt det ta tid. Du kommer att vara nöjd med dig själv när du kör motorn du själv renoverade:)

När det gäller Mercury finns all nödvändig kunskap på nätet och delar brukar inte vara några större problem. Gillar de raka 4orna skarpt!

Det du bör vara medveten om är att det kan sticka iväg kostnadsmässigt på vissa delar. Mitt tips är därför att räkna ihop de delar du tror att du behöver så att du inte kommer på halvvägs att det blev dyrt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är väl kvicksilverbrytaren som bryter tändningen om motorn skulle slå upp pga tex grundkörning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet av att lämna in saker är nästan uteslutande dålig. Det brukar vara dyrt och ofta bli sämre än man hoppats på.

Självklart finns det kunniga och bra hantverkare, så inte menat att dra alla över en kam. Tyvärr är det dock höga priser generellt och inte alla lever upp till kraven.

Som du är inne på själv, gör jobbet och lär dig vart efter. Var ödmjuk och låt det ta tid. Du kommer att vara nöjd med dig själv när du kör motorn du själv renoverade:)

När det gäller Mercury finns all nödvändig kunskap på nätet och delar brukar inte vara några större problem. Gillar de raka 4orna skarpt!

Det du bör vara medveten om är att det kan sticka iväg kostnadsmässigt på vissa delar. Mitt tips är därför att räkna ihop de delar du tror att du behöver så att du inte kommer på halvvägs att det blev dyrt.

Helt enig i detta rsonemang. Klart man inte kan dra alla "hantverkare" över en kam/kant/klant.

Tyvärr skulle man behöva testa samma jobb hos flera tiotals, flera gånger, för att hitta den som är intresserad och kunnig nog.

Nä det går fortare att lära sig själv. Precis samma gäller ju "värdens bästa" vården. Hitta en läkare som är intresserad på riktigt. Systemfel.

Fan ska ta bort blindtarmen snarast.. håller precis på att googla till mej info om hur göra.

Redan skaffat kniv, sax,tunn sytråd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en liknande motor tidigare och försökte lämna in den på service på bällsta marin. Dom ville inte ta hand om den, tyckte den va för gammal. Deras erfarenhet är att kunden aldrig blir nöjd, dom fixar en grej och sen är det mågot annat som rasar och kunderna tycker det borde dom fixat på servicen.

Jag hittade ingen ny kabelhärva till min motor utan jag skarvade i ny kabel där det behövdes. Man lär sig mycket själv när man meckar själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Tråkigt svar, men vill du inte fixa den själv är det nog ingen idé. Det kommer att bli dyrare än vad det är värt på den gamla motorn.

Gör du det själv däremot och tycker det är kul kan det helt klart löna sig. Men om den "bara" känns väldigt slö så kan de vara bra att luska mer i vad som kan vara fel innan man börjar byta kablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan, tack för svar.

Visst är det så, ingen mening med att byta alla kablar om den inte går riktigt iallafall. jag har tankarna på annan båt så då kanske tiden finns att fixa nuvarande motor.

Trevlig midsommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt enig i detta rsonemang. Klart man inte kan dra alla "hantverkare" över en kam/kant/klant.

Tyvärr skulle man behöva testa samma jobb hos flera tiotals, flera gånger, för att hitta den som är intresserad och kunnig nog.

Nä det går fortare att lära sig själv. Precis samma gäller ju "värdens bästa" vården. Hitta en läkare som är intresserad på riktigt. Systemfel.

Fan ska ta bort blindtarmen snarast.. håller precis på att googla till mej info om hur göra.

Redan skaffat kniv, sax,tunn sytråd

Kirurgtejp är bra också. Och några Alvedon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...