jajo 32 Postad 18 Juni , 2016 Jag har bytt till en ny givare i tanken då den gamla vdo givaren visade fullt på vdo mätaren tills vattennivån gått ned en liten bit i tanken då den visade tomt istället. Jag har nu bytt givare till en wema givare istället men med den monterad visar mätaren fullt fast tanken är tom och det spelar ingen roll om jag skiftar parter på givaren eller rör på flottören. Är det någon som har någon idé vad det kan bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 Juni , 2016 Är su säker på att mätaren och givaren passar ihop? Det finns olika standarder. Det vanligaste europeiska standarden är att givaren är på 10-180 ohm, där 0 är tomt och 180 är fullt. Det finne en bakvänd amerikansk standard som är ungefär 240-33 ohm, där 240 är tomt. Troligtvis har du fel i instrumentet, eller ett kabelbrott, men om en kabel är oansluten visar instrumeneten fullt, jättefullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 18 Juni , 2016 Gamla givaren var original och bägge var vdo. Den nya ska fungera med vdo instrumentet, den är anpassad för Europa standarden 0 till 190 ohm. Givaren fungerar som den ska det har jag kollat med ohmmätare, jag har spänning ut på parterna från mätaren och jag har mätt motståndet i kablarna mot vdo mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 18 Juni , 2016 Gamla givaren var original och bägge var vdo. Den nya ska fungera med vdo instrumentet, den är anpassad för Europa standarden 0 till 190 ohm. Givaren fungerar som den ska det har jag kollat med ohmmätare, jag har spänning ut på parterna från mätaren och jag har mätt motståndet i kablarna mot vdo mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 Juni , 2016 Det brukar vara så att instrumenet har en utgång mot givaren, och den kabeln skall anslutas till en av givarens anslutningar, den andra anslutningen på givaren skall gå till minus. Alltså instrumenet och givaren i serie på minussidan. Skriver det så du skriver att du har spänning ut på parterna... man jag kan ju missuppfatta dig förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 19 Juni , 2016 Det är 12 volt och jord som jag har ut till givaren. Jag har provat att skifta parterna men resultatet blir det samma, instrumentet visar mer än 100. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 19 Juni , 2016 Har du mätt resistansen på ledningarna vid instrumentet så att det är rätt där också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 19 Juni , 2016 Jag har inte mätt vid instrumentet, det är lite krångligt att komma åt... Jag har mätt resistansen på kablarna från givaren mot instrumentet och det var 85 ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 19 Juni , 2016 Lite förbryllad är jag gällande givarens resistans. VDO har enligt mitt minne 10 - 180 Ohm. Var du fått en 0 till 190 fattar jag inte, ett sånt djur har jag aldrig sett... Här har du kopplingen som jag uppfattar att den skall vara: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 19 Juni , 2016 Det är denna givare som jag bytt till, 0-190 ohm, givaren som satt var en givare med två spröt inte med en rörlig arm.. Modell S3 med 1 1/4",s rörgänga. Givarfläns rekommenderas alltid vid nymontage av givare. Givaren gängas då i givarflänsen och blir på så sätt lätt löstagbar. Mått på givare är från underkant fläns till botten. Håltagning för bränslegivare 40mm. Diameter givarens överdel 55mm. Höjd givare ovan tank 27mm med givarfläns 5300-96 och 29mm med rostfri fläns 5300-95. Givare (Europa) 0-190 Ohm är standard. Givare (USA) 240-30 Ohm samt givare för Suzuki, normalt 240-0 Ohm, kan specialbeställas. Givarintervall 21mm så om givaren är 150mm är det 7 sensorställen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser