Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Winnser

Jabsco Lite Flush elektrisk toalett fungerar inte

Rekommendera Poster

Jag har en Jabsco Lite Flush elektrisk toa med fotbrytare i min Bavaria 37 Sport. Det var förra ägaren som monterade den i båten så jag har inte helt koll på det elektriska. Nu fungerar inte toaletten - inget händer när man trycker på fotbrytaren. Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumma frågor får ofta dumma svar, men det är svårt att utläsa ett fel när man inte ser så du får nog fråga gamla ägaren eller följa kablarna vart de går och se om det går till en säkring eller en huvudbrytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att mäta om du har ström fram till toan. Om du har det är något paj i själva muggen, annars är det som pseudonym säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beskriv gärna vilken felsökning du gjort utöver att konstatera att inget händer när du trycker på spolknappen.

Har du spänning framme vid toan?

Om ja, troligen något fel på toan.

Om nej, troligen inte fel på toan. Gör som pseudonym föreslår, följ kablarna. Mät spänningen och se var den försvinner, där (ungefär) är felet.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dumma frågor får ofta dumma svar, men det är svårt att utläsa ett fel när man inte ser så du får nog fråga gamla ägaren eller följa kablarna vart de går och se om det går till en säkring eller en huvudbrytare.

Tack för svar, jag kommer kolla vart kablarna går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att mäta om du har ström fram till toan. Om du har det är något paj i själva muggen, annars är det som pseudonym säger.

Tack för svar. Är lite osäker på hur jag kan mäta detta men får försöka nästa gång jag är i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för färg på fotbrytaren?

Grå. ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beskriv gärna vilken felsökning du gjort utöver att konstatera att inget händer när du trycker på spolknappen.

Har du spänning framme vid toan?

Om ja, troligen något fel på toan.

Om nej, troligen inte fel på toan. Gör som pseudonym föreslår, följ kablarna. Mät spänningen och se var den försvinner, där (ungefär) är felet.

Mackey

Tack för svar. Jag kollar och återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för färg på fotbrytaren?

Grå. ??

Nu skulle det komma ett gäng följdfrågor om typ. Har du pillat isär, har du kollat kablar till den, har du kollat om du får fram ström, har du kollat om brytaren funkar så du får fram ström till motorn.. o.s.v. fast det har du redan fått ser jag. Lycka till.

Färgen har egentligen ingen betydelse men ändå en början på infosökandet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla som var så snälla att försöka att hjälpa mig lösa problemet. Jag följde kabeln från toaletten och det visade sig att förra ägaren hade kopplat elektriska toaletten till elen till ena kylskåpet!!?? Jag kollade därefter säkringen till kyl och den var sönder. När ny var på plats så funkar toaletten igen.

Jag ser ju nu att när båda mina kylskåp är på och någon går på toaletten så går säkringen till kylen. Säkringen till kyl är 20 ampere. Funkar det att byta till en 25A säkring eller är det riskabelt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla som var så snälla att försöka att hjälpa mig lösa problemet. Jag följde kabeln från toaletten och det visade sig att förra ägaren hade kopplat elektriska toaletten till elen till ena kylskåpet!!?? Jag kollade därefter säkringen till kyl och den var sönder. När ny var på plats så funkar toaletten igen.

Jag ser ju nu att när båda mina kylskåp är på och någon går på toaletten så går säkringen till kylen. Säkringen till kyl är 20 ampere. Funkar det att byta till en 25A säkring eller är det riskabelt?

Ja, det kan funka. Men bättre är nog om du drar en ny kabel från huvudbrytaren, med en egen säkring. Kolla märkströmmen för toaletten och välj en säkring på ca dubbla den strömmen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kan funka. Men bättre är nog om du drar en ny kabel från huvudbrytaren, med en egen säkring. Kolla märkströmmen för toaletten och välj en säkring på ca dubbla den strömmen.

Stort tack. Jag kollar om det blir svårt att dra en ny kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...