Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
megalordon

Voltmätare visar fel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min fasta voltmätare i båten har gett mig skrämselhicka flera gånger då den indikerar runt 12,0-12,1. Däremot när jag mäter med multimeter direkt mot batteriena visar den ca 12,7 V. Därmot  visar den inbyggda voltmätaren 12,7 V vid körning då generatorn går för fullt.

 

Om det är så att kablarna inte är tillräckliga mellan batteri och voltmätaren borde den väl inte heller vid laddning/körning visa 12,7? Eller skall jag tolka det som att det snarare tillförs runt 13,4 V till batteriena från generatorn i det läget.

 

Är detta ett vanligt problem? Vad kan man göra för att få en tillförlitlig Volt-angivelse fram till instrumentpanelen?

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom inbyggda är inga precisionsinstrument. Men så mycket fel skall den inte visa, den visar ju då omkring 0,5 V fe. kolla anslutningrarna! Oxid, dålig kontakt och sådant, kabelarean skall egentligen inte ha nån betydelse, men det blir ju mindre spänningsfall i grövre kablar, iofs så är ju en voltmeters egenförbrukning försumbar. Men kolla var volteneteren mäter nånstans i systemet, nära batteribanken eller långt bort från dennna.

Om det inte hjälper, köp en ny voltmeter! Det finns digitala som är mer exakta.

Men du kan ju börja med att provisoriskt koppla direkta kablar (+ och -) direkt till batteriet och se vad det ger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät i instrumentpanelen där voltmetern sitter. Felet verkar f.ö. vara 0,7-1,0V hela tiden, oavsett vad du har igång ?

 

Finns två möjliga orsaker:

 

1. Spänningsfall i kabel från motor/batteri/maskinrum/generator till elcentralen och instrumenteringen framme i båten p.g.a. dålig kontakt eller klen plus- och minuskabel. Om samma förbrukare ligger på hela tiden så får du ungefär samma spänningsfall fram oavsett om generatorn laddar eller inte.

 

2. Mätaren visar 5-6% fel. Inte alls ovanligt.

 

Prova - med motorn på med förhöjd tomgång - att slå av allt du kan (utom motorn ;-) och sedan slå på allt möjligt. Ändras avläsningen på voltmetern radikalt lutar det åt alt. 1, annars att den helt enkelt visar fel. Finns ibland en trimpot att vrida på via hål på baksidan för finjustering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den visar fel när det inte är någon, eller väldigt liten, strömförbrukning sp handlar det inte om spänningsfall i ledningarna. Det måste gå ström genom ledningarna för att det ska bli spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den visar fel när det inte är någon, eller väldigt liten, strömförbrukning sp handlar det inte om spänningsfall i ledningarna. Det måste gå ström genom ledningarna för att det ska bli spänningsfall.

 

Precis som jag skrev i sista stycket ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma på min Rinker 250 '05, voltmätaren i min panel visar runt 1v för lågt hela tiden. Högsta jag någonsin sett den är 13v efter någon timmes motorgång när min andra visade 14,3v.

 

Om du är nyfiken, köp en vettig multimeter och mät vid batterier så vet du hur det mås där, sen kan du mäta i närheten av voltmätaren precis som andra sagt och mest konstatera 'jahopp'.

 

När du är klar med det tar du ett glas vin, en öl eller något annat! :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma på min Rinker 250 '05, voltmätaren i min panel visar runt 1v för lågt hela tiden. Högsta jag någonsin sett den är 13v efter någon timmes motorgång när min andra visade 14,3v.

 

Om du är nyfiken, köp en vettig multimeter och mät vid batterier så vet du hur det mås där, sen kan du mäta i närheten av voltmätaren precis som andra sagt och mest konstatera 'jahopp'.

 

När du är klar med det tar du ett glas vin, en öl eller något annat! :)

"några" 12V-specialister tror världen är pluss (+)

Andra 12V-specialister tycker något om nåt' på distans.

 

"Voltmätare visar fel", sa Bull.........................*lol*

 

"sege" har antagligen svaret på "problemet"................nå't annat ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har samma på min Rinker 250 '05, voltmätaren i min panel visar runt 1v för lågt hela tiden. Högsta jag någonsin sett den är 13v efter någon timmes motorgång när min andra visade 14,3v.

 

Om du är nyfiken, köp en vettig multimeter och mät vid batterier så vet du hur det mås där, sen kan du mäta i närheten av voltmätaren precis som andra sagt och mest konstatera 'jahopp'.

 

När du är klar med det tar du ett glas vin, en öl eller något annat! :)

"några" 12V-specialister tror världen är pluss (+)

Andra 12V-specialister tycker något om nåt' på distans.

 

"Voltmätare visar fel", sa Bull.........................*lol*

 

"sege" har antagligen svaret på "problemet"................nå't annat ;-)

 

 

 

Vad är då det rätta svaret gamle man.

 

Du som kan detta med säkerhet!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rätta svaret på den ultimata frågan om meningen med livet universum och allting är "42"(!)

Iallafall om man får tro salige Duglas Adams, han som skrev trilogin "Liftarens Guide till Galaxen" ja en trilogin innefattandes fyra böcker, sedan tillkom ytterligare en bok till postumt.

 

Om man inte får det svarer man förväntade sig, så behöver det inte vara så att svaret är felaktigt, det kan vara frågan som är felformulerad. Även detta enligt LGTG men väl tänkvärt, faktiskt.

 

Standradmonterade voltmetrar i båtarnas motorpaneler är fortfarade inga precissionsinstrument, visarnålarna är tjocka, skalan är oexakt, sedan är de väligt enkelt uppbyggda rent mekaniskt. Sedan mäter dessa ju bara i motorns el-krets, om nu ingen varit där och kopplat om.

 

Det finns små inbyggnadsmoduler att köpa hos exempelvis Conrads med en digital voltmeter, ganska ofta även på Tradera, sedan finns det i biltillbehörsbutikerna Ø52mm instrument med digital voltmeter istället för en med vridspoleinstrument, dessa är då heller inga laboratorieinstrument, men ändå bra mycket bättre än den antika typen.

 

Men har du provat mitt förslag att koppla instrumentet direkt till batteriet? Blir det nån skillnad, eller har du provat att mäta med din multimeter vid voltmeterns anslutnigar på dess baksida?

 

Men om man nu vill ha exakt kontroll över spänning, ström, laddstatus etc ombord skall man ju köpa sig en så kallad "batteritankmätare" som då liksom på din mobiltelefon, visar med ett stapeldiagram hur mycket ladning du har kvar i dina batterier. NASA BM-1 heter en av dessa numera prisvärda mätare, som flera här på detta forum installerat. Huruvida dessa har nån "koppling" till den amerikanska rymdflygstyrelsen vet jag inget om. Eller så kanske det var en sån som larmade om spänningsfall på Apollo XIII när det höll på att gå åt helvete....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en multimeter, köp en. En billig duger bra.

 

Om instrumentet inte har en shunt utan är kopplade direkt mot batterikretsen kan du göra följande. Mät spänningen över det batteri mätaren är ansluten till (håll pinnarna mot plus och minus). Jämför värdet med voltmetern. Antar på din beskrivning att de är olika.

 

Mät sedan på tåtarna som går in i instrumentet. Om de visar lika, eller ungefär lika, som instrumentet är felet dåliga kablar eller något på vägen. Något som drar ström. Är värdet ungefär samma som vid batteriet visar instrumentet fel. Byt mot en annan enkel voltmätare.

 

Vill du veta mer exakt, köp ett mer avancerat instrument :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Voltmeters behöver ingen shunt, det är amperemeters som kan ha en sådan om det skall mätas stora strömmar eller mätas strömmar långt bort från instrumentet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Voltmeters behöver ingen shunt, det är amperemeters som kan ha en sådan om det skall mätas stora strömmar eller mätas strömmar långt bort från instrumentet!

 

Korrekt, ville bara helgardera mig om att det som kallades voltmeter inte var ett mer avancerat kombinerat instrument.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en multimeter, köp en. En billig duger bra.

 

Om instrumentet inte har en shunt utan är kopplade direkt mot batterikretsen kan du göra följande. Mät spänningen över det batteri mätaren är ansluten till (håll pinnarna mot plus och minus). Jämför värdet med voltmetern. Antar på din beskrivning att de är olika.

 

Mät sedan på tåtarna som går in i instrumentet. Om de visar lika, eller ungefär lika, som instrumentet är felet dåliga kablar eller något på vägen. Något som drar ström. Är värdet ungefär samma som vid batteriet visar instrumentet fel. Byt mot en annan enkel voltmätare.

 

Vill du veta mer exakt, köp ett mer avancerat instrument :-)

 

De vete katten om en "blliga multimeter duger"

 

Voltmetrar och multimetrar är en historia för sig. Många billiga instrument duger kanske att kolla om det finns spänning eller inte med, men inte att mäta med.

 

Skulle jag köpa ett nytt instrument för att ha att mäta i båten skulle jag köpt en tångampermeter kombinerad med en multimeter typ. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

 

Nu är ju det egentligen ett billigt instrument, men jag köpte en dylik när det hände nåt med min gamla tångamperemeter (en mekanisk skada pga yttre våld)

 

Mäta ström i båten är bra att kunna göra många gånger och med en tångamperemeter kan man göra det utan att koppla om i elanläggningen "bara" att sätta över tången på den ledaren man skall mäta på. Ligger man och kopplar in en yttre amperemeter i en anläggning finns det stora risker att man gör nåt fel -  tom även om man vet vad man gör.

 

Annars är det ju korrekt att göra kontrollen som föreslås.

 

Sen - det här med 12V är en historia för sig. Är spänningen på ett batteri, som varken laddas eller urladdas bara 12 V, då är batteriet i det närmaste helt tomt. Risken finns också att det har tagit ganska mycket stryk. 

 

Man bör aldrig låta ett batteri i viloläge gå under 12,3 Volt. Batteriet är fulladdat om man mäter i viloläge om spänningen är 12,74 Volt (har jag för mig)

 

Är spänningen bara 12,7 Volt när motorn går och batteriet borde ladda, så laddar inte generatorn. Spänningen borde ligga över 13 Volt om batteriet är tomt och ett blybatteri är fulladdat när det under laddning når 14,4 Volt

 

Det är med batterer och laddning och spänningar är en hel vetenskap i sig - vara jag begriper ytterst lite.  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min fasta voltmätare i båten har gett mig skrämselhicka flera gånger då den indikerar runt 12,0-12,1. Däremot när jag mäter med multimeter direkt mot batteriena visar den ca 12,7 V. Därmot  visar den inbyggda voltmätaren 12,7 V vid körning då generatorn går för fullt.

 

Om det är så att kablarna inte är tillräckliga mellan batteri och voltmätaren borde den väl inte heller vid laddning/körning visa 12,7? Eller skall jag tolka det som att det snarare tillförs runt 13,4 V till batteriena från generatorn i det läget.

 

Är detta ett vanligt problem? Vad kan man göra för att få en tillförlitlig Volt-angivelse fram till instrumentpanelen?

 

/Bosse

 

Är den voltmeter du har av typen "komprimerad skala", dvs den visar spänning i området 9 - 14 V eller liknande. Då finns en zenerdiod i serie med din voltmeter och voltmetern är egentligen (i exemplet) ett 5V instrument försedd med en annan skala. Denna typ av voltmetrar brukar ha dålig noggrannhet och är egentligen avsedd att visa att det finns spänning och att e v laddning pågår.

 

Gör en egen kalibrering så som du gjort med din multimeter eller byt ut till ett digitalt instrument som mäter spänningen dirrekt (utan trix)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Megalordon skrev i trådhuvudet: Är detta ett vanligt problem? Vad kan man göra för att få en tillförlitlig Volt-angivelse fram till instrumentpanelen?

Mycket bra frågor. Vet inte svaren, men är nyfiken. :-)
Men på fråga 1 svarar jag:
Problemet är att man inte kan veta spiksäkert om det ens finns nåt problem eller inte.
[Man kanske ofta har mätt 12,7 volt och sedan praktiskt dragit slutsatsen att batteriet var fulladdat vid just värdet 12,7V, rent av varit extra duktig och antecknat felvisning* på nån klisterlapp vid/på instrumentet. Men så behöver det ju inte förbli för all framtid, nåt kan ju börja krångla. Din fråga är ovanlig i forumet, kanske för att instrument sällan krånglar eller för att de flesta har dålig koll?]
Och på fråga 2 svarar jag:
Fullständig tillförlitlighet à la "SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut" skulle bli jäkligt dyr och behövs knappast, räcker med hyfsad tillförlitlighet i båtsammanhang. Framgår inte i din fråga om du har visar- eller digitala siffror, men bägge varianterna måste i grunden förlita sig på en spänningsreferens som bottnar i verkliga världens "hårdvara".

[Digitala instrument har en halvledarkomponent, ofta typ zenerdiod, vars egenskaper hårdvarumässigt ytterst säkerställer att referensspänningen är pålitlig. Gamla visarinstrument (galvanometrar/vridspoleinstrument) har en returfjäder i kamp mot en elektromagnet. Fjädern har noga inställd fjäderkonstant relativt vridkraften längs visarskalan. Hehe, blir litet långt men min poäng är att volt-referenser alltid är och måste vara "hårdvara". Och att referensen pålitlighet är mycket viktig, SI-enheten 1 volt måste alltid vara just 1 volt, även i instrumentets inre.]

Själv lutar jag åt att bästa sättet att nå bra tillförlitlighet billigt är att använda nån litet dyrare referenskrets typ LT 1634, den verkar fanimej alltid ha spänningen exakt 4,096 volt (kostar runt 10 dollar och är givetvis noga kompensad för tempvariationer mm)? Dessutom gärna ha ett uttag på referensens 4,096V för eventuellt enkel kalibrering/kompensering av andra voltmetrar - typ sin egna båtmultimeter. Därtill gärna ha oberoende spänningskällor (läs typ ett litet 9V-batteri som drivkälla för instrumentet, f.ö. likt multimeterars. Rent av ha dubbla omkopplingsbara spänningskällor för högsta tillförlitlighet, nåt batteri är kanske inte helt slut.

Haha, gärna även ha byxor med både hängslen och livrem under mätningen, märker att jag börjar spåra ur litet. Men detta med att "referensen" alltid är hårvarubaserad och mycket viktig viker jag mig inte en tum på. Eller 25,4 millimeter, enheten beror alltså alltid på referensen när något skall måttsättas!)     

*) Alltså mätt spänningen efter typ 24 timmar (vilospänning) efter laddning, ingen laddning eller urladdning under vilan, ev solpaneler givetvis bortkopplade etc. Därefter noterat hur mycket  instrumentet visar fel spänning gentemot de tabeller som gäller för blybatteriers fulla laddningstillstånd. Varit duktig och antecknat felvisningens storlek för att framledes kunna kompensera, alltså räkna till eller från de anteckande tiondels voltarna.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...