PeFo54 4 Postad 17 Juni , 2016 Jag har en Marex 27 planande båt. Väger tydlige 3,5 ton Tidigare ägare sa att den planar vid 17 -18 knop. Har även talat med Marex och de svävar . Nu är motorn bytt från 160 hk till 200 hk. Detta ger mer kraft men också tyngre båt. Ligger jag i 18 knop planar den fint men är väldigt törstig. Jag drog ned till 14 kn men fick reda på att det var alldeles under plantröskeln och det är inte bra. Hur hittar jag optimal fart fart/förbrukning? Någon som har tips? Man vet ju bara farten men inte bränsleförbrukningen fören efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 17 Juni , 2016 Kanske värt att investera i en flödesmätare? Då kan du ju verkligen hitta din "sweet spot" varje gång du åker med tanke på olika last osv? Det finns annars en tråd om bränsleförbrukning som nyligen var rätt välbesökt här på mg i den finns det lite tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 17 Juni , 2016 Kanske värt att investera i en flödesmätare? Då kan du ju verkligen hitta din "sweet spot" varje gång du åker med tanke på olika last osv? Det finns annars en tråd om bränsleförbrukning som nyligen var rätt välbesökt här på mg i den finns det lite tips. Det bästa instrumentet är varvräknaren. För alla motorer finns kurvor från tillverkaren som visar vridmomentkurvan och för det mesta även bränsleförbrukning. De är uppmätta i laboratorieförhållanden och exakta.De flesta motorer är optimerade mot sitt vridmomentmax så kan man plana där eller strax under så ligger man nära det bästa farten för motor/propeller/båt-kombinationen. Är inte propellern helt fel för båten eller motorn i väldigt dåligt skick så stämmer de kurvorna väldigt bra. Problemet kan vara att hitta kurvan för din motor, leta efter säljbrochyrer för eftermarknad i dessa brukar de finnas med. Annars hör med tillverkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Juni , 2016 Du märker väl när båten tappar planing och börjar gräva ner sig i aktern. dvs fören börja höja sig mot himlen, och det borde börja ske vid 14kn Vad har du för varvtal vid 18kn resp 14kn och även vid fullt skaft plus fart vid fullt? Prova att bara dra ner till 16-17 kn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser