Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Sundvall82

Hjälp vatten läckage

Rekommendera Poster

Hej

Har precis köpt mig en sea ray 215 expres cruiser.

Bälgarna är precis bytta.

Startade motorn på land innan sjösättning

Med "muffar" på drevet.

Tänkte inte på det då men fick tömma båten på nån liter vatten innan sjösättning.

Nu när den ligger vid bryggan så kan jag höra att det droppar vatten under motorn nånstans men svårt att se. Detta är alltså med motorn av.

Hade uoo den igen och kollade bälgarna men där är det torrt. Nån som vet vart det kan läcka??

Kan det bli nån form av hävert effekt på nån slang eller??

Hade det kommit från sköld eller liknande så skulle man väl inte höra att det droppar, då skulle det väl rinna efter aktern och ner.

Tacksam för all hjälp vill ju köra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan använda mobilkameran för att lokalisera?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sjövattenkyld eller sötvattenkyld (värmeväxlare).

 

Om motorn är sjövattenkyld, nu vill jag inte måla fan på väggen men, och föregående ägare har misslyckats med vinterkonserveringen så det finns en frostskada på motorn där vattnet tränger fram.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är sjövattenkyld.

Men den har stått i varmgarage hela vintern var själv och hämtade ut den från det. Det kan inte vara nån kylslang som har nån form av självtryck??

Konstiga är ju att det droppar när båten ligger i vattnet även gast inte motorn varit igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt om du inte får ner huvudet för att titta så kan du använda en inspektionsspegel eller filma/fotografera med mobilen för att hitta läckan. Det är meningslöst att hålla på att gissa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det är blött på bockhornet, har varit med om att det läckt vid de stora gummislangarna mellan knä och bockhorn.

Är vattnet klart?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen har nu legat i båten och försökt hitta läckaget.

men jag hittar det inte har lyckats identifiera att vattnet kommer bak från nedre halvan av motorn.

och eftersom att jag hör ett dropp då och då så borde det inte vara från aktern eller skölden iaf.

har precis köpt mig en inspektions kamera så ska försöka leta med hjälp av den.

 

ja vattnet är helt klart....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen har nu legat i båten och försökt hitta läckaget.

men jag hittar det inte har lyckats identifiera att vattnet kommer bak från nedre halvan av motorn.

och eftersom att jag hör ett dropp då och då så borde det inte vara från aktern eller skölden iaf.

har precis köpt mig en inspektions kamera så ska försöka leta med hjälp av den.

 

ja vattnet är helt klart....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en toapappersfälla! Torka torrt, lägg papper på misstänkta platser och du ser direkt var det droppar. Linda det runt motorn...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en mercruiser 5,0

 

efter mycket letande idag, blev tvungen att köpa mig en inspektionskamera till telefonen idag.

så hittade jag vart jag ser att läckan växer till sig detta är ungefär 3-4cm på sidan om bottenpluggen.

drar upp båten på land och känner på botten pluggen, bottenpluggen sitter men själva infästnigen var lös, jag har nu slipat upp ytan och monterat dit en ny infästning och plugg med sikaflex 292i så den nya ska nog sitta, men jag tror att detta var felet även om droppen bygger upp sig 3-4cm på sidan, antar att vatten färdas lätt.

 

https://www.dropbox.com/sh/sfwqfou0w1fbxxl/AABffEIM0YOgKvIzchnxCj6Ya?dl=0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men ser den översta skruven på filmen där droppen växer till sig tyvärr så kameran inte riktigt rak utan den är vriden, men vad tror ni kan det färdas från skruven och till sidan eller har jag fler läckage??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ytterligare en orsak att dyvika är en källa till problem, Problemet är att akterspegelns plyfa blir blöt vid läckage, då hålet innåt båten inte brukar vara plastat.

 

Dock bra att du hittat felet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok så det kan vara så att det var dyvika pluggen som var felet, vattnet samlades på sidan om den, 

men den var lös satt knappt nåt alls, 

om det inte är den så måste det väl vara skölden annars men vad jag kunde se så var den torr 

såg nästan dammig ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

hej igen

är lite nojjig på att det ska läka fortfarande nu när jag sjösätter så passade på att dra lite sikaflex runt hela skölden, finns det fler ställen på skölden det kan läka på förutom bäljarna??

hittade 3 bultar på verdera sida kan man sätta en dutt sikaflex på dom också??

drevet är ett alpha one gen II

20160624_143515_HDR.jpg?dl=0

post-109094-0-93773700-1466858279_thumb.jpg

Redigerad av Sundvall82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta om jag nämner det, men den "tätningen" du har gjort är bara ett bra sätt att förbruka dyr tätningsmassa till ingen eller nästan ingen nytta.

 

Oavsett om det gäller en sköld som i ditt fall, ett däcksbeslag en rutram eller vad det kan vara så är det sällan man lyckas med en sådan utanpåliggnade fogning.

Man måste nästan alltid lossa på det man vill täta och klämma in tätmassan mellan den delen och skrovet och dra fast ett första steg, och sedan efterdra då massan härdat. Nu. Det är ju ett alldeles för stort jobb att lossa på en sköld nu, ett typiskt många timmar långt vinterjobb.

Hoppas jag har fel, men det är troligt om det nu läcker runt skölden, så gör det det fortfarande.

 

Om du skall täta skruvhål bör dessa hålen vara 0,5-1mm större än skruven, och då klämmer man in tätmassa i hålet, samt på skruven och slår den på plats, och hoppas att det stannar kvar en massa i hålet. Sedan drar man fast muttrarna innan massan härdat, och efterdrar dagen därpå.

 

Du skrev att du renoverat runt dyvikan, jättebra! Om nu dess infästning i skrovet var lös har der med största sannolikhet läckt där. På större båtar föredrar jag dyvikor av brons, sådana med konisk rörgänga och ett stort spår för stor skruvmejsel eller specialverktyg. När jag monterat sådan, vilket har hänt x 3 eller fler fånger... har jag lindat gängtape eller lin i gängorna, då blir det skåltätt, men litet jobbigare att skruva loss på hösten.

 

Mindre båtar, jollen, riben och en vanlig gummibåt har fått en expanderdyvika, dessa brukar också fungera bra, men i mindre båtar där man kan inspektera dem varje dag.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag nämner det, men den "tätningen" du har gjort är bara ett bra sätt att förbruka dyr tätningsmassa till ingen eller nästan ingen nytta.

Oavsett om det gäller en sköld som i ditt fall, ett däcksbeslag en rutram eller vad det kan vara så är det sällan man lyckas med en sådan utanpåliggnade fogning.

Man måste nästan alltid lossa på det man vill täta och klämma in tätmassan mellan den delen och skrovet och dra fast ett dörsta steg, och sedan efterdra dåmassan härdat. Nu. Är det ju ett alldeles för stort jobb att lossa på en sköld, ett typiskt många timmar långt vinterjobb. Hoppas jag har fel, men det är troligt att du har samma läckage fortfarande. Om du skall täta skruvhål bör dessa vara 0,5-1mm större än skruven, och då klämmer man in tätmassa i hålet, samt på skruven och slår den på plats, och hoppas att det stannar kvar en del i hålet. Sedan drar man fast muttrarna innan massan härdat, och efterdrar dagen därpå.

 

Du skrev att du renoverat runt dyvikan, jättebra! Om nu dess infästning i skrovet var lös har der med största sannolikhet läckt där. På större båtar fördrar jag dyvikor av brons, sådana med konisk rörgänga och ett stort spår för stor skruvmejsel eller specialverktyg. När jag monterat sådan, vilket har hänt x 3 har jaf lindat gängtape eller lin i gängorna, då blir det skåltätt, men litet jobbigare att skruva loss på hösten.

aha tänkte att det skulle förebygga lite =/.

hur som helst så tror jag att det var dyvikan som var problemet för den var lös på båten alltså själva infästnigen 

så ser det ut med den nya monterat, körde med sikaflex 292i så att den ska sitta kvar på båten.

men bara sjösätta då och hoppas på att det var detta som var problemet.

post-109094-0-02334200-1466862335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad bra! Den dyvikan är den jag brukar använda. I mitt tycke den bästa modellen! Nu är det bara att ligga sömnlösa nätter för att oro sig om att den inte skruvat ur sig.... Hoppas du klämde in lin eller gängtape innan du skruvade i dyvikan...? Nåväl, sikaflex på gängorna funkar också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpte du kameran

köpte kameran av en kompis kollade med han och han har beställt den från ebay.

funkade riktigt bra =).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sjösatt och kollat om det är tätt ännu?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sjösatt och kollat om det är tätt ännu?

yes sjösatte i måndags kväll och det var  helt torrt nu idag när vi skulle ta en sväng med båten,

så fick vara lycklig en stund, nu läker det in vatten när jag kör istället =( 

men hittade att det läkte lite avgaser från gummi bäljen som sitter på knäet.

så drog klammerna som sitter där och det blev tätt men om det var där det läkte vet jag inte helt säkert

läker inte när jag bara står på tomgång utan verkar som att det är mer när jag kör.

hittar ingen annan slang som fuktar så hoppas att det var den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du törs kan du smaka på det inläckande vattnet.

Det kan smaka salt, glykol, olja, neutralt eller latrin, då vet du vad det är som läcker iallafall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag är ganska säker på att det är sjövatten.

vi har lite lätt bräckt vatten här uppe. 

jag har ingen toalett på båten och den är sjövattenkyld.

oljan i motorn har jag kollat och den ser bra ut.

vattnet var lite lätt missfärgat (mörkare) än sjövatten så misstänker att det kommer från avgaserna ändå kanske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det är rester av ditt tidigare läckage. Vatten ligger i kölsvinet längre fram i båten tex under tanken, kommer fram när du drar på då båten sätter sig i aktern. Missfärgningen kan tyda på att vattnet kommer från ett dolt utrymme, där det är skitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä tror inte det för öppnade huven i början av färden och då var det fortfarande torrt, 

sen öppnade jag när vi var framme bara för att se, och då var det lite vatten där.

vattnet var inte jättevarmt men det var ljummet iaf.

får ta mig en tur nu igen och se, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...