Marrexxx 66 Postad 16 Juni , 2016 Båtsommaren 2016 har ännu inte riktigt blivit som jag tänkt mig, I mitten av juni står skutan ännu på landoch jag är utelåst och strandsatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 17 Juni , 2016 Fan så trist . Hoppas du får båten i vattnet innan säsongen är slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Juni , 2016 Kan du inte bli kompis med en biltjuv - så fixar han ditt problem på "fem röda". Fast å andra sida - då hade du inte haft nåt att skriva om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Juni , 2016 Man behöver knappast vara biltjuv för att fixa detta! Kalle 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 Juni , 2016 Har också blivit av med nycklar och fått byta tändningslås. Håller med - skitsvårt var det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Juni , 2016 Det där med nycklar är ett bekymmer. Reservnycklar till båten har jag hängt på ett särskilt ställe och dessutom knutit fast dom för att de möjligtvis skall stanna kvar just där. Fast när jag behöver dom kommer jag väl inte ihåg var jag hängde dem!? Just nu letar jag efter min stora orangea väska till mina skruvdragare/borrmaskiner. Jag har inte använt maskinerna på några dar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 18 Juni , 2016 Jag blev oxå av med båtnycklarna efter ett inbrott i bilen för några år sen då en bashögtalare försvann och naturligtvis nycklarna till båten. Bilen var olåst så inga brytskador vilket är ett plus mot tidigare inbrott på andra bilar. Jag hade naturligtvis inga kopior på nycklarna. Nyckeln till ruffen var en väldigt enkel konstruktion där jag hittade en gammal nyckel som jag bara behövde fila lite på så jag kom in i båten i alla fall, har fortfarande samma nyckel. Måste komma ihåg att göra en kopia. Nyckeln till tändningen var det bara att beställa en ny, skruvade isär reglaget och på insidan hittade jag en kod, ringde Bällsta Marin som klickade på sin dator och sa att nyckeln kommer om några dar, klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 18 Juni , 2016 Jag blev oxå av med båtnycklarna efter ett inbrott i bilen för några år sen då en bashögtalare försvann och naturligtvis nycklarna till båten. Bilen var olåst så inga brytskador vilket är ett plus mot tidigare inbrott på andra bilar. Hade en chef på elverket - allmänt kalla DubbelHenrik. Han hade en gammal Mercedes som varit Taxi och gått en fruktansvärt massa mil. En dag var han ute med ett par andra tjänstemän på kommunalkontoret och de åkte i Henriks Mercedes. När han parkerat bilen på parkerigsplatsen, gick han ur, stängde dörren och började gå mot kontoret. Det var på den tiden man låste bilen med nyckel - handgripligen. En av de medåkande frågade förvånad; "Låser du inte!?" "Nej", svarade Henrik,"Det ser så sniket ut". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 18 Juni , 2016 Trist, men byt tändningslåset så är det ju bara att åka vidare. Båtar från 80-talet - och inte nu heller - är ju utrustade med några särskilt avancerade prylar för låsning. I värsta fall går det väl att koppla dit några strömbrytare i väntan på ett tändningslås. Mackey PS Jag ska nog ta ut båtnycklarna ur bilen. Resultatet blir säkert dessvärre att vi kommer till båten utan nycklar, men... Vi har kombinationslås och tändningen kan jag överlista så det värsta blir nog att vi inte kommer in med bilen på marinan om inte någon annan råkar komma samtidigt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 18 Juni , 2016 Sådana här saker får en att skapa rutiner:-) Själv har jag numera en enkel rutin att ALLT relaterat till båten ligger i en vattentät rygga, som jag plockar upp innan avfärd mot båten(läggs framför ytterdörren). Här ligger nycklar till båt, ramp, trailer, kabin samt plotter, fjärr till autopilot osv. En anekdot, som den inbitne sportfiskare man är, har man ju rutiner, och jag har i många år använt vadare med inbyggda stövlar. Efter införskaffande av vadare med separata kängor råkade jag ut för en situation där jag efter 2,5 timmar i bilen kommer fram till blekinge för att upptäcka att kängorna är kvar hemma. Surt..... Numera gör jag resan IFÖRD vadarbyxor, så jag är säker på att inte glömma kängorna..... 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 18 Juni , 2016 Jag lägger alltid viktiga saker på/i skorna i hallen. Jag har hittills aldrig lyckats glömma skorna när jag gått ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 Juni , 2016 Själv så lämnar jag båtarna olåsta med nycklarna i en stuvficka bredvid ratten (inte minsta snurran för den har varken ratt eller lås) – enkelt och bra. Nycklarna till fyrhjulingen förvarar jag i dess tändningslås och dörrnycklarna i ytterdörren, på utsidan (fast inte på midsommar, då låser vi på riktigt). Flakan har inget lås och inte heller några av våra cyklar. Enkelt och bra, man vet alltid var man har dem och de är alltid lätt tillgängliga när man behöver dem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 18 Juni , 2016 Jag bytte till ett nytt dörrlås till båten, det kostade 98kr båten kostade en miljon niohundraåttiotusen, när den var ny... Upptäckte dock att det gick att låsa utan nyckel. En annan båt, tillhörandes en god vän, var också låst med nycklarna i tändnngslåset, 2008 vad detta, vi fick demontera en stor och tung skjutdörr när vi skulle gå in hade kompisens son tagit ut lurarna ur öronen och undrade vad 17 vi höll på med, han hade befunnit sig i förruffen hela tiden och förluckan var dessutom oreglad.... Suck, men det fanns kalla öl i kylen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 18 Juni , 2016 Låter smart med en båtrygga med nycklar och hela kittet, jag har en bra drybag som jag kan använda. Tack för tipset.Att tjuvkoppla går ju alltid, men nej jag tänker byta lås Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 19 Juni , 2016 Jag lägger alltid viktiga saker på/i skorna i hallen. Jag har hittills aldrig lyckats glömma skorna när jag gått ut! Jo jag kan göra så - från och till - med mindre prylar jag skall ha med mig. För att jag inte skall glömma dem. Senast var det en försänkare till skruvdragarn Tog på mig skorna och stack iväg - Efter en liten stund fick jag så fruktansvärt ont i foten. Men jag fick i alla fall med mig försänkaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser