Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Strosselhuset

Planar båten eller Hur långt är ett snöre?

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en styrpulpetbåt tidigt i våras. Troligtvis en Lohi 465R. Den är godkänd för 5 personer och 20 hk motor men bestyckad med en 30 hk 2-taktsmotor.

Nu till frågeställningen som är av typen "Hur långt är ett snöre?"

Kommer båten plana med 5 personer ombord? Jag har inte haft möjlighet att prova och är nyfiken på svaret. Det enklaste är att prova men har lite svårt att få fram "barlast"

Brukar max motorstorlek räcka för att få planande båtar med maxlast i plan eller kan det mycket väl vara så att med maxlast i båten så gäller deplacementfart för att inte vräka upp allt vatten på land?

Vänligen

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis har en ryds 435DL med 25hk, vilket är max för den båten, godkänd för 5 pers. Den skulle inte ens nästan plana med 5 pers. Den planar med 2 pers, men det är knappt.

Min gamla crescent 425 med 20hk skulle heller aldrig plana med 4 pers, knappt ens med 3. Tror den var typad för 4 eller 5 pers.

Så nej, för att en båt kan plana med max rek motor betyder det inte att den gör det med max last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

testa, 30 friska hk borde gå. Om den inte planar ut utan gräver ned på aktern prova att skicka fram din besättning i fören

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 lätta personer. Plockar du in decitonklubben lär du inte komma upp i plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns några olika fabrikat av fenor man kan skruva fast på motorns kavitationsplattan, Dolph-fin hetteen sats jag köpte, jag satte sådana på en gammal 35 hk Evinrude, som i sin tur satt på en Lohi 435, och fick en ny båt, alltså en betydligt piggare och mer lättplanande båt. Som mest vet jag att jag lastade 150 kg cement som jag i planingsläge körde ut till en liten ö.

Det var väl då i runda slängar 220-250 kg last ombord. Detta var på tidigt 1980-tal, så det är ju några år sedan... Men jag har sett att man säljer liknande fenor än idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för engagemang och svar. Har inte kunnat göra några rättvisa prov ännu.

Med 5 normalvuxna och 2  barn i båten går hon som förväntat. Stadigt och fint i lagom tufftuffsnipafart. :-) Att gasa innebär ju bara lite vatten i sjön och mycket vatten på öarna samt massa oljud.

Troligtvis blir det test med 4 vuxna i morgon, då får vi se vad hon går för.

@Georg_Ohm: Det sitter dylika fenor på redan. Visste inte alls vad de gjorde för nytta men jag låter naturligtvis dessa sitta. För övrigt har vi ju avhandlat detta i annan tråd nyligen.

Kan riggvinkel spela roll här funderar jag på nu. Skall prova i morgon om "besättningen" orkar med. 

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riggvinkeln spelar stor roll och det ska du defenitivt experimentera med, även om båten planar direkt. Har el-tilt så är det ju lätt som plätten. Men ska det göras manuelt så gör det ändå. Har du bara kommit på hur du hittar hålen smidigt så går det på några sekunder med motorn på tomgång. Har du ingen knopmätare i båten så använd mobilen å se var båten går fortast vid t.ex 80% gas, så vet du vilken riggvinkel som är optimal vid marchfart. Sen testar du igen när du är ensam, så har du rätt bra koll på hur du ska ställa den vid olika last.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag hur långt ett snöre är :-)

@ mikael_matson : Helt riktigt, det var stor skillnad med olika vinklar. Ska testa mer med olika last. Tack för svaret.

@ alla: Har provat lite olika riggvinklar med rättvis tung last idag. Helt klart har riggvinkeln stor betydelse och jag är nöjd med hur båten uppför sig med trimmad vinkel och den motor som sitter på. Läget i vattnet  är helt ok med tung last fast naturligtvis inte alls i närheten med lätt last. Men jag sköljer inte upp allt vatten på land med fullgas vilket är bra :-)

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riggvinkeln spelar stor roll och det ska du defenitivt experimentera med, även om båten planar direkt. Har el-tilt så är det ju lätt som plätten. Men ska det göras manuelt så gör det ändå. Har du bara kommit på hur du hittar hålen smidigt så går det på några sekunder med motorn på tomgång. Har du ingen knopmätare i båten så använd mobilen å se var båten går fortast vid t.ex 80% gas, så vet du vilken riggvinkel som är optimal vid marchfart. Sen testar du igen när du är ensam, så har du rätt bra koll på hur du ska ställa den vid olika last.

Dum fråga, men hur bökigt är det att ändra vinkeln manuellt? Bara dra ut pinnen och byta hål? Brukar den sitta fast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är om man först stänger av motorn så den helt kan dras upp i "parkeringsläget".

I änden av pinnen sitter en liten spärr/flärp som hindrar pinnen från att ramla ur. Peta till den flärpen så pinnen kan dras ur hålen och dra ur pinnen. Sen sätter du i den i ett annat hål och sänker ner motorn igen så vilar den mot pinnen i sitt nya läge, busenkelt.

Ha inte backen i bara för då fälls en annan spärr ner som greppar tag i pinnen, för att motorn inte ska åka upp vid backning.

Proceduren går att göra med motorn igång utan att lyfta den helt ur vattnen, men gör som ovan första gångerna så du lär dig hur det funkar, sen kan du ta genvägar ;).

Tappar man pinnen i sjön kan den ersättas med en skruvmejsel :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...