Strosselhuset 83 Postad 16 Juni , 2016 Hej. Har en Johnson-snurra. 2-takt, 2-cylindrig, 30 hk årsmodell 89 utan varvräknare. Det vill jag ha men saknar kunskap om vilken signal som varvräknaren behöver? Var hämtar man den i motorn? Finns det olika typer av varvräknare och om, vilken typ passar min motor? Har inte så stor kunskap om detta och har troligtvis inte lämnat tillräckligt mycket information för att kunna besvara frågorna men berätta vad ni behöver veta så skall jag försöka svara. Vänligen /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 17 Juni , 2016 Hej. Har en Johnson-snurra. 2-takt, 2-cylindrig, 30 hk årsmodell 89 utan varvräknare. Det vill jag ha men saknar kunskap om vilken signal som varvräknaren behöver? Var hämtar man den i motorn? Finns det olika typer av varvräknare och om, vilken typ passar min motor? Har inte så stor kunskap om detta och har troligtvis inte lämnat tillräckligt mycket information för att kunna besvara frågorna men berätta vad ni behöver veta så skall jag försöka svara. Vänligen /Mathias Hej ! Dessa frågor kommer upp då och då. försök hitta en begagnad modellanpassad varvräknare. Det är hur många poler det är på statorn under svänghjulet som avgör vilken varvräknare som visar rätt varvtal. detta är tidigare skrivet om en liknande motor här på forumet. Postad 29 jul 2013 18:44 Jag är nog bättre googlare än du, 10 poler verkar det vara. Det blir då 5 sinusvågor per motorvarv. Hz som multimetern mäter är pulser per sekund så för att få rpm får du gånga multimeterns värde med 12 (RPM = Hz x 60 / 5). Japp mellan grå sladd och jord ska du mäta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser