Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Gäst Adam

Ang: Alyklat bensin i inombordare

Rekommendera Poster

Gäst Adam

Hejsan Jag läste idag på något petroleum instutit eller liknande att det ej är rekommenderat att köra inombordare med alkylat bensin. Går det verkligen inte?? Vad är det som inte skulle funkar med en inombordare men med en utombordare. Förövrigt en 83hk Yamaha vattenjet som det gäller. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Adam

Är det ingen som har koll på det här, här????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Jo jag såg på deras sida (Svenska petroleuminstitutet) följand: Alkylatbensin är en extra ren form av motorbränsle och innehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Tillgången på alkylatbensin är begränsad och det är därför viktigt att den används där miljönyttan är som störst. Ett renare bränsle gör klart bäst hälso- och miljömässig nytta i en äldre 2-taktsmotor. I moderna bilmotorer med avgasrening är miljönyttan nästan obefintlig och alkylatbensinen skall inte användas där. Genom att använda miljöanpassad alkylatbensin i din 2-taktare kan du mycket effektivt minska effekterna på miljön. Utombordare Från äldre 2-takts utombordare i Sverige går varje år stora mängder giftiga kolväten rakt ut i vattnet. I Sverige är det cirka 50 gånger mer än de synliga oljeutsläppen från fartyg! Med alkylatbensin i din äldre utombordare kan du minska de skadliga utsläppen med hela 80-90 %. Miljövinsten med att gå över till alkylatbensin är extra stor om du brukar köra i vikar och grunda vatten där ekosystemet är särskilt känsligt. Med alkylatbensin slipper du själv ifrån de mest illaluktande och hälsoskadliga avgaserna Vilka kan köra på alkylatbensin? Alla 2-takts utombordare, från extrem båtracing (Formula 2000) till din 2-takts utombordare i sjöboden, kan köras på alkylatbensin. Det är dock särskilt viktigt att du då regelbundet kontrollerar packningar och slangar så att du minskar risken för bränsleläckage. Alkylatbensin kan också användas till mopeder och till gräsklippare, motorsågar och andra arbetsredskap. Därigenom kan hälso- och miljöriskerna minskas. Alkylatbensin uppfyller inte specifikationerna för bensin till bilar och därmed gäller inte heller eventuella fordonsgarantier om den används i bilmotorer. Vad kostar alkylatbensin? Alkylatbensin har tidigare varit dyrare att köpa än vanlig blyfri 95. En skattesänkning från 15 november 2002 gör att priset för alkylatbensin från pump kommer att ligga strax över blyfri 95. För närvarande kan du köpa alkylatbensin från pump på ett begränsat antal platser. Dessa kommer efter hand att bli fler och på oljebolagens hemsidor kan du se aktuella uppgifter om var du kan köpa alkylatbensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Adam

Hej. Det där har jag läst men det är en 2-takts 2cylindrig Yamaha som det gäller den är ny på en Zodiac Projet. Min moder vill veta ifall det blir mindre skadligt för miljön med alyklat än med 95 eller 98. Vad är bättre för miljön 95a eller 98a? Kan man använda biologisk nedbrytbar olja i en inombordare? Mvh Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej 95 är blyfritt fast idag så tror jag att 98 oxå är blyfritt är väll sån där tillsats i 98 vid pumparna??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Adam

Nej det tror jaginte vi tankar iallfal 98 i båda våra bilar :roll:.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

det är mycket vi tror men vi vet inte allt :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo apropå: [R][/R][KUR]Det där har jag läst men det är en 2-takts 2cylindrig Yamaha som det gäller den är ny på en Zodiac Projet.[/KUR] Min moder vill veta ifall det blir mindre skadligt för miljön med alyklat än med 95 eller 98. Missade du då (eller modren) att: Utombordare: Från äldre 2-takts utombordare i Sverige går varje år stora mängder giftiga kolväten rakt ut i vattnet. I Sverige är det cirka 50 gånger mer än de synliga oljeutsläppen från fartyg! Med alkylatbensin i din äldre utombordare kan du minska de skadliga utsläppen med hela 80-90 %. Miljövinsten med att gå över till alkylatbensin är extra stor om du brukar köra i vikar och grunda vatten där ekosystemet är särskilt känsligt. Med alkylatbensin slipper du själv ifrån de mest illaluktande och hälsoskadliga avgaserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men ifall man inte kan använda alkylatbesin i inombordare som det står på SPI så undrar jag ifall 95 eller 98 är bättre? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är det en tvåtaktare du har, även om det är en inombordare,är det en klar miljövinst med alkylatbensin. Det finns biologiskt nedbrytbar 2 takt olja också som är lika bra som vanlig, det viktiga är att det står TC W3 på tvåtaktsoljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej :-Tack Är det någontiong som man ska tänka på ska man köra med vanlig bensin ibland eller för att smörja in allt gummi så att det inte spricker. Mvh Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tror inte det är några problem med din motor och alkykatbensin. Om du är osäker så kontakta tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Adam

Tackar. Är det ingen här som kör sin inombordare på alyklat bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31

Häng inte upp dig på var motorn sitter. Mer vilken effektivitet motorn har. Är det en tvåtaktare så är det en tvåtaktare även om den sitter inne i båten. Det är ju ett vattenjetaggregat. Tvåtaktaren spiller mer oförbränt bränsle så det är bra om det är så lite ssom möjligt av kolväten och bensen och allt vad vanlig bensin innehåller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har en liten till fråga. Hur motverkar man att gummit torkar ut när man kör med alykylat för att den har väl inte samma smörjningseffekt som vanlig bensin har? Ifall det inte är något problem så blir det en miljövänligare sommar:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst guest

Jag kollade en gång up detta med OK. Det finns ett fåtal rapporterade fall där gräsklippare som fått stå med alkylatbensin kvar i förgasarn över vinter fått problem. Fixen är enkel. Sista tankningen görs med vanlig handelsbensin. Men tänk på att köra motorn en stund efter denna tankning, så att handelsbensinen kommer fram till förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller allra bäst! Kör slut på bensinen helt i flottörhuset (och tanken om bensinkran saknas) Då kommer den att starta på första draget. De flesta motorer med förgasare som inte är helt gastäta startar dåligt efter ett par veckor - någon månad. De lättantändliga gaserna lämnar förgasarens lilla flottörhus som rymmer en snaps ungefär och nytt bränsle måste till innan det dundrar igång. Startgas kan vara ett sätt eller om det går att få bort bränslet i förgasaren. Med startgas kommer den att förbruka även bränsle från förgasaren när den varvar igång och nytt lättantändligt fylls på från tanken. Bensin smörjer nog ganska dåligt. Det har jag märkt ett par ggr när jag glömt oljan till 2-taktsmotorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Är det när man ska ställa av den för vintern som ska göra detta eller? Kom på att man ju har olja i bensinen som smörjer. Då är det väl inga problem :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Pratade med en båtverkstad idag som icke rekommenderade Alkylatbensin till 2 takts utombordare (från 98:a). Motorn kommer att skära sa de. Men Petroliuminst säger annat. Någon som har erfarenhet och som kört sin utom/inombordare på alkylatbensin en längre tid? /Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betr. bensinkranen. Det är när du inte ska använda den på ett tag. Det är ju svårt att veta ibland hur länge den kommer att stå och svårt att köra slut på bensinen också. Man vill ju komma fram till bryggan. Så det får bli när du ställer av den på hösten. Idag startade jag en MC som jag ska sälja. Den hade stått oanvänd i två år. Tyvärr hade jag inte levt som jag lärt så kranen stod på öppen! Det blev att gnaga på startmotorn i 3 minuter med choke innan nytt tändbart bränsle runnit fram så pass att den började tända till och starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...