Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Micke_N

Oljeläckage Mercruiser 5.7

Rekommendera Poster

Körde första turen häromkvällen med vår Bayliner 2655, först ca 1 nm till tankstället och sedan ca 20 nm i 20 knop. Motorn, -96 Mercruiser 5.7 2BBL, gick fint hela turen utan något anmärkningsvärt, temperatur och oljetryck normala.

När vi närmade oss bryggan gick motorn ojämnt på tomgången, varierade mellan kanske 6-800 varv och jag upplevde att jag fick dra på ganska mycket på gasreglaget för att få upp motorn över 1000 varv. Jag lade sedan ur växeln igen och efter kanske en halv minut på tomgång dog motorn, vi var bara några meter från bryggan så vi gled in. Att motorn dött på tomgången har hänt förr, hände några gånger förra sommaren (vi köpte båten då) men jag har inte tänkt så mycket på det. Efter att ha stått där i 5-10 minuter körde jag båten från hämta/lämna-bryggan till vår båtplats, inget konstigt hände.

 

När vi förtöjt båten öppnade jag motorluckan, då upptäckte jag att det var olja under motorn. Det var även någon deciliter vatten sen tidigare så jag har svårt att säga exakt hur mycket olja det var. Klockan var sent så jag kollade lite snabbt efter själva läckan och det verkar som att det kommer från skarven/packningen till oljetråget, på styrbords sida. Förutom att det var olja under motorn såg det ut att ha stänkt olja rakt i sidled som träffat insidan av skrovet, på sidan av lådan som septiktanken sitter på. Ser ut att ha runnit olja från skarven längs trågets sida och sen troligen droppat ner.

 

Så nu är frågan "varför" denna läcka uppstod, är det så enkelt att packningen är blåst? Oljetrycket har som sagt inte sett högt ut på mätaren, kan detta hända ändå? Jag ska ta en noggrannare titt i helgen, vad mer bör jag titta på exvis vevhusventilation som kan ligga bakom att detta hände?

 

Tacksam för tips!

mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan knappast komma från oljetrågspackningen om det stänkt rakt ut åt sidan. Det finns inget oljetryck i tråget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ofta underlätta att kika på en skiss av motorn för att se vad du har på den sidan av motorn. Sen kan man ofta hitta rätt när man jämför höjd och plats på stänken med vad som borde sitta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så träffar oljan svänginingsdämparen/ remskiva och stänker i sidled.

 

Troliga källor:

  1. Främre vevaxeltätning
  2. Packning frontkåpa (kåpan över kamkedjan)
  3. Läckage insug/motorblock, oljan rinner ner och träffar roterande delar.

Nr 3 har jag själv haft förra säsongen, bara riva bort insuget och fixa. Främre/bakre tätningen består av en siliconsträng.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för tipsen allihopa. Tar med spegel och ficklampa så ska jag ta en närmre titt.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en närmre titt igår, det är lyckligtvis inte så mycket olja som läckt ut. Det fanns lite olja på trågets utsida runt pluggen, inte så konstigt när det är lägsta punkten. Ingen olja på tråget framför pluggen, litegrann bakom. Kring motorns framsida och drivremmarna är allt rent och torrt, så där kan jag utesluta en del felkällor. Även babords sida av motorn är torr.

Det ser närmast ut som att oljedroppar "kastats" från startmotorn ner på durken under den och något litet åt sidan (styrbord). När jag kände med handen upp mellan startmotorn och tråget kände jag lite olja på startmotorns kåpa, torkade med ett papper och det var inte mycket som syntes på det. Kollade så gott jag kunde med spegel i skarven mellan motor och drev och det såg torrt ut. 

 

 Jag har nog skit i filtret i förgasaren och/eller pickupröret i tanken, hursomhelst kan motorn kännas riktigt "sur" och vilja stanna och dessutom vara svår att få igång efter någon lite längre körning och motorn är varm.

Så nu funderar jag om det kan vara så att ett "överdrivet" gnuggande med startmotorn senaste körningarna kan ha gjort så att det smutsat ner med oljedroppar värre än vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakre vevaxeltätningen. ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha rätt Eld, det som talar emot är att den byttes av tidigare ägaren för tre-fyra år sedan. Det som talar för att du kan ha rätt är att han, om än händig, gjorde det själv. Blev inte motorn monterad spikrakt är det väl här det ger sig till känna.... 

Jag ska också kolla extra noggrant kring oljetrycksgivaren och bakkanten på insuget. Skulle eventuellt kunna komma olja därifrån som sedan rinner ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ytterligare en titt igår och fick med mig ett par bilder. Baksidan av insuget och oljetrycksgivaren var torra, så därifrån kommer det inte.

 

Här är en bild tagen nästan rakt från sidan (från styrbord sida in mot motorn) där man ser att lite olja sprätt ut från motorn, på en kanske 10-15 cm bred strimma. 

 

post-109126-0-62671000-1466498401_thumb.jpg

 

På denna bild ser man underkanten av svänghjulet, det som jag funderar är att om bakre vevaxeltätningen vore dålig skulle det vara spår av olja som stänkt eller runnit på svänghjulet? Körde som sagt en timme i ca 20 kt / drygt 3000 v/min och sedan har båten stått i en vecka. Oljan borde haft gott om tid att både tränga ut och sedan rinna ner längs svänghjulet?

 

post-109126-0-73303800-1466498419_thumb.jpg

 

(Eftersom både jag och mobilen hängde uppochner för att ta bilden verkar den hamna uppochner i forumet också....)

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla de symptomen kan förekomma när motorn inte får tillräckligte med smörjning och eller överhettas. Jag har själv varit med om liknande. 

 

Mitt tips är att fylla på ordentligt med olja och starta motorn, sen går du ner i motorummet och kollar exakt vart läckan kommer ifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För uppföljningens skull tänkte jag bara skriva vad som (inte) hänt sen sist. Körde kanske 6-8 distans i helgen, 4 ganska korta turer mellan några öar. Inget mera läckage, torkade ordentligt rent innan första körningen och lade in en duk som suger olja (men inte vatten). Verkar alltså som att oljan förmodligen trängt ut under säsongens första körning när tätningarna var lite torra.

Nu när jag slipper oroa mig för motorlyft kan jag ta itu med tjuvstoppen när motorn är varm, men det får bli en egen tråd på forumet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...