Gäst Postad 16 Juni , 2016 Är på väg att köpa en segelbåt på 42 fot från mitten av 80-talet. Kollade med Länsförsäkringar som jag har till villa- hem- båt- och bil. De ger mig ett pris på 2600kr minus 25% rabatt eftersom jag har alla försäkringar hos dem. Kollade med renommerade Pantaenius och de vill ha 7700kr för att försäkra samma båt. Klart att de har fler förmåner i händelse att man kommer att behöva det men kraftig skillnad. Vilket försäkringsbolag har ni och tycker ni att det är värt att ha det dyrare alternativet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 16 Juni , 2016 Om jag förstår en skillnad rätt. Pantaenius erbjuder att man själv anmäler det försäkrade värdet. Andra bolag ersätter dig för sin bedömning av värdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 16 Juni , 2016 Pantaenius är ett självklart val för mig, varför. Om jag får ett haveri vill jag få ersättning för hela skadan, inte 25 % och pynta in 50 000:- till 100 000:- kr själv. Försäkringen gäller i ett stort område. Jag har för mig att försäkringen gäller även under vintern och vid uthyrning (som nog inte blir aktuellt för oss). När jag mailade ett antal bolag och ställde frågor ang. deras försäkring svarade Pantaenius snabbt och bra, medan de flesta andra svarade svepande och efter lång tid. Om man inte kan svara på frågor när en blivande kund är intresserad så har jag inte stora förhoppningar att man svarar snabbt när det gäller skadereglering. Jag har (tyvärr) haft en skada och det var absolut inga problem att få hela kostnaden täckt. Jag har höjt självrisken till 10 000:- kr och fått ner kostnaden för försäkringen. Jag är inte intresserad av att få hjälp med småskador, det är när det blir dyrt jag vill få mycket hjälp med ekonomin. Så tänker jag. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juni , 2016 Det låter sunt Mackey. Bra tänkt. Vad ska man sätta för värde på båten? Hur sätter man rätt värde? Det som säljaren gick ut med eller det som jag faktiskt köpte den för? Är värdet utan personliga ägodelar? Bara båtens värde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 16 Juni , 2016 Jag kör Svenska Sjö. Man får kappsegla utan tillägg och man har inget åldersavdrag på riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Juni , 2016 Har Svenska Sjö och 10% självrisk vid skada på egna båten. Lagar ändå själv mindre skador och märkt att jag spar en del på lägre premie. Har under mitt liv kört enklaste försäkring och det blir en hel del pengar under 50 år. Bilhyra t.ex brukar ge en tusenlapp vinst i veckan om man kan krångla sig ur uthyrarens försäljarsvada och slippa extra försäkringen som verkar vara det som ger vinsten för uthyraren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 16 Juni , 2016 Det låter sunt Mackey. Bra tänkt. Vad ska man sätta för värde på båten? Hur sätter man rätt värde? Det som säljaren gick ut med eller det som jag faktiskt köpte den för? Är värdet utan personliga ägodelar? Bara båtens värde? Värdet på båten är ju rimligt att sätta till samma som du betalt för båten, om det inte skiljer sig (uppåt eller nedåt) från vad som är rimligt. Ett högt värde har du bara glädje av vid en totalskada, annars blir det bara en dyrare försäkring. Jag diskuterade värdet med Pantaenius och vi kom fram till något som vi båda tyckte var rätt. Det kan ju vara bra att kolla vad andra likadana eller liknande båtar sålts för. Du kanske har fått båten väldigt billigt och då får du ju svårt att återskaffa en likadan/liknande båt vid en ev. totalskada. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 16 Juni , 2016 Jag har Länsförsäkringar pga att jag har hem, bil å bank där. Det ger bra rabatt på en redan förhållandevis låg premie på båten. Men även för att det bara blir en självrisk om jag får inbrott eller liknande som gör att jag förlorar personlig utrustning och prylar/verktyg etc i båten, denna täcks nämligen av hemförsäkringen, inte båtförsäkringen. Samma bolag = En självrisk istället för två. Som LF Guldkund är det ingen självrisk alls. Vilket man blir av att samla bank, hemförsäkring och nån form av sparande i bolaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 16 Juni , 2016 Just ja. Köpte båten för 43000 men skrev upp värdet i försäkringen till 75000. Det påverkade knappt premien mer än marginellt. Skälet är att jag köpte båten i risigt (egenligen mest skitigt) ytskick, dödsbo till bra pris. Tillfixad för nån tusenlapp och mycket slit tycks 75000kr vara ett rättare värde enl blocket. Den köptes för 90000kr 2012 av förra ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 16 Juni , 2016 Alandia, fråga mig inte varför... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 17 Juni , 2016 Jag har Svenska Sjö. Kändes som en lite kostnad med försäkring på segelbåten när jag jämför med motorcyklarna eller bilen. Usch... Nu tänker jag på hur mycket man betalar för försäkringar totalt vilket blir en bra trave med kronor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 108 Postad 17 Juni , 2016 Det gäller att se upp med försäkringarna, många bolag ersätter rigghaveri med åldersavdrag och endast över en viss vindstyrka! Då kan det bli dyrt... Sedan en sådan enkel sak som åldersavdrag på drevet om du kör in en tamp i det så det går ritkigt åt skogen - vad kostar det? (har hänt mig, men med rätt försäkringsbolag så kostade det bara en självrisk). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 17 Juni , 2016 Alandia, fråga mig inte varför... =) Varför då då!? Jag bytte från Svenska Sjö till Pantenius på min motorseglare pga att jag har den i sjön året om. Till min Storfidra har jag kvar Svenska Sjö med den sämsta möjliga försäkringen. Den ligger upplagd i väntan på bättre tider. På Bohusjullen har jag Trygg Hansa där jag har huset försäkrat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 17 Juni , 2016 Alandia på den ena, en rest från tiden som medelhavsseglare. Det var det som funkade då. Hade ett rigghaveri för ett antal år sedan och råkade just ut för problemet med ohemula åldersavdrag. Som tur var fick jag tag på en en beg väldigt mycket bättre mast. Så det blev rätt bra ändå. Pantaenius på den andra. Hög självrisk. Rimliga regler, t ex vid rigghaveri. Stor vana och hanterbara villkor för långsegling. Om det är dyrt eller inte vet jag inte. Och det kan man knappast veta förrän det händer något allvarligt. Om ens då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 17 Juni , 2016 Om det är dyrt med bra försäkring, vad är det då inte med dålig försäkring.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 Juni , 2016 Jag har Pantaenius för min motorseglare, dom är som sagt dyrare men ersätter skador till fullvärde utan åldersavdrag. Totalförlust ersätts med det värde man kommit överens om när försäkringen tecknades. För två år sedan lossnade masten från mastkranen vid avmastning och föll från stående på däck ner på pallbockarna med skador som följd. Pantaenius var snabbt på plats för att besiktiga masten och dömde ut den. Det var en äldre aluminiummast men den ersattes med en sprillans ny från Benns. Personalen var mycket trevlig och tillmötesgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 17 Juni , 2016 När vi valde försäkring inför vår långsegling valde vi mellan Alandia och Pantenius. Det blev Alandia. Pantenius har som redan sagts en policy,att man ersätter gammalt med nytt. Pantenius är säkert en bra försäkring men i vårt fall blev premien ca. 3 ggr högre. Man får väl se till att masten står upp. Vi har uppgraderat våra vant och stag till 30% mer material vilket torde ge en betydligt stummare rigg och därmed också betydligt bättre hållfasthet. Vi är inte ute efter i första hand högre draghållfasthet utan det är stumheten vi ville ha. Pantenius krävde också att båtens värde skrevs till motsvarande minst EUR 100 000:-. Dom godtog ett värde för vår båt på detta belopp när vi adderade all ny utrustning. Jag har för mig att premien hamnade på ca 20 000:-/år för segling till Karibien. 7 700:- som du nämner borde vara premien endast för nordiska vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 18 Juni , 2016 Jag har Atlantica och betalar ca 3500/år. Blev påkörd förra sommaren och hade inga problem mad att få hjälp med ersättning av Atlantica. Förra sommaren fick jag även en plastskada på fribordet när vi låg förtöjda i hemmahamnen. Det var heller inga problem, Atlantica betalade reperationen (minus självrisk förstås). Så jag är nöjd med Atlantica. Inför vår långsegling har jag tänkt mig Pantaenius, men intressant att höra att Alandia kan vara ett alternativ. Atlantica försäkrar inte om man ska segla till Karibien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cruiser68 0 Postad 18 Juni , 2016 Jag kör Svedea segelbåtförsäkring på min Express. 1305 kr året och all självrisk 2000 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 18 Juni , 2016 Jag är helkund hos IF dom har alltid varit hjälpsamma mot mej både m bil-båt-hus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 18 Juni , 2016 Vi kör Pantaenius till vår X-102. En tunn jäkla mast med backstag, precis som X-99:an. Skulle vi mot förmodan knäcka den hade vi fått ut ca en tusing från andra bolag pga av åldersavdrag, typ. Därför Pantaenius. Premien blev dyrare men helt klart överkomlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 20 Juni , 2016 Det viktigaste är nog att det är ett bolag som kan sjöregler och vad som gäller på sjön. Jag har hört skräckexempel på förklaringar på ersättningen och vem som var vållande. Typ den andra parten körde rakt i leden mot stan! Du korsande hans väg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 20 Juni , 2016 Jag kör Svenska Sjö. Man får kappsegla utan tillägg och man har inget åldersavdrag på riggen. Jomenvisst haver Svenska Sjö åldersavdrag på riggen. När hamnen klantade till det och välte båten med masthaveri som följd skrev Sv Sjö av riggen med 30 %. Ny rigg 87000 Skr Köpte begagnad mast och slapp åldersavdraget. Fick betalt för eget arbete med rigg bytet. Samt bensinpengar från Gbg o åter då masten köptes på Lidingö "Affären" gick ihop ekonomiskt, men säsongen blev 1 månad kortare. http://lasselundell.se/adagio.html Gått över till Alandia inga åldersavdrag. Lämnade Atlantica efter 40 år, för att de gav en fiskande eka skulden när den blev "överkörd" av en snabbgående motorbåt, trots att "ekan" blev frikänd i Tingsrätten. Fy skäms Atlantica, den fadäsen har kostat er. Flera jag känner sa upp Atlantica försäkrinrgen efter den fadäsen. Svåra personskador i "ekan" Atlantica kom till en förlikning som är "hemlig". Villkoren i försäkringen är viktigare en premien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 24 Juni , 2016 Folksam. Har allt annat där (utom pållen som har Agria). Har funderat på Pantaenius. Kollade villkoren noga och de var bättre på ett par punkter än Atlantica som jag hade innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser