ribo500 0 Postad 16 Juni , 2016 Man ska tydligen akta sig för båtar med D3 ... är det allas mening ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Juni , 2016 Jag har bara haft min i snart 7 år så jag törs inte svara på frågan. Men förmodligen kommer någon att svara som inte har en D3. Förmodar att du läst trådar här och i en tråd sägs det att motorn allmänt kallas porslinsfemman. Googla gärna på porslinsfemman för att se hur allmänt det ordet är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 16 Juni , 2016 Hade en 05:a 160hk för ngt år sedan. Jag sålde båten när motorn gått nästan 600h. Inga problem. Underbar maskin med ett härligt ljud. Snål. Sedan har alla motorer sin Archilleshäl, så även denna. Har "hört" att turbon inte håller så länge. So what! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 17 Juni , 2016 Vet inte själv men det sägs att från 07 och framåt ska motorn vara bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 17 Juni , 2016 Det var dom första motorerna som hade endel problem, det bör ju vara åtgärdat på befintliga med problem och de nyare skall väl vara "bättre". Jag hade inte tvekat på att testa D3 om det hade varit ett val till en båt jag var intresserad av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 18 Juni , 2016 Jag har haft min 190'a i två säsonger nu, kört själv snart 100 timmar, går som en klocka. Motorn är från 2008 och totala timmar strax 300. Pigg o rapp, startar lätt och väldigt bränslesnål samt tyst, jag är jättenöjd på det hela taget, motorn är inte så dyr att serva heller. Har inte haft några större problem, men uppdaterade mjukvaran när jag köpte den, det skall ta hand om mystiska elfel som fanns på de tidiga motorerna som jag läst många klagat på. Tips är också att byta till ett större luftfilter, orginalet är för tajt, det tar hand om ett annat 'turbo-fel' som det skrivits en del om och som även jag råkade ut för, dock var det lättfixat. Jag tror inte du behöver vara orolig, dock vore det intressant att höra vilken båt den sitter i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 18 Juni , 2016 Som skrivits ovan; D3 modell äldre har haft problem med t.ex turbo och övergång mellan elektronisk / mekanisk gas/växel. D3 modell ny är en helt nyutvecklad motor som inte haft sådana problem. Penta sa när jag pratade med dom att främst har problemen uppstått i trånga motorrum där det inte varit luftigt nog för elektronik/turbo samt att motorerna står still för mycket för att den variabla turbon skall må bra. Om motorn gått i tio år kommer den nog inte lägga ner nu heller om man bortser från vanliga slitdelar. Tipset från Penta var alltså; Gammal D3 i trång installation kan vara riskabelt och köper man en D3 bör man byta till rent mekaniska reglage då detta varit en stor svaghet. Ny D3 - inga konstigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ribo500 0 Postad 18 Juni , 2016 Jag har haft min 190'a i två säsonger nu, kört själv snart 100 timmar, går som en klocka. Motorn är från 2008 och totala timmar strax 300. Pigg o rapp, startar lätt och väldigt bränslesnål samt tyst, jag är jättenöjd på det hela taget, motorn är inte så dyr att serva heller. Har inte haft några större problem, men uppdaterade mjukvaran när jag köpte den, det skall ta hand om mystiska elfel som fanns på de tidiga motorerna som jag läst många klagat på. Tips är också att byta till ett större luftfilter, orginalet är för tajt, det tar hand om ett annat 'turbo-fel' som det skrivits en del om och som även jag råkade ut för, dock var det lättfixat. Jag tror inte du behöver vara orolig, dock vore det intressant att höra vilken båt den sitter i? Vi är ev intresserade av en Aquador 23, och det är nästan bara D3:or i dom .... iallafall i många av dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 18 Juni , 2016 Det är en fin båt och D3 är väl avvägd till den om det är en 190'a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser