Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
Niklas-L

Landström "lägga skarvsladden i skrovet"

Rekommendera Poster

Börjar bli lite less på att dra skarvsladden från bryggan, över hela båten, för att sedan koppla in förgreningskontakten där jag har mina två överdrivet stora batteriladdare.

Har lekt med tanken att sätta ett Calix IP44 uttag i ankarlådan i fören, sedan gå med calix kablar mellan skroven, bak till battriboxen, där montera ett 230v uttag (även det för bil) sedan koppla in min förgrening där, som vidare är kopplat till laddarna.

Har sett fina landströmspaket från både Calix och Defa.

Säkerheten är väl stora skillnaden med de landströmspaket som finns.

Men vad är skillnaden mellan den enkla instalation som jag funderar på, vs att gå med skarvsladden över kabinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt CE-reglerna så får man visst inte ha landströmsintag i ankarbox så att det kan bli blött o fuktigt. Men att sätta ett intag och dra en kabel (satsa på en riktig gummikabel) i ett skyddsrör genom båten och avsluta med en "honkontakt" baktill i båten så att du kan ansluta kontakten i ordinarie landströmsintag där bak lär vara OK. (Det blir ju bara som en inbyggd förlängningskabel.)

Jag har själv ett runt blått CEE-intag (hane) fastskruvat i ankarboxen, kabel genom båten och CEE-hona som avslutning på kabeln som slutar i akterstuven där ordinarie intag sitter.

Jag valde CEE-kontakter som har en rejäl anliggningsyta i stiften. Det fasta uttaget i ankarboxen är monterat så att stiften sitter snett nedåt så att det inte ställer sig vatten i kontakten. Kontakten i aktern sitter torrt o fint inne i stuvfacket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det väl inte tillåter med gummikabel i instalationsrör, om man ska följa alla bestämmelser till punkt och prickar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med supportern på Calix idag. Är samma kablar och IP-klassning på deras bil och båt prylar.

Frågade inte om att sätta uttaget i ankarboxen, men med deras kablar så behövs inte behörig installatör. Vidare så behöver jag inte dra dem i plastslangarna.

Jag kan köra till aktern och sätta ett uttag där. Men skulle jag vilja sätta ett extra uttag, längs vägen, för att där ha ett uttag i kabinen, så skall jag köpa deras elcentral, som innehåller jordfelsbrytare, säkring samt en typ av enklare isaöatior mot galviska strömmar.

Så, får se om jag går vidare med detta, eller kör vidare med skarvsladd som tidigare.

Tack för alla tips och råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på att fixa landström till båten med landströmscentral och hela paketet med säkringar och intag och allt annat som behövs efter konstens alla regler.

Nu när jag behöver ström till båten så har jag en lång kabel som kopplas in i stolpen på bryggan och dras över däck till sittbrunnen och in i båten om man behöver dammsuga eller till något elverktyg som inte har eget batteri. Händer väl 1 eller 2 gånger att jag laddar batterierna oxå.

Drar mig för besväret mot nyttan. Frågade några båtgrannar som alltid har landström inkopplat så fort dom kommer tillbaka till klubben, motorbåtsägare, vad dom behöver strömmen till och hur dom har det med landströmscentral och säkringar osv. Alla säger att dom underhållsladdar batterierna, dom borde väl vara fulladdade efter båtturen?

Ingen hade landströmscentral utan sladden går till en förgreningen där batteriladdare och andra makapärer kopplas in.

Jag tror jag fortsätter med min skarvsladd över däck de få gånger jag behöver ström från land.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...