Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ostkaka

Nu är det dags igen. (Nybörjarsnack)

Rekommendera Poster

Goddag alla glada!

 

Har i dagarna kommit över en Nidelv 24a med en 3 cyl VP diesel med hysteriska 36 vilda mustanger i.

 

Har lite småfunderingar kring ankring och vad min båt klarar av, ska försöka formulera mig så bra jag kan.

 

När det gäller just ankring mot t.ex en brygga eller land så ser det ut (iaf dem gångerna jag sett folk lägga till) som man inte "kör ner" ankaret som man bör när man t.ex ska ligga på svaj utan mer hivar i det och sedan driver in mot där man ska sätta fast sig i fören och sedan helt sonika knyter fast ankartampen när man är på det avstånd man vill ha mot land? har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar här? (Förlåt att jag låter helt tappad men frågar man inget får man inget veta.)

 

Vidare så har jag förstått att det gäller att ha en rejäl kätting vid ankaret just för att ankartampen skall sjunka undan så ingen råkar köra över den? En fundering jag haft kring detta är att får man inte då ut väldigt mycket tamp och riskerar att "Driva runt" lite om det skulle börja blåsa t.ex under natten osv.

 

Självklart beror det ju på vad mycket tamp man har ute men det kanske finns någon tumregel för det där?

 

 

När det gäller vad min båt klarar av så tänker jag mest på hög sjö, Jag har åkt ganska mycket mindre båtar (Styrpulpeter och selcos etc) men aldrig kört en så här stor båt.

 

i Vänern där båten kommer ligga kan det ju som bekant vända på handvänding. även dra igång ganska bra med sjö (Med "Småbåtsmått") om det blåser mycket på andra sidan vänern men inte där jag är för tillfället.

 

Ett tillfälle förra sommaren så var jag och min sambo ute på en ö och tältade. när vi vaknade hade vinden kommit 3 timmar innan väderleksprognosen sade att den skulle det och enligt Kustväder appen blåste det 7-8m/s vi fes hem i våran selco ändå, Tanten var livrädd och jag hade hur kul som helst med att parera vågor osv.

 

Men sedan läste jag här på forumet att folk tvekar att åka ut i det vädret även med båtar så stora som min nidelv, så jag blir såklart lite halvorolig över vad som egentligen är rimligt att fara ut i?

 

 

Om jag formulerat mig konstigt så fråga gärna vad jag menar. har lite halvsvårt att få ut vad jag menar i text ibland.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det kan bli lite överdrivet ibland. Man får det att låta som att allt över 10m/s är livsfarligt... Själv har jag uteslutande åkt i Sthlms ytterskärgård, men jag åker ut i det närmaste oavsett vind. Jag jobbade 7 sommrar på en närliggande ö och då var det ju jobbet som kallade(oavsett väder).

 

Båtar har varit olika styrpulpetare på 4-5m och nu senare ht på 6,4m. Max vind var såvitt jag minns 18m/s och då är det såklart en helt annan sak än om det är 4m/s:)

 

Man skall ha respekt för sjön och ha med sig rätt utrustning osv, men jag har aldrig kännt att jag tagit mig vatten över huvudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankring är en konstform. Jag är lite orolig när jag ankrar, så har gärna både livrem och hängslen. Jag tror att storbåtsägarna har bäst tips, det är där konsekvenserna blir som störst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör precis som du säger. Hivar i ankaret och glider vidare mot land. Där förtöjer jag fören. Sen går jag bak och "drar fast" ankaret med handkraft. Rätt eller fel vet jag ej. Men jag tänker att det är svårt att "köra fast" ankaret i de situationerna. Antingen får man ju isf köra fast det direkt man fällt det, vilket ju skulle lyfta ankaret. Annars får man knyta fast det när man kommit ganska nära land, för att få rätt dragvinkel, och gasa på. Dels känns det inte bra att gasa mot land OM nu ankaret inte sitter. Men framför allt har man ju så mycket annat å göra i just det läget. Dessutom nojar jag alltid lite för att få ankarlinan i propellern så jag mökar hellst runt så lite som möjligt med motorn när jag ankrat.

 

Jag tänker även att om jag drar fast det med handkraft när jag väl förtöjt fören, och märker att det inte får fäste, så är det ju inte värre än att gå ut igen och göra om.

 

Men jag är ju i Mälarn, här fastnar alla ankare alltid :) leramoja som biter bättre än epoxi ;D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det kan bli lite överdrivet ibland. Man får det att låta som att allt över 10m/s är livsfarligt... Själv har jag uteslutande åkt i Sthlms ytterskärgård, men jag åker ut i det närmaste oavsett vind. Jag jobbade 7 sommrar på en närliggande ö och då var det ju jobbet som kallade(oavsett väder).

 

Båtar har varit olika styrpulpetare på 4-5m och nu senare ht på 6,4m. Max vind var såvitt jag minns 18m/s och då är det såklart en helt annan sak än om det är 4m/s:)

 

Man skall ha respekt för sjön och ha med sig rätt utrustning osv, men jag har aldrig kännt att jag tagit mig vatten över huvudet.

 

Ja jo självklart skall man respekt för sjön, det är inte trevligt att hamna uppochner ens i en kajak så jag vill nog inte ens tänka på hur det skulle vara med snipan. allt handlar väl om hur man går på vågorna som blir osv. Skönt å höra att det inte bara är jag som tycker det kan bli lite till överdrift ibland.

 

Jag gör precis som du säger. Hivar i ankaret och glider vidare mot land. Där förtöjer jag fören. Sen går jag bak och "drar fast" ankaret med handkraft. Rätt eller fel vet jag ej. Men jag tänker att det är svårt att "köra fast" ankaret i de situationerna. Antingen får man ju isf köra fast det direkt man fällt det, vilket ju skulle lyfta ankaret. Annars får man knyta fast det när man kommit ganska nära land, för att få rätt dragvinkel, och gasa på. Dels känns det inte bra att gasa mot land OM nu ankaret inte sitter. Men framför allt har man ju så mycket annat å göra i just det läget. Dessutom nojar jag alltid lite för att få ankarlinan i propellern så jag mökar hellst runt så lite som möjligt med motorn när jag ankrat.

 

Jag tänker även att om jag drar fast det med handkraft när jag väl förtöjt fören, och märker att det inte får fäste, så är det ju inte värre än att gå ut igen och göra om.

 

Men jag är ju i Mälarn, här fastnar alla ankare alltid :) leramoja som biter bättre än epoxi ;D

 

ja men då är jag med på hur jag skall göra när det blir dags, Det är lite lurigt här i min del av vänern, iaf där jag åkt med mindre båt. mycket sten alternativt små "patchar" med sand/dy så det gäller att träffa rätt ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag läste någon stans att ankaret ska ha dubbla längden mot hur djup det är

Ja tampen då så klart☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag läste någon stans att ankaret ska ha dubbla längden mot hur djup det är

Ja tampen då så klart☺

 

Som jag förstått det så gäller det vid svajankring så att det inte blir en massa onödigt "ryck" i ankaret, ungefär som en stötdämpare fungerar. men det kanske gäller i dettafall med och då gäller det ju att man kan det här med avståndsbedöming hehe.

 

Och ja det hade sett ut med 16 meter ankare du :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 till 5 gånger djupet är väl vad man brukar rekomendera vid ankring.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är mycket med det tekniska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag tror att kättingen på ankaret är till för att inte nöta sönder det på botten mot nån sten eller dyligt,samt att ankaret sätter sig bättre i botten.

Har du bara en lina vid ankaret kan det med tiden bli nötningar som gör så att det till slut går av.

Sen vad det gäller ankring och hur långt ut man ska lägga det å driva in, har man ankarspel med frifall så måste man låta det löpa ut men om det är lite vind kan det vara svårt att driva in mot land, svårt att får styrning på båten då speciellt med drev. Det bästa ankarspelet är att ha frun som kastar i ankaret, det är sällan det krånglar :D   man ser allt för många båtar som krånglar med ankarspelen.

Blyad lina är att föredra då man får en liten båge i vattnet så det inte blir så stumt som det kan bli med ankarband, men det är nog inte så vanligt med blyad lina utan ankarspel. vanligt rep funkar bra det med, men lägg ut så långt rep du kan vid ankring.

Detta är min teori iaf, lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kedjan är inte bara för nötning, kanske inte ens främst därför. Det är för ryckutjämning, sol den blyade linan i ditt exempel. Dessutom hjälper kedjan till att ta bort den uppriktade kraften, så att ankaret dras mer horisontellt.

 

Sök lite på detta, det är beskrivet i många, många trådar här och på flera andra sajter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller vågor och vind får du helt enkelt känna dig fram och vad som känns bäst för dig och "tanten". Det finns ingen absolut gräns, och framförallt är den olika för olika personer. Macho-fasoner har skrämt många respektiver från båtlivet. Själv är jag man men troligen ganska "harig" på denna punkt. Men det struntar jag i.

Båten klarar sannolikt enormt mycket mer än ni, även om en båt som Nidelv lär rulla en del i sidsjö.

 

Sedan skall man ha respekt för att vågorna inte alls ser likadana ut på våra insjöar och i några av dem gör djup, undervattensströmmar och annat att det ibland inte alltid hänger ihop med vindhastigheten heller.

 

Generellt är de - i synnerhet här i Vättern - väldigt korta, branta och oförutsägbara jämfört med kusten. Redan vid vind som skulle ge ytterst beskedlig sjö på västkusten kan sjön bli tokig, och framförallt kan vågornas riktning bli inkonsekvent. Att det dessutom här i Vättern kan gå från bleke till vita gäss på en halvtimme - och sedan tillbaka igen - gör att man får respekt. En ganska hälsosam sådan dock, om man frågar mig.

 

Jag har faktiskt kört en Albin 25 med samma motor som i din Nidelv i 15 knop - surfandes på Vätterns ytterst branta vågor i medsjö och 15m/s. Inget jag vill uppleva igen...

Dessutom har delar av "våra" sjöar ingen skärgård med öar att söka skydd bakom som (ofta) är fallet på kusten. .

 

Du kommer upptäcka gränser med Nidelv 24 också, troligen inte långt från de du redan vet om sedan de tidigare båtarna. Men å andra sidan har du en snålmaskin som nästan går på luft och otroligt kursstabilt om du kan tänka dig att tuffa fram i 6,5 knop. Skaffa en autopilot så du/ni slipper sitta och ratta, så kan du njuta mer av själva resan i din nya båt.

Om sjön är snäll, förstås...

 

Bifogar en bild från i måndags kväll.

 

post-77633-0-76659700-1466057670_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är inga problem att köra en Nidelv 24 i kraftig sjö, det man får göra är att anpassa farten efter vågor och även försöka i den mån det går att göra smarta vägval på sjön. Jag har kört i rätt mycket vågor med våran och det visst det gungar en hel del men inte så att det på något sätt känns obehagligt, det är nog värre för passagerarna som inte har samma koll på vågorna som den som kör. En nackdel är att man blir ganska blö då Nidelven gärna skvätter en hel del i hög sjö, så länge vattnet är varmt gör det inget. Du kommer ge upp före båten i varje fall när om det gungar mycket :)

 

När det gäller ankring så kan jag rekommendera att använda kätting, vi har tyngre kättning än ankare vill jag minnas men det blev en enorm skillnad när vi satte dit den mot innan. Nu mer draggar vi nästan aldrig, trots att vi bara kör med dragg här på väst kusten. Sedan bler ankringen alltid lugnare ju mer lina du kan släppa ut. 

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna addera min "2 cent" till vågor och Vänern.

 

Förra året konstaterade jag att om landprognosen sa 5 m/s eller mindre så var det inga problem för att oss att gå raka vägen över vänern med vår flatbottnade Flipper 700. I år gick jag bara 7-8 distans "utomskärs" när prognosen sa 3-4 m/s och även om jag inte var rädd så slog det eländigt mycket i båten vid planingsfart. Vid högre vindar blir vågorna riktiga luriga och det slår och guppar beskedligt redan vid beskedliga vindar. Jag har flertalet gånget hört historier om människor som seglat på västkusten i många år och tror att det ska bli en enkel match med Vänern men snabbt får konstatera att det är en riktigt oberäknelig sjö.

 

Förra året hamnade vi bredvid två Princess V42 som gått 4-5 distans utomskärs för att sedan ta sig in i dalslands kanal. Då var det busväder och jag hade inte ens kommit på tanken att gå ut med vår lilla Flipper. Jag trodde att det var lugnt i såpass stora båtar men icke, de var halvt vettskrämda och skulle aldrig ge sig ut på vänern igen i dom vindarna.

 

Som någon sa, lär känna båten vit olika vindar och se till att ha god marginal. Att tex korsa vänern tar ett gäng timmar i en snipa och nalkas det möjliga värmeåskväder (någonstans runt vänern) under dagen kan vågorna förändras väldigt fort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt i det Olleman82 skriver. Och Vättern kan vara snäppet ännu värre. En klassisk video med Visingsöfärjan Ebba Brahe en novemberdag. Vill minnas att de har fyrpunktsbälten på bryggan:

 

Ett tips - kolla på SMHI:s kustvädersida. Deras prognoser för Vänern och Vättern brukar stämma riktigt bra, och det är också hela tiden femdygn. T ex http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=36

 

Går man på yr.no är min erfarenhet att man får tredubbla vindprognosen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta k för alla svar!

 

Att mr Vänern har ett temperament som svänger kraftigare än de värsta av kvinnomisshandlare (kom inte på något bättre att jämföra med haha) det är jag väl medveten om och har upplevt i en liten selco en bit utanför Kristinehamns skärgård. Sätter mig efter det inte i en liten båt på Vänern igen ;)

 

Inläggning igår och det gick svinfint, tog en tur ut till saxholmen och bryggan där men var lite orolig för djupet så jag testade aldrig att ankra. Att jag var själv spelade ju iof in med.

 

Lade mig bredsida mot turbåtarnas brygga istället

 

post-109119-0-31704000-1466151275_thumb.jpeg

 

post-109119-0-68152400-1466151063_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ta k för alla svar!

 

Att mr Vänern har ett temperament som svänger kraftigare än de värsta av kvinnomisshandlare (kom inte på något bättre att jämföra med haha) det är jag väl medveten om och har upplevt i en liten selco en bit utanför Kristinehamns skärgård. Sätter mig efter det inte i en liten båt på Vänern igen ;)

 

Inläggning igår och det gick svinfint, tog en tur ut till saxholmen och bryggan där men var lite orolig för djupet så jag testade aldrig att ankra. Att jag var själv spelade ju iof in med.

 

Lade mig bredsida mot turbåtarnas brygga istället

 

image.jpeg

 

image.jpeg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...