Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
jankr

Hyra/Låna en Autopilot?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och har planerat en längre resa i min liten segelbåt för nästa år. Fram till dess vil jag testa om jag kan använda en autopilot på min båt. Har någon en rorkultspilot som de vil hyra/låna ut eller erfarenhet med en sådan på en Shark 24? Båten är rätt så livlig och jag är inte säker om an autopilot er snabb nog...

Bor i Göteborg...

Hälsningar Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och har planerat en längre resa i min liten segelbåt för nästa år. Fram till dess vil jag testa om jag kan använda en autopilot på min båt. Har någon en rorkultspilot som de vil hyra/låna ut eller erfarenhet med en sådan på en Shark 24? Båten är rätt så livlig och jag är inte säker om an autopilot er snabb nog...

Bor i Göteborg...

Hälsningar Jan

Min erfarnhet efter ha monterar en i båten förra veckan är:

Köp! Du blir inte missnöjd! Oavsett om den är snabb eller ej så är det värt det.

Annars ska du skaffa eller bygga ett vindroder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låna och låna... det är ju en del arbete med att få en autopilot att funka (fäste i båt, fäste i rorkult, eldragning) så att bara låna en för att testa funkar ju sådär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju en väldig skillnad på ett vindroder och en autopilot.

Är då båten liten så är ett vindroder i regel ganska tungt på aktern.

Det finns ett litet holländskt vindroder som passar på små båtar.

Skall du ut på längre segling (typ Medelhavet eller jorden runt) i en liten båt med dåliga laddmöjligheter så drar en autopilot ganska mycket ström. Men för segling där man kommer i hamn med några dars mellanrum och kan ladda upp batteribanken så är en autopilot inte alls dummt.

Har seglat i många år (sen mitten av 1990-talet) med autopilot på mina båtar med rorkult och den hjälpen skulle jag inte vilja va utan.

Är inne på min 5 autopilot på lika många båtar och ledorden när man väljer pilot är "Stark" och "snabb". Mina autopiloter har jag alltid köpt vid typ Julrea  och under mässtider. Då är priset närmare prylarnas rätta värde.  :unsure:

Nej köp du dig en autopilot. Det är ju en del pill med installationen. Har visserligen en autopilot liggande, men det skulle va så mycket jobb att plocka loss alla ingående delar och lossa alla kablar mellan enheterna, så det kan jag inte tänka mig. Sen skall det ju återmonteras igen.

Men du kan få köpa autopiloten - då ingår båten den är monterad på.  :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autopiloten fungerar på de flesta båtar. Ju snabbare och dyrare desto oftare slipper du vara låst vid rodret. Kul att styra är det några timmar då och då och även en billig långsam automatstyrning minskar tiden vid rodret avsevärt.

Du lär dig efterhand att trimma seglen på olika bogar så autopiloten får lite lättare. På undanvind är det som sämst arbetsvillkor för den.

Vid en kuling förbi Lindesnäs hade vi vinden som slör och havsvågor i det illa beryktade området och automaten hade avsevärda problem ochans båten slingrade sig som en orm.

Jag var ensam vid rodret och pga opasslig besättning behövde jag autopilot men fick inte till det med enbart segel. När jag satte igång motorn tillsammans med seglen blev det lättare för autopiloten och jag kunde göra annat än bara styra. Det är ju inte bra att bara styra. Finns annat ombord som behöver fixas. Vart man ska t.ex. Mat är viktigt. Den sjösjuka besättningen behöver spypåsar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som flera har sagt, Köp! Du ångrar dig inte. Är inne på min fjärde och kan inte tänka mig att vara utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fantastisk at ni er överens alla :) Jag kan se problemet med installationen...

Har ni avslutningsvis et bra tips till en bra/billig modell?

(@Thallatha: Den skall företrädesvis kunna köpas utan båt  :))

>> Va fantastisk forum!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte precis den här; http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/autopiloter/rorkultsautopiloter/autopilot-simrad-tp22
Skall tydligen vara pålitlig, hyfsat kraftig och bra på alla vis. Tycker den funkar ungefär som den ska och jag förväntade mig men kan inte avgöra om den är bättre eller sämre än någon annan eftersom det här är enda autopiloten jag använt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peters förslag ovan verkar okej kan jag tycka, tp22 har väl hyfsad hastighet och kraft enligt bilden.
[själv har jag f.ö. en gammal AH 800, där specades inte hastigheten alls. (Däremot max strömstyrka ca 5 ampere om jag minns rätt. Ett högt maxvärde kan vara bra för det antyder kraftig snabb elmotor. Vet inte "pinnhastigheten", rör sig enligt denna youtube-film. Blir väl ungefär som Peters, men om inte så tänker jag ändå inte byta. :-)]

Bilden f.ö. norpad ur pdf:en i Peters länk.
post-86835-0-62525700-1466073202.jpg

Ps Hehe, Thallatha vet mycket väl att priset på gamla båtar är ungefär noll. Köp den, skala bort båten från dyrgripen med motorsåg. Tommy sopar sen själv upp resterna och slänger i plaståtervinningen. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...