LuminaL 101 Postad 22 Juni , 2016 Då borde den gå bättre i vattnet nu :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 22 Juni , 2016 Det hoppas jag! Ska se om jag hinner ut på en tur i dag, annars är det tors, fre, lör som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 24 Juni , 2016 Laddad för flera dagar ute i båten gav jag mig iväg på torsdag, vid 12-tiden. Mulnande från söder, och regn i prognosen. Eftersom det blåste en del bestämde jag mig för att gå ut med ett rev intaget, bara för att hellre ha för lite än för mycket segel uppe. Nu har jag fått hyfsad kläm på hur jag ska rikta kroken och vrida öglan för att få fast den, och jag har också dragit revlinan för skothornet lite annorlunda (jag mindes säkert fel från när pseudonym var med och riggade i september), så nu funkar det ok. Fortfarande inte fullt så snabbt och smidigt som jag skulle önska, men det funkar. Redan när jag fick upp storen fick båten en rejäl fart. 4-5 knop direkt, trots lä bakom land och med motorn fortfarande släpande i vattnet. När jag rullade ut focken ökade farten med en knop till, fortfarande med motorn nere. Tog upp den och styrde NV, för att komma utanför Ramsvik. Vilken skillnad i uppförande! Jag förstår ju att mycket av kraften i seglen tidigare gick till att kränga när bottenpåväxten bromsade framåt. Nu blev kraften till fart i stället. Nu blev det runt 4-5 knop med 5-10 graders lutning, i motsjö med ett rev i storen och ca 5-6 m/s vind. Innan gav 6-7 m/s och fullt ställ bara runt fyra knop som mest, och 20-30 graders lutning. Se till att ha rena bottnar, gubbs änd görls! Jag insåg att det var onödigt att ha revad stor i den måttliga vind som var, så vid Mjölskär, utanför Ramsvikslandet, släppte jag ut hela storen. Vinden var då så svag att knappt ens det hjälpte. Sen följde en bra stund med dålig fart. Gissningsvis 40-60 cm våghöjd, som bromsade ytterligare. En kort stund senare började det regna. Jag hade för tunna kläder på mig, och jag hade glömt ta med seglarstället. Bara mina vardagsregnkläder, som inte är så vattentäta längre. Jag blev snabbt blöt och kall. Sen hade jag glömt plocka upp mat och dryck till sittbrunnen, och då var jag så kall att jag inte ville plocka ner seglen för att kunna gå ner och hämta käk. Så då var jag kall, blöt och hungrig. Autopilot hade varit trevligt. Båten är för livlig i vågorna för att styra själv, även med balans i segeltrimmet. Jag kryssade mig ner mot Smögen, i vind som ökade lite i styrka igen, och som vred sig flera gånger, men huvudsakligen var från SSÖ. Mot slutet skotade jag för att få maximal höjdtagning och kunde komma lite längre söderut mellan slagen. Förbi Kleven vid Smögen fick jag slå tätt för att ta mig framåt. Land i norr och bränningar och skär i söder. Självslående fock är trevligt i såna lägen! Likadant blev det i den smala passagen förbi Tången, där jag dessutom fick möte i form av KBV 032, men det gick fint. Strax innan, söder om Guleskärs industriområde, mötte jag TS Kvartsita, som jag själv varit på för 24 år sen. Efter fem timmars segling i regn bestämde jag mig för att leta upp en bra vik på läsidan av Bohus-Malmön, och hittade en som såg hyfsad ut. När jag kom dit såg jag att det blivit en hamn sen sjökortet gjordes, eller så är den helt enkelt inte markerad som det av nån anledning. Jag tänkte ändå få lite paus för att pissa och äta, så jag gick in nära land och släppte i ankaret. Med storseglet uppe men släppt skot. Tyvärr räckte det för att behålla fart nog för att gå på ett grund. I så låg fart att det lät mer än det kändes, kan kanske ha varit en halv knop, men det skavde nog bort lite av den nya, fina färgen på framsidan av kölen. Jaja... Jag låg där en stund och letade efter nåt bättre på sjökortet, och hittade en smal vik en kilometer längre norrut. Upp med ankaret och igång med motorn. Väl där tyckte jag det såg toppen ut. Jag gled sakta in, släppte ankaret och puttrade längre in i viken. Märkligt nog var det jättekraftig motström. Trots att det var en kort, grund vik. Dessutom trycktes jag åt fel håll. Motorn bestämde sig för att bråka också, och dog på låga varv framåt. Några kast med den nyinförskaffade änterhaken (som en fiskekrok men 20 cm lång) lyckades jag fånga en klippskreva, men på fel sida av viken, så jag hade tryckts upp mot klippan efter ett tag. Ett snabbt hopp i land för att ta loss kroken. Jag gjorde fyra försök, med samma bedrövliga resultat. Då var klockan nästan 20. Blixtsnabbt bestämde jag mig för att strunta i att sova i båten och drog upp ankaret, hissade segel och satte full fart hemåt. Bron över Sotekanalen är för låg för båtens mast, så jag behövde nå dit före 22.00, när broöppningen upphör. Att segla på utsidan Ramsvikslandet skulle ta för lång tid, med hänsyn till solnedgången. Båten saknar lanternor. Den smala passagen mellan Kungshamn och södra inloppet till Sotekanalen gick nästan att segla hela vägen, men när den sista biten innan Väjern vred så jag fick vinden stick i stäv, ja då var seglingen över. Snabbt ner med motorn och igång, in med focken, och sen gick jag med storen hårt skotad i mitten, med motorn på full gas, upp till kanalen. Där släppte jag ner storen, och gasade på upp i kanalen. Med en kvart kvar till "stängningsdags" fick jag grönt ljus och gled förbi den öppna bron. Motorn får sin bensin från en inbyggd tank, som rymmer knappt två liter. Jag fyllde på den fullt innan jag lämnade viken. Hoppades på att inte få soppatorsk inne i kanalen. Nej, det fick jag inte heller. Motorn slocknade 300 meter utanför kanalens mynning. Snabbt pumpa i en liter till, och sen var det bara att hänga ut fendrarna och puttra in i hamnen där hemma. Rafsade ihop det jag ville ha med mig hem och promenerade upp till huset. Mina byxor har fortfarande inte torkat, nu halv tio på morgonen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 24 Juni , 2016 Nu blåser havets friska vind, som Jussi sjöng. Var ute på en kort eftermiddagstur i dag. Lagom friskt inledningsvis, för oj va skoj när det går fort i båten. Nådde utan problem båtens så kallade skrovfart på ca 6.5 knop. Höll 6.5 knop i två minuter vid ett tillfälle, och toppade på strax över sju knop några gånger (några sekunder i taget). Jag seglade en "rundbana" från Gåsholmen strax söder om Söö, norrut förbi Hunnebo och Ulebergshamn, västerut på nordsidan Knivsholmen, sen kryss ner förbi Söö på västsidan, och sen vidare söderut tills jag var i jämnhöjd med nordspetsen på Ödby ö, där jag vände och gick med vinden tillbaks till min "startposition". På varvet snittade jag i princip prick fem knop i båtens färdriktning. Utan den extra sträckan i kryssen motsvarar det kanske 4.5 knop, jag vet inte. Sen blev det ännu friskare och jag valde att rulla in focken. Klarade inte att kryssa mig framåt mot vinden så jag vände för att gå till lite mer lä bakom Knivsholmen och ta ner storen. På väg dit gjorde jag över sex knop på läns med enbart storen, som dessutom var skotad till mitten för att minska kraften! Med seglen nere krängde båten ändå runt 5-7 grader bara av vinden i riggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Juni , 2016 Börjar du upptäcka det roliga med att segla båten nu när du börjar få lite fart på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 25 Juni , 2016 Haha, ja verkligen! Fy fasen vad det är skoj att få fart i stället för att kränga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Juni , 2016 Ska du ha en gennaker oxå? ;-) priset kan vi ju komma överens om sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 25 Juni , 2016 Ja, oj vad jag vill, men pengarna finns inte nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Juni , 2016 Det kan vi ta sen isåfall, det är bättre att seglet får användas än att det ligger i förrådet. Det är den med strumpan, den andra med rullen är redan såld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 25 Juni , 2016 Ja, det är helt klart intressant. Vi får diskutera saken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser