Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
raol

Kött i lovart - spelar det nån roll?

Rekommendera Poster

Jag skulle kunna titta på din båt vid tillfälle och se hur det ser ut.

Jag planerar att vara uppe i Hunnebo hela, eller större delen av midsommarveckan. Kan ju segla ner till Springet nån dag.

 

 

 

Skulle egentligen varit i Stockholm veckan för midsommar. Sen blev det en begravning som jag måste vara med på och därmed barnbarnspassadrdagar Måndag och Tisdag. Om vi återgår till ursprungliga planen och åker till Stocholmn onsdag eftermiddag eller om vi firar Midsommar i Kunghamn är just nu lite oklart. Bli vi hemma så är jag lite ledigare på Torsdag och frammåt.

 

Kommer du till Springet kan du ju lägga dig på utsidan Thallatha.

 

post-106994-0-24555500-1466009016_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har funderat på att göra om så att samma, enda revlina drar ner även framtill, men eftersom skenan som täcker inmatningshålet i masten är nån millimeter för tjock, glider inte travarna ner smidigt, utan kräver lite handpåläggning. Och om jag ändå måste fram till masten för att göra det, kan lika gärna den delen av revningsprocessen göras helt och hållet där. Åtminstone tills vidare. Jag funderar på att modifiera den där skenan så den ligger i samma plan som likrännan, men det får vänta till hösten tror jag.

Jag har en lina som fixar alltihop, funkar förträffligt, utan en massa arrangemang i bommen. Travarna gick lite trögt, sprayade dem med silikon, nu ramlar dom ner själva och det är en ren fröjd att hissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om jag skulle nita fast ett beslag på ena sidan av bommen, och fästa ett block där, skulle det ganska enkelt gå att göra om det nuvarande arrangemanget till ett enlinerev. Men då måste jag som sagt fixa den där skenan som stoppar upp travarna. Jag har en idé om hur jag ska lösa det. I utrymmet i masten där skenan passar, sitter två skruvhål. Skruvhålen har en liten kant som sticker ut en millimeter. Det gör att hela skenan ligger fri från "botten" av utrymmet med lika mycket. Om jag skulle borra ur hålen i skenan så skenan kan ligga jämn med botten blir det förmodligen rakt och fint hela vägen för travarna. Om det i stället är så att skenans yttre del, där travarna löper, är lite för tjock, kanske jag försiktigt kan slipa bort en millimeter från utsidan. Jag får se vad som funkar bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte fel typ av travare då..? Finns ju några olika varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Thallatha, om du å Pseudonym sätter sig på lovartsidan så riskerar jag att båten tippar över åt lovarthållet även om det så blåser småspik.

:D

Ja.....alltså på förra båten..........

På Fingaln spelar nog ingen roll å jag tror inte de varnn Gottland Runt tre år i rad för att de satt på däcket i lovart å dinglade med benen.

 

Angående antal kilon å vridmomnet å "cosinus". Lite fördjupning. Båten kränger inte genom sin centrumlinje utan flyttar sig i sidled mot lä. Så köttbergets "motvikt"-s effekt blir aningen större.

 

 

Sen tror jag att ede där gubbarna sitter på lovart mest utav gammal vana å för att det är tävling å "coolt", åså är de ur vägen som sagt var. Ser bra ut på bild........

 

Raol.........menar du allvar med 7 m/s? Det är då det börjar fylla seglet å skjuta fart. Fingaln nästan som Thallatha driver i 3-4 knop om det blåser mindre. Läge att be snällt att få segla med Thallatha ombord på Thallatha. Kommer själv förhoppnigsvis ombord eft 7 juli. Äru kvar i trakterna då?

 

Eller så kommer vi ombord i din båt när det blåser 12 m/s å sticker ut en sväng med dig. :o

post-108375-0-70024800-1466014213.gif

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag var ute, måndag förra veckan (nationaldagen), skulle jag tro det blåste runt 6-7 m/s, och lite mer i byarna, där jag var strax söder om Söö, norr om inloppet till kanalen. Båten krängde mer än den rörde sig framåt. Tror jag maxade på nätt och jämnt fyra knop där. Det gick snabbare på plattläns i samma vind. Fick hela tiden vakta storskotet och släppa när båten krängde över åt helsike mycket i byarna. Antingen det eller lova upp hela tiden för att tappa kraft. Som sagt är jag inte rädd för att välta, jag är orolig för att rodret ska tappa greppet och att det kan få till följd att båten lever sitt eget liv en stund.

Ja, jag tar gärna en tur på hans båt nån gång. Min plan är att vara uppe i Hunnebo nästan varje helg under sommaren. Utom vid 2-3 tillfällen när jag är iväg på cykeltävlingar, men det är i augusti.

Jag ska försöka få botten på båten ren först. Att ta upp och spola av med högtryckstvätt, tar det bort allt som sitter, tro? Inklusive havstulpaner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag var ute, måndag förra veckan (nationaldagen), skulle jag tro det blåste runt 6-7 m/s, och lite mer i byarna, där jag var strax söder om Söö, norr om inloppet till kanalen. Båten krängde mer än den rörde sig framåt. Tror jag maxade på nätt och jämnt fyra knop där. Det gick snabbare på plattläns i samma vind. Fick hela tiden vakta storskotet och släppa när båten krängde över åt helsike mycket i byarna. Antingen det eller lova upp hela tiden för att tappa kraft. Som sagt är jag inte rädd för att välta, jag är orolig för att rodret ska tappa greppet och att det kan få till följd att båten lever sitt eget liv en stund.

 

Ja, jag tar gärna en tur på hans båt nån gång. Min plan är att vara uppe i Hunnebo nästan varje helg under sommaren. Utom vid 2-3 tillfällen när jag är iväg på cykeltävlingar, men det är i augusti.

Jag ska försöka få botten på båten ren först. Att ta upp och spola av med högtryckstvätt, tar det bort allt som sitter, tro? Inklusive havstulpaner?

 

Den 6/6 blåste det 6,8 i medelvind och 11,6 som max i byarna enligt väderstaionen på Utpost Hållö. Vindriktningen var i huvudsak ssw. Förhållandena i Hunnebo avviker nog inte så värst mycket, men det kan ju ändå va lokala variationer.

 

http://www.utposthallo.se/noaa1606.html

 

Vi får väl hoppas att du inte fått allt för mycket havstulpaner - då kan det bli ett slit att få bort dem.

 

Påväxten gör mycket på farten. Använder man inte båten på vintrerhalvåret så kan det va förtjänst att ta upp. Man måste ju ändå ha upp båten för att göra ren i botten och då kan man ju lägga det jobbet på tid man ändå inte seglar. Det är inte kul att stå på land bästa seglingsveckan på sommaren och slita med att få bort havstulpaner.

 

För mig är det skillnad - som använder båten även på vintern.

 

Skall vi segla en sväng ihop är det väl nästan bättre att vi seglar med din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thallatha, om du å Pseudonym sätter sig på lovartsidan så riskerar jag att båten tippar över åt lovarthållet även om det så blåser småspik.

:D

Ja.....alltså på förra båten..........

 

 

 

Nu förstår jag inte vad du svamlar om - skämtare där..

 

På jullarna fick man ibland sätta sig i lä för att båten inte skulle luta åt "fel håll" när det blåste lite.

Blåser det småspik - fast det är väl ingen som använder spik idag, mer än i undantagsfall - så har jag aldrig segat med en båt som man inte kan belasta i lovart.

 

 

På Fingaln spelar nog ingen roll å jag tror inte de varnn Gottland Runt tre år i rad för att de satt på däcket i lovart å dinglade med benen.

 

 

 

 

Ni FinGalägare är några konstiga djur. Trotts att du vid flera tillfällen hävdat att det inte är så, så är verkligheten så att ni uttrycker er som om FinGalen är den enda riktiga båt i värden.

 

Jo jag har seglat FingGal. Förstod aldrig vad det var för märkvärdigt med den båten. Var själv på väg att köpa en FinGal efter höststormen 1969. Jag är glad att den affären skar iväg åt ett annat hål. Trång och bedrövlig - inget för en vuxen man.  :P

 

 Om nu FinGalen är en sån bra båt - varför håller du då på att totalt bygga om din och ändra på precis allt, i stället för att segla den!?

 

Att den vann Gotland runt ett antal gånger när den var helt ny är en helt annan sak. Så har det väl alltid varit med båtar som ritats för det ändamålet.

 

Thallath är bra. Där kan jag sitta inne gott och varmt och styra på vintern och när det regnar. Bra att lasta material på, och gott om folk när man tex skall transportera Fixargänget till Hållö.

 

Men nån blekskenare är hon inte - men hon tål att gå på grund med.  :)

 

post-106994-0-11553400-1466056908_thumb.jpg

 

post-106994-0-22159200-1466056783_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Thallatha, om du å Pseudonym sätter sig på lovartsidan så riskerar jag att båten tippar över åt lovarthållet även om det så blåser småspik.

:D

Ja.....alltså på förra båten..........

 

 

 

Nu förstår jag inte vad du svamlar om - skämtare där..

 

På jullarna fick man ibland sätta sig i lä för att båten inte skulle luta åt "fel håll" när det blåste lite.

Blåser det småspik - fast det är väl ingen som använder spik idag, mer än i undantagsfall - så har jag aldrig segat med en båt som man inte kan belasta i lovart.

 

 

På Fingaln spelar nog ingen roll å jag tror inte de varnn Gottland Runt tre år i rad för att de satt på däcket i lovart å dinglade med benen.

 

 

 

 

Ni FinGalägare är några konstiga djur. Trotts att du vid flera tillfällen hävdat att det inte är så, så är verkligheten så att ni uttrycker er som om FinGalen är den enda riktiga båt i värden.

 

Jo jag har seglat FingGal. Förstod aldrig vad det var för märkvärdigt med den båten. Var själv på väg att köpa en FinGal efter höststormen 1969. Jag är glad att den affären skar iväg åt ett annat hål. Trång och bedrövlig - inget för en vuxen man.  :P

 

 Om nu FinGalen är en sån bra båt - varför håller du då på att totalt bygga om din och ändra på precis allt, i stället för att segla den!?

 

Att den vann Gotland runt ett antal gånger när den var helt ny är en helt annan sak. Så har det väl alltid varit med båtar som ritats för det ändamålet.

 

Thallath är bra. Där kan jag sitta inne gott och varmt och styra på vintern och när det regnar. Bra att lasta material på, och gott om folk när man tex skall transportera Fixargänget till Hållö.

 

Men nån blekskenare är hon inte - men hon tål att gå på grund med.  :)

 

attachicon.gifDSC_0699.JPG

 

attachicon.gifDSC_0653.JPG

 

Är den nedre bilden tagen inne i hytten på Thallath när du kör dina polare ut till Hållö???

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den nedre bilden tagen inne i hytten på Thallath när du kör dina polare ut till Hållö???

 

Ha...ha....den var nästan bra. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka få botten på båten ren först. Att ta upp och spola av med högtryckstvätt, tar det bort allt som sitter, tro? Inklusive havstulpaner?

Hög tryck och sedan tex en is skrapa till bilrutorna fungerar om du vill ha det hjälpligt rent på relativ kort tid. Det blir bättre än att ha massor av beväxtning som du har nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi förstås lite olika preferenser. Jag tycker 7 m/s är riktigt mycket vind. Mer än jag både behöver och kan hantera bekvämt. Det går inte ens fort: det är bara jobbigt. Optimalt är nånstans runt 3-4 m/s. Tillräckligt för att få fart på båten, men inget stressigt. Å andra sidan råkade jag ut för stiltje ett par gånger förrförra veckan, och det är inte kul det heller. Vindexen snurrar runt slumpmässigt, seglen hänger slappt och båten driver med ström och vågor mer än med vind.

 

Jag kanske skulle följa med dig ut på Thallatha nån gång i tvåsiffrigt, för att få lite andra perspektiv? :)

Vid 2 m/s slänger man ut en fiskelina. Vid 3-4 m/s, det är då man går ner och kokar kaffe. Vid 5-6 börjar man vakna till liv och trimmar lite segel. Vid 7-8 funderar man på att ta in revet på storen. Vid 9-10 är det kul att segla aktivt. Vid 11-12 ligger man kvar i hamn och njuter av en kall öl och grillat. Över det kan man stanna hemma och lyssna på väderleksrapporten istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer säkert dit med tiden! Hoppas det! :)

 

Nu har jag precis varit och hälsat på hemma hos Nolhott och fått låna hans torrdräkt. Ska försöka skrapa rent botten, inklusive köl, och roderblad och se hur det går. Naturligtvis gör påväxt på köl och roder en hel del, särskilt när de är så smala i förhållande till djupet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxning på botten gör asmycket, oavsett botten- och kölformer. Även "slem" som det brukar kallas i insjöar mm bromsar riktigt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vid 2 m/s slänger man ut en fiskelina. Vid 3-4 m/s, det är då man går ner och kokar kaffe. Vid 5-6 börjar man vakna till liv och trimmar lite segel. Vid 7-8 funderar man på att ta in revet på storen. Vid 9-10 är det kul att segla aktivt. Vid 11-12 ligger man kvar i hamn och njuter av en kall öl och grillat. Över det kan man stanna hemma och lyssna på väderleksrapporten istället.

 

 

Är det så illa!?

 

En annan har ju helt andra referenser efter ett seglarliv i gamla långkölade moderna  kostrar.

 

Då är ju Raol inte "helt ute och cyklar"

 

I min nuvarande pråm kan man i vindar mellan 0-3 m/sek följa råden i den gamla visan;"I en grönmålad båt".

Som alternativ kan man ju slå under "gjutjärnsgenuan"

 

3 till 7 m/sek är det nog bäst att rulla ut Gennakern. Vid plattläns är det inte fel att hissa "storseglet" och rulla ut kryssfocken och saxa dessa tre. 

 

7 - 14 m/sek seglar man enbart på Genuan. Vid de högre vindstyrkorna, i detta register,  kan man lämpligen skifta till kryssfocken vid bonnkryss.

 

När det går över 14 m/sek är det inte så dumt att ta till kryssfocken. Då måste man även hissa "storseglet" och reva det, så den blir så där 5 m2 - för balansens skull.

 

Kokar vatten för kaffe och slår på termosar, gör jag redan innan jag lägger ut.

 

Makrillfisket är hårt reglerat på min båt.

 

En dörj - två krokar - får jag napp måste jag ta upp och får ej fortsätta fiska den dan. Vid napp är det dörjeförbud under två dygn. Från rederiets sida är det dock krav att dessa regler hålls hårt och att fiskeredskapen alltid är i ordning, så att fisket kan utnyttjas maximalt för att minska proviantkostnaden - till rederiets fromma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Raol är oftare ute och cyklar än han seglar iallafall.

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Thallath är bra. Där kan jag sitta inne gott och varmt och styra på vintern och när det regnar. Bra att lasta material på, och gott om folk när man tex skall transportera Fixargänget till Hållö.

 

 

 

attachicon.gifDSC_0653.JPG

 

Är den nedre bilden tagen inne i hytten på Thallath när du kör dina polare ut till Hållö???

 

/B

 

 

Ja det skulle man ju kunna tro.

 

Det viktigaste på de onsdagsförmiddagar vi jobbar med underhåll mm på de 8 fastigheter det tre föreningarna som fixargängets medlemmar kommer från, är just det arbetspasset mellan 09.30 och 10.00. Förmiddagsfikat. ;)   

 

Dagen till ära hade vi samlats i Hallen till Hållö Kapell, för att slippa sitta ute i snålblåsten och regnrusket.

 

Förra våren höll vi på med att dra fram avlopp till vattentoaletter för Hållö fyrförenings naturrum och för Hållö kapell. Bägge toaletterna finns i Fyrföreningens naturum. Kapellets med ingång utifrån.

 

Alla toaletter på Hållö är idag vattentoaletter - både de privata och de offentliga.

 

Alla de andra dagarna vi var och jobbade på Hållö var det ett strålande väder, varför kaffet avnjöts ut. Fast till skillnad när man seglade placerade vi oss i lä. 

 

post-106994-0-04750800-1466166973_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxning på botten gör asmycket, oavsett botten- och kölformer. Även "slem" som det brukar kallas i insjöar mm bromsar riktigt mycket.

 

Ja, för själva friktionen spelar formen inte roll, då är det ytstrukturen som ger större motstånd. Men utöver det är en smal och lång "vinge" mycket känsligare för störningar i flödet runt den än en kort och bred och kraftigt svept. Störningar pga ojämnheter, särskilt i framkant på "läsidan", kan dramatiskt försämra lyftkraften. Jag gissar att det är den verkan, både på köl och roder, som gör att båten just nu seglar illa. Kraftig avdrift och dåligt bett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Thallath är bra. Där kan jag sitta inne gott och varmt och styra på vintern och när det regnar. Bra att lasta material på, och gott om folk när man tex skall transportera Fixargänget till Hållö.

 

 

 

attachicon.gifDSC_0653.JPG

 

Är den nedre bilden tagen inne i hytten på Thallath när du kör dina polare ut till Hållö???

 

/B

 

 

Ja det skulle man ju kunna tro.

 

Det viktigaste på de onsdagsförmiddagar vi jobbar med underhåll mm på de 8 fastigheter det tre föreningarna som fixargängets medlemmar kommer från, är just det arbetspasset mellan 09.30 och 10.00. Förmiddagsfikat. ;)   

 

Dagen till ära hade vi samlats i Hallen till Hållö Kapell, för att slippa sitta ute i snålblåsten och regnrusket.

 

Förra våren höll vi på med att dra fram avlopp till vattentoaletter för Hållö fyrförenings naturrum och för Hållö kapell. Bägge toaletterna finns i Fyrföreningens naturum. Kapellets med ingång utifrån.

 

Alla toaletter på Hållö är idag vattentoaletter - både de privata och de offentliga.

 

Alla de andra dagarna vi var och jobbade på Hållö var det ett strålande väder, varför kaffet avnjöts ut. Fast till skillnad när man seglade placerade vi oss i lä. 

 

attachicon.gifDSC_0591.JPG

 

 

Är det inte Torbjörn Larsson där på bilden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Beväxning på botten gör asmycket, oavsett botten- och kölformer. Även "slem" som det brukar kallas i insjöar mm bromsar riktigt mycket.

 

Ja, för själva friktionen spelar formen inte roll, då är det ytstrukturen som ger större motstånd. Men utöver det är en smal och lång "vinge" mycket känsligare för störningar i flödet runt den än en kort och bred och kraftigt svept. Störningar pga ojämnheter, särskilt i framkant på "läsidan", kan dramatiskt försämra lyftkraften. Jag gissar att det är den verkan, både på köl och roder, som gör att båten just nu seglar illa. Kraftig avdrift och dåligt bett.

 

 

Gäller ju såklart de flesta lateralplan som har någorlunda vingprofil; kavitationen gör att de inte funkar som de ska och man får därmed stor avdrift. Sedan vinns det båtar som mer driver med vinden än seglar, och då är det såklart mindre viktigt med lyft osv.

 

Hur som - jag tror du gör klokt i att planera för att lyfta båten, på förra båten hade jag ett rejält arbete att bli av med beväxning och jag hade inte klarat det i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, jag testar åtminstone med skrapa först. Nolhott hade ju nyss använt det själv och eftersom båten stod på tomten just nu fick jag chans att se. Det var riktigt rent. Sen var färgen inte fräsch (såg ut att vara flera gamla färglager som fäst dåligt i underlaget), men beväxningen var borta (där han kommit åt - han prioriterade drev och propeller då, berättade han). Lika ren som Seacaten var efter avspolning senast det begav sig.

 

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad det hade hunnit växa på sen jag borstade av sist! Men det har väl varit högsäsong senaste månaden.

 

Fick gjort lite på båten i dag. Småfix. Men lite skumt att vant och stag känns slackare än när jag spände upp dem efter påmastningen. Ska se över spänningen i alla fem i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls konstigt. Man efterdrar riggen ett par-tre gånger per säsong. Kolla också så du inte dragit åt akterstaget; det kan göra att masten krummar och vanten slackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag trodde inte att vajrar töjdes nåt nämnvärt...? Masten står på en rejäl maststötta inbyggt skottet mellan salong och förpik/toa.

Akterstaget är slackat tills det är utan motstånd.

 

 

Men ja, spänna blir det ju i alla fall.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då; det rör sig rätt mycket. Det är bl a båten som ändrar form pga riggspänningen - vissa båtar mer, andra mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte med skrapan i dag men det var hopplöst. Fick loss det långa men ytan blev inte ren. Så jag gick bort till en av de som lyfter och frågade om vi kan göra ett lyft över dagen och det gick bra. Upp tidigt i morgon, avspolning med högtryck och sen på stöttor. Jag skrapar vid behov och målar ny bottenfärg. Sen i plurret igen mot kvällen.

 

Dyrt, men då blir det åtminstone bra. Färgen jag ska använda målade jag på Seacaten våren 2015, och den är i princip helt fri från påväxt trots att den legat i i över ett år nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten uppe, avspolad av yours truly, och nu på stöttor på kajen. Det var mycket snäckor på kölen, men inte så mycket i övrigt. Fast många försvann nog i min borstning i maj. Däremot var det ett grönt slemlager på nästan hela bottenytan, särskilt myckett på köl och roderblad. Nu ska jag fixa färg och målargrejer och sätta igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här såg det ut före.post-103957-0-70889400-1466578900_thumb.jpg

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så, ungefär fem timmar efter lyftet är båten i sjön igen. Rätt snabbt jobbat. :)

Det blev Hempel Mille Xtra, True Blue. Riktigt snyggt. Drygt två liter gick åt. Målade extra tjockt på roder och köl, och i vattenlinjen och vid genomföringarna, för där var det värst påväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...