Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
arrebarre

Ofta 6000 RPM, har varvräknaren fastnat?

Rekommendera Poster

Hej

 

Min varvräknare är på 200rpm nu när båten är stilla och motorn är av. Ofta när jag gasar upp lite så åker den till 6000RPM och om jag gasar lite mer så gick den över max som är 6000 RPM 2-4cm, fastän MAX är 6000RPM, d.v.s. efter 6000 RPM finns det inget mer. Ska bifoga bild. 

 

Hypotetiskt sett om RPM stämt hade den därför varit på 9000 RPM. 

Vad kan vara fel?

 

 

En fråga till: Har båten växlar? (dum fråga). :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxid/jordfel är en klassiker. På varvräknare med omkopplare på baksidan brukar det räcka med att vrida den mellan ändlägena typ 50ggr för att det ska bli bra igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm. Vad är en omkopplare. Ska jag öppna instrumentbrädan? 

:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På baksidan sitter ofta ett vred/omkopplare/strömbrytare. Du behöver lossa instrumentet, så du ser baksidan. När du är där och kikar, känner du på sladdarna att de sitter ordentligt och tar bort ev oxid och dyl. Detta brukar lösa det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min ena varvräknare var ungefär likadan, jag plockade isär den och flyttade visarnålen på axeln, så att den står i nolläge då tändningen är av.

Moderna varvräknare har en väldigt liten stegmotor som flyttar visarnålen över skalan. Gamla instrument var av vridspoletyp.

 

Men bry dig inte om det nu, det kan vara så att det rättar till sig under säsongen, annars är sådant pilljobb lämpligt att göra vintertid då båten ligger på land.

 

Javisst, har båtar växlar, men det är vanligast med automatlåda på amerikanska båtar....

 

Nej, du har fram, och back, det är allt.

Men det finns faktiskt tvåväxlade backslag, jag vet att man kunde få en del Viknes med sådana, eller så kunde man få samma båt med en slirkoppling som gjorde att man kunde köra riktigt sakta, men detta var extrautrustning.

 

Förr i tiden var det vanligt med ställbara propellrar, eller det heter nog "reversibla propellrar" alltså ett arrangemang där man kunde ändra propellerbladens vinkel under gång, vanlit på fiskebåtar. Nästan som Variomatic enligt Daf. Ja iallafall effekten blev den samma.

 

En omkopplare är en slags strömbrytare där man kan välja att koppla om strömmen till olika saker, alltså en "flerfunktionsströmbrytare". Blinkersspaken på bilen är en sådan, där du väljer höger, avstängd eller vänster, som ett exempel då. Dessa kallas även mer korrekt för "strömställare". Om du har trimplan i din båt, så har du omkopplare för att manövrera dessa uppåt eller nedåt.

 

På en del elektroniska instrument finns det väldigt små omkopplare, vanligt på varvräknare är att man ställer in hur många cylindrar motorn har, så att den räknar rätt. Loggen ("hastighetsmätaren") kan ha en sådan också, som är till för kalibrering av instrumentet. Men rör inte dessa. Förhoppningsvis har leverantören eller förre ägaren redan kalibrerat dessa. Det blir väldigt lätt fel om man pillar med dessa.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. 

 

Är det mycket pill? Annars gör jag det gärna, för jag vill verkligen säkerställa att den inte är på 6000+ rpm när jag gasar lite, då borde motorn gå sönder?

 

 

Vad menas med oxid? Rost?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo, oxid är ungefär som rost. För metallerna koppar och mässing säger man "oxid" eller "ärg". Behövs inte mycket sådant i en elkontakt för att den skall börja leda ström dåligt.
Särskilt utsatt är båt-kontakter för den fuktiga miljöns skull, extra känsligt kan det vara i kontakter som bara litet ström, typ varvräknarens kod-kontakter. (Denna undre strömstyrka kallas f.ö. "wetting current", och ofta finns den specificerad i kontakters och reläers datablad.)

Troligen bökigt och trångt att ta ut instrumentet för du får antagligen huka under instrumentbrädan.
Finns en del filmer på youtube, t.ex. den HÄR. Sitter en metallbåge på instrumentets baksida, med den och kablarna borttagna kan det lyftas ur uppåt. Ett tips kan vara att först sticka in kameran och fota instrumentets baksida, då har du koll på kablarnas lägen inför återmonteringen.

Ett bekvämt sätt att kolla att instrumentet verkligen visar rätt är med optisk varvräknare.
Kanske kan du hyra/låna någon. (Man klistrar en vit prick på motorns svänghjul och riktar laserljuset där pricken far förbi, sen är det bara att avläsa varvtalet i dess display.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, man måste alltså troligtvis öppna dem bak och underifrån. Förstår att det är pilligt att ta ut och sätta dit varvärknaren och allt vad det innebär. Men själva jobbet med att ta bort oxid är alltså lätt. 

 

Då ska jag försöka göra detta asap! :)

Tack för all information.

Kommer återkoppla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar. Det har nu löst sig. Jag skruvade av instrumentbrädan, själva varvräknaren och alla andra räknare var fast på en platta på instrumentbrädan och gick ej att lossa, så fick skruva av hela plattan. Tog därefter av en multikabel på varvräknaren, på båda ställen och blåste lite i kontakten. Därefter skruvade jag tillbaka den. 

 

Efter det skruvade jag omkopplaren cirka 5-10 varv, satte den därefter på nr 2 av 6, så 2 var för V6 som jag har. 

 

Därefter så satte jag på tändningen och varvräknarens pekare snurrade hela tiden, som en sekundvisare. När jag däremot startade motorn gick den till 0, och då funkade allt precis som det skulle. 

 

Nu varvar den normalt på 0,6-0,8 på tomgång. Stort tack för alla svar! :)

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det grymma tipset. Nu funkar även min varvräknare bra. Jag har tidigare mätt jord och letar andra del men detta löste det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det grymma tipset. Nu funkar även min varvräknare bra. Jag har tidigare mätt jord och letar andra del men detta löste det.

Härligt att det löste sig för dig med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...