Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
StormTD5

Brofjord 36, Nauticat 33, kanske Johnson 30 eller något annat liknande.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla!

Har tillslut insett att livet på sjön är det bästa sättet att koppla av på! Har sagt i många år aldrig en båt igen men när husvagnen såldes så införskaffades det en Sandvik 25 och den är en trevlig båt på alla sätt förutom att vi inte riktigt får plats fem personer och stor hund i den. Det visste vi att det inte skulle bli gott om plats men ville inte ha en stor båt ifall ingen skulle gilla att vara sjön..... Nu tycker nog flesta av oss att det är skönt att vara ute med vår snipa! Det andra jag har sagt är: Aldrig en båt med mast! Fast det nu har jag ändrat mig.... Så nu måste det finnas en mast. Skulle det vara två master blir det väl dubbelt så roligt, eller.....

Är uppväxt på västkusten i en Maxi 84 och det jag vet att jag vill ha är tak över ratten, vädret är inte alltid så bra som man vill!

Redigerad av StormTD5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör jag för fel, halva inlägget försvann......

Men det som resten gick ut på var det att:

Doghouse, finns det möjlighet att styra på utsida är det en plus men inget krav.

Fem eller fler kojplatser.

Gärna snipa.

Vackert väder på semestern fast med ett doghouse går det ganska bra med lite sämre väder också!

Med vänlig hälsning,

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde ju,

Era erfarenheter med ovanstånde båtar hade varit kul att få ta del av! Andra passade båtar funkar ju förstås också!

Tyvärr har man också en budget att hålla..... Ca 300000kr fast gärna billigare! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priserna på Johnson 30 är tilltalande, snabbkoll på Blocket, så finns det en i Halland för 190.000, mycket båt för pengarna. Man skall väl tänka på att dessa många gånger är köpta som halvfabrikat och färdigställda av förste ägaren, och att dom nu har en hel del år på nacken. Å anda sidan tilltalar dessa båtar människor som gillar att vara på sjön i alla väder och inte räds att fixa till båten i det skick man själv vill ha den.

Jag har själv varit inne på tanken att skaffa just en sådan, men med stående rigg blir det "mer grejer att hålla reda på"...

De Johnson 30 man ser i Bohuslän ägs ofta av ett pensionärspar som gärna korsar Skagerack och Kattegatt, och kanske ger sig in i Limfjorden eller ned till Tyska östersjökusten, och som nu seglar under för- och eftersäsong och som många gånger har barn och barnbarn ombord under kortare perioder. Och allehanda bekvämlighetsutrustning brukar finnas ombord. Båtarna brukar vara i "mycket gott bruksskick" kanske inte så välputsade, men rena och hela och välutrustade. Och det är ju en stabil båt byggd efter gamla traditioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar Johnson 30 just för att de ser sjödugliga ut! Vet du om alla Johnson båtar var halvfabrikat? Om det är det så kan man nog hitta en sådan med inredning som skulle passa oss. Som du säger så är priset tilltalande, man får lika mycket naturupplevelse med billig båt som en dyrare dito.....

Tack för dina reflektioner!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kamrat köpte förra hösten en Brofjord 36 som hade legat på land sedan 2007 för 125.000:-. Sedan dess har han lagt ytterligare 125.000:- för att få den i hyfsat skick för att sjösättas. Man kan säkert lägga 125.000:- till för att få den i perfekt skick.

post-95643-129746_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Många av de där motorseglarna har ju masterna mest för syns skull,

Har en kompis som har en Brofjorden 36 - fast det är "hans fel" att jag själv skaffat mig en motorseglare en Fjord 28CS. Det är visserligen också åt pråmhållet, men går i alla fall att segla med, även om den inte är nån Blekskenare.

Det finns En Fjord 33 som jag inte tycker är så dum - http://se.topboats.com/barcos-ocasion/fjord-33

fast det finns väl inte så många av den typen heller.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Johnsson 30 är lite trång i styrhytten.

Brofjord tycker jag är fulast av dessa tre.

Nauticaten har bäst styrhytt.

Ingen är väl någon vidare seglare.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gillar Johnson 30 just för att de ser sjödugliga ut! Vet du om alla Johnson båtar var halvfabrikat? Om det är det så kan man nog hitta en sådan med inredning som skulle passa oss. Som du säger så är priset tilltalande, man får lika mycket naturupplevelse med billig båt som en dyrare dito.....

Tack för dina reflektioner!!

Nej, det gör jag inte, jag har bara vara ombordbjuden i två olika, och dessa hade ju litet olika planlösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kamrat köpte förra hösten en Brofjord 36 som hade legat på land sedan 2007 för 125.000:-. Sedan dess har han lagt ytterligare 125.000:- för att få den i hyfsat skick för att sjösättas. Man kan säkert lägga 125.000:- till för att få den i perfekt skick.

Ja där har ju kompisen lagt ned ett jättejobb. Jag har kollat denna båt under ett par år, den var väl en del av dödsbo om jag är rätt underrättad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Winge 87 och är väldigt nöjd med den. Låter som att den uppfyller din kravlista. Seglar förvånansvärt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt och hållet med om dina tankar om hur en båt ska vara. Men min familj och ekonomi är mindre så det får duga med en Winga 25 för min del. Samma koncept i mindre format.

Hur som helst, att halva inlägg försvinner beror på att forumet inte verkar fixa vissa smileys, så allt du skriver efter en utursam smiley försvinner. Skitiriterande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja där har ju kompisen lagt ned ett jättejobb. Jag har kollat denna båt under ett par år, den var väl en del av dödsbo om jag är rätt underrättad.

Nej gubben lever än men var tvungen att sälja pga sjukdom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Winge 87 och är väldigt nöjd med den. Låter som att den uppfyller din kravlista. Seglar förvånansvärt bra.

Har aldrig varit ombord på en sådan. När man googlar på en Winga 87 så ser det ut som en bra båt. Var och tittade på en Uttern 810 igår, trodde den skulle vara liten och trång men den var välplanerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt och hållet med om dina tankar om hur en båt ska vara. Men min familj och ekonomi är mindre så det får duga med en Winga 25 för min del. Samma koncept i mindre format.

Hur som helst, att halva inlägg försvinner beror på att forumet inte verkar fixa vissa smileys, så allt du skriver efter en utursam smiley försvinner. Skitiriterande!

Har nog bestämt mig: Det får bli Sandvik 25 ett tag till.... Den har ingen mast, är lite trång men den är ju redan i vattnet och den fungerar. Har lagt till på ställen där en större eller mer djupgående båt inte kommer in. Får ut till den idag och se om det går att bygga om den lite. :) Dessutom gillar vi vår snipa!

Kul med alla svar man fått!

Tackar och bugar!!

Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...