Oldtimer 81 Postad 14 Juni , 2016 Vad är då "problemet"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPS64 0 Postad 14 Juni , 2016 Hej, Blir inte klok på detta med anoder, galvaniska strömmar etc. Jag har precis köpt en Alfa 24 som är en snygg, lättskött(?!) gammal 70-talare. Båten har en fin drivlina från 2000-talet som tidigare ägaren skyddat väl med offeranoder på drevet varje år... Däremot inga på skrovet vad jag vet... Anoderna på drevet äts upp på en säsong så lite liv i strömmarna borde det vara, Med vänlig hälsning, Jakob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPS64 0 Postad 14 Juni , 2016 Det kanske inte är ett problem alls. Jag förstår bara inte hur man tänker. På min gamla plastbåt hade jag anoder för att skydda drevet. Här skyddas också drevet som är av en oädlare metall än propellern som är av stål. Borde det inte vara anoder även på skrovet? Eller räcker det med de på drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Juni , 2016 Jag hade inga anoder på min alubåt annat än på drev och trimplan så jag svetsade på ett fäste för anod på akterspegeln. Efter bara några veckor var den anoden tydligt anfrätt så någon nytta gör den (antar att de andra slits mindre i motsvarande grad eftersom skrovet inte äts på). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 16 Juni , 2016 Lite om katodsskyd: http://www.jts.se/offeranoder.htm http://www.maringuiden.se/forum/topic/27688-aluminium-p%C3%A5-v%C3%A4stkusten/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JPS64 0 Postad 16 Juni , 2016 Tack för alla svar, speciellt tack till lonelybird för länkarna! /Jakob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser