Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Nim26

Diesel värme storlek!

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp att bestämma om jag skall köpa 2KW eller 5KW värmare!

Jag kikar på Keatrade som är mycket prisvärd och har tack vare maringuiden hittat den.

www.seacomfort.se säger hellre lite mindre än lite för stor! detta pga att den stora kan riskera att sota igen osv!

Säljaren säger Absolut 5KW!

Min båt är en Nimbus 26 med 3st utblås enligt standard.

Vad göra??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Flipper850 och kör med Webasto. Jag har precis installerat en 4KW med 4 utblås. En på toa också. Valde 4 och inte 2 tack vare att man har ju ett utblås i doghous under kapell. Och kapellet är ju inte så tätt så den kan ju få jobba lite om man ska ha varmt där. För rufferna räcker säkert 2 KW. 

Det var min slutledning när jag valde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur använder du båten? är det även under kapellet du ska värma? är båten isolerad?

Som jämförelse: äldre (=mindre) 31 fots segelbåt som är isolerad (sandwichskrov) räcker 1,8kw ner till någon minusgrad. 

Ska du värma under kapellet så ska du nog ha den större om det inte är för sommaren bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur använder du båten? är det även under kapellet du ska värma? är båten isolerad?

Som jämförelse: äldre (=mindre) 31 fots segelbåt som är isolerad (sandwichskrov) räcker 1,8kw ner till någon minusgrad. 

Ska du värma under kapellet så ska du nog ha den större om det inte är för sommaren bara.

Det sitter ett utblås i varje ruff samt midcabin så visst skall det värmas en del, vi använder båten mycket under April-sept men när det är lite kallt så har vi ju då legat i hamn med el.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 kW, vi har haft det i våra båtar och kunnat vara ute länge tack vare detta.. 

Hellre för stor än för liten, visste en stor får inte jobba så mycket på sommaren, men desto mer på våren/hösten så det är nog ingen fara att den sotar igen.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en kina värmare från KEA Trade på 5KW nu skall det installeras till helgen så får vi se hur det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...