Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst MathiasS

B20 startar inte.....

Rekommendera Poster

Gäst MathiasS

Hej på er, Jag har en B20 i en gammal Ockelbo som nu bestämt sig för att inte starta... I höstas blev motorn allt svårare att starta, men gick ok när den var varm (även något dygn senare). Vid kallstart extremt svårstartad. Nu går det inte att få igång maskinen. Den halvtänder någon gång men sedan är det dött. Toppen är nyrenoverad, ventilerna är injusterade, kompet är under spec (9kg) men jämt på alla cylindrar. Tändkablar, fördelarlock etc är bytt, tändspolen är ny, batteriet är nytt. Det kommer soppa och det finns gnista överallt. Tändläget är rätt och det hjälper inte att ställa tillbaka tändningen. Jag tror inte att kompet är orsaken, den borde starta ändå. Har ni några tips? Känns som att allt är kollat och testat. Mvh, Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig soppa, skit / vatten i tanken? Kommer soppa förresten, blir den sur? Nyrenoverad topp - man får väl utgå från att du har monterat kammen rätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MathiasS

Har hunnit tanka flera gånger sedan den började gå sämre så soppan är rimligen ok. Stiften ser ok ut men blir förstås lite blöta av soppan när det inte tänder. Toppen är rätt monterad, den har suttit där i ett par säsonger nu. Tänk att det skall vara lättare att felsöka min Audi S4 - bara att koppla in datorn och läsa utignaler och felkoder.... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MathiasS

Nu har det faktiskt löst sig. Satte i en uppsättning gamla rostiga tändstift och nu startar eländet... Det räcker uppenbarligen inte att kontrollera att det kommer gnista och att elektroderna är ok....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herrens vägar äro outgrundliga heter det visst... :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med erfarenhet från förra sommaren ger jag dig ett tips jag skulle vilja ha haft då. Töm flottörhuset på bensin, koppla ur båtens tank, stoppa en slang från bensinpumpen till en 5-liters nytankad bensindunk. Detta gör att du är helt på alla sätt säker på att soppan är ok. Jag var ute för samma sak som du men är det skit i tnaken spelar det ingen roll hur månag gångder du fyller på besnin eftersom skiten ligger i botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MathiasS

Jag tackar för alla tips! Mvh, Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentaracer kom med en bra synpunkt. Jag har haft problem med motorcyklar som inte startar på våren. Likaså gräsklippare och utombordare. Det kan ibland räcka med att motorn har stått still ett par veckor. Detta är ett vanligt problem och beror på att den bensin som ligger i flottörhuset under lång tid tappat stinget då de flyktiga lättantända gaserna lämnat det inte helt gastäta flottörhuset. Kvar finns en vätska som motorn inte startar på. Alla motorer får det här problemet mer eller mindre. Har man inte kört flottörhuset tomt på hösten så ska man dränera det på våren så ny bensin kommer till flottörhuset från den förhoppningsvis gastäta tanken. På MC finns alltid en skruv längst ned på flottörhuset som kan öppnas så bensinen rinner ut. Finns ingen skruv kan man försöka starta med startgas och hoppas på att bensinen i förgasaren förbrukas och ny fräsch lättantändlig bensin rinner på. Det kan ta någon minut. När jag skaffat min första MC som inte startade ringde jag en MC-verkstad som gav mig tipset. Dränera förgasarna och byt stift! Jag var säker på att motorn var kass men gjorde ändå som verkstan sa till slut. Jag tyckte att det lät så dumt! Dränera förgasarna. Pöh! Men si! Det var det bästa motortips jag fått. Nu kör jag tomt flottörhusen på hösten om jag kommer ihåg. (Och om det finns kran)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...