Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Karl_Polar17

Renovering polar 17 - plasta kölsvinet

Rekommendera Poster

Sommaren projekt är en fin gammal polar 17 som ska återfå sin forna glans. Har tagit bort hela däcket som var i dåligt skick och uppdagade även att durken var mjuk och svampig. Bestod av plastad plywood som var helt uppblött och rutten som jag skar ut och kastade. Kvar är kölsvinet med skott som består av plastade brädor. Även dessa är svampiga och uppenbart ruttna. Jag bedömer de behöver göras ett grundligt arbete med nya skott samt ny infästning till durk. Min tanke att det blir en durk i oljad marinplywood och inte något inplastat.

Men hur göra? Är långt utanför min egentliga kunskap nu men vill samtidigt lära mig. Tänkte fokusera på skrovets insida i sommar med plastning, slipa och grundmåla allt. Hur i hela friden ska jag dock få ordning på en bra durk? Och skotten i kölsvinet ?

Tacksam för råd!

\ Karl

post-109052-1999880_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allmän städning under durken är väl det första jag tänker på. Sedan hade jag plastat in nya bottenbalkar. Även om detta innebät att plasta in trä. Om man sedan helt sonika kan ha en lös durk beror nog mest på båtens vridstyrka. Jag tror tyvärr att en inplastad botten bidrar mycket till vridstyrkan i skrovet. Men en kombo med en hel "ram" inplastad med en "lös" del i mitten bör fungera. Fast det kanske bara blir skramligt. Lycka till med renoveringen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Allmän städning under durken är väl det första jag tänker på. Sedan hade jag plastat in nya bottenbalkar. Även om detta innebät att plasta in trä. 

Man behöver ju inte plasta in trä.

Man kan ju forma till bottenstockarna i typ divinycell (egentligen fabriksnamn) och "plasta" över dem.

Det är ju glasfiberlaminatet som ger styrka

http://www.byggplast-batprylar.se/Plast-Glasfiber/Distansmaterial/Distansmaterial_bonocell

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips! Att plasta in trä känns inte vidare begåvat, även om jag förstått att det är (eller var) normala gången.

Vridstyvhet var inte ngt jag tänkte på, men helt klart rimligt beaktande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som föregånde tips, plasta in tjockare divinycell men gör en större genomrinningsöppning än bara ett hål som det är idag på dina skot.

Jag renoverade en sjöstedt ht för ett gäng år sen på samma sätt. Jag skar divinycell i rätt format gjorde en utskärning som var ca 3x3 cm som ett valv och jag plastade "valvet" och ett par cm ut innan fastsättning sen plastade jag över hela konstruktionen mot skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

Jag står inför likadant projekt på min Polar 17 och undrar hur du gick tillväga tillslut och hur resultatet blev? Tänkte riva ut durk och allt blött nu under hösten för att låta båten torka under vintern.. 

Har du några tips och råd att ge innan jag sätter igång?

mvh Tomas

Sommaren projekt är en fin gammal polar 17 som ska återfå sin forna glans. Har tagit bort hela däcket som var i dåligt skick och uppdagade även att durken var mjuk och svampig. Bestod av plastad plywood som var helt uppblött och rutten som jag skar ut och kastade. Kvar är kölsvinet med skott som består av plastade brädor. Även dessa är svampiga och uppenbart ruttna. Jag bedömer de behöver göras ett grundligt arbete med nya skott samt ny infästning till durk. Min tanke att det blir en durk i oljad marinplywood och inte något inplastat.

Men hur göra? Är långt utanför min egentliga kunskap nu men vill samtidigt lära mig. Tänkte fokusera på skrovets insida i sommar med plastning, slipa och grundmåla allt. Hur i hela friden ska jag dock få ordning på en bra durk? Och skotten i kölsvinet ?

Tacksam för råd!

\ Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ett estetiskt spörsmål eller handlar det om dålig lukt eller hållfasthet?en eller annan stor yta blir ju märkbart sviktande när distansmaterialet mjuknat. EN balk eller liknande lådkonstruktion kan räcka att plasta om balken är för svag. Men kan vara illaluktande med en rutten träbit kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...