Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Silverfox

Nån annan som glömt öppna sjövattenkran?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Var nere i motorrummet på vår aquador 27 ht med mercury VW diesel och kollade upp lite oljenivåer samt checkade så sjövattenkran för motorkylning inte läckte (har haft problem med andra ventiler/genomföringar).

Tror ni inte på tusan att jag glömde ventilen i stängt läge!!  For ut för en tur igår och han bara köra en liten bit och sedan när jag tog upp den i plan och turbon laddade kom en lukt av bränt gummi, drog av på gasen och tog mig i hamn, öppnade motorluckan och såg då att det var som vacuum i sjövatten filtret. slog av snabbt och insåg mitt misstag. Inget problem var det med impellern då den såg ut som ny ( plaskade väl runt vatten där iaf, fast det inte kom något nytt) dock så droppade det lite från gummiskarven som sitter mitt på avgasröret för att ta upp rörelser från motorn, dvs när man sedan körde motorn igen.

 

Gummit såg iaf från utsidan helt ok ut men de 4 klammrerna satt väldigt klent åtdragna så drog åt dem och nu är det tätt och allt verkar funka som det skall, inga problem som det verkar med något. Dock blir man ju lite orolig att man pajat nåt, kan tillägga att motorn i övrigt ej hann bli varm eller kokade , gick väl upp mot 75 grader innan jag slog av den.

 

/ Håkan

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Var nere i motorrummet på vår aquador 27 ht med mercury VW diesel och kollade upp lite oljenivåer samt checkade så sjövattenkran för motorkylning inte läckte (har haft problem med andra ventiler/genomföringar).

Tror ni inte på tusan att jag glömde ventilen i stängt läge!!  For ut för en tur igår och han bara köra en liten bit och sedan när jag tog upp den i plan och turbon laddade kom en lukt av bränt gummi, drog av på gasen och tog mig i hamn, öppnade motorluckan och såg då att det var som vacuum i sjövatten filtret. slog av snabbt och insåg mitt misstag. Inget problem var det med impellern då den såg ut som ny ( plaskade väl runt vatten där iaf, fast det inte kom något nytt) dock så droppade det lite från gummiskarven som sitter mitt på avgasröret för att ta upp rörelser från motorn, dvs när man sedan körde motorn igen.

 

Gummit såg iaf från utsidan helt ok ut men de 4 klammrerna satt väldigt klent åtdragna så drog åt dem och nu är det tätt och allt verkar funka som det skall, inga problem som det verkar med något. Dock blir man ju lite orolig att man pajat nåt, kan tillägga att motorn i övrigt ej hann bli varm eller kokade , gick väl upp mot 75 grader innan jag slog av den.

 

/ Håkan

 

Om motorn inte kokade så är det nog inte någon större fara. En turbo kan ta stryk (om den är vattenmantlad) av såna äventyr dock. Annars har turbomaskiner något lägre avgastemperaturer vilket kan spara slangarna. Kan nog vara värt att kolla dessa invändigt vid tillfälle. Dåliga avgasslangar syns nästan aldrig utanpå men inuti kan innersta lagret släppa och sedan går förfallet ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummidamasker och bälgar i avgassystemet brukar bli förstörda ganska fort om man kör utan kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummidamasker och bälgar i avgassystemet brukar bli förstörda ganska fort om man kör utan kylning.

 Hej igen

 

Jag tror ju det gick bra men säker vart den gummidamasken på röret efter turbon svedd på insidan dock känns den mjuk o fin och är ju riktigt kraftig men hoppas att det är lugnt nere vid avgasbälg den bör ju haft kylning på utsidan iaf. men som sagt den går som den ska och låter inget annorlunda, turbon laddar på när den ska så.

 

Tänkt att byta bälgar eller åtminstone plocka loss  drevet och granska till hösten men känns ju lite surt att ta upp nu direkt.

 

på bifogad bild  ser man vilken damask jag menar även om den inte är snett monterad på min båt och även har ett veck mitt på för att lättare kunna flexa i höjdled.

post-78678-0-15008500-1465820805.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har väl gjort så också någon gång, glömt att öppna kranen. Det brukar börja tuta så förskräckligt om Volvo-Pentas inbyggda larm för kylvattentemp. laddning och förlorat oljetryck.

 

Sedan dess kollar jag automatiskt om det kommer vatten ur avgasröret, samt håller ett vakande öga på temp.mätaren under gång.

 

Men jag råkade ut för en annan grej, fick in en massa "ogräs" i kylvattenintaget, och inne i sjövattenfiltret fann jag något som kunde varit en blandning av maneter och saragassosnärje, tja jag gjorde aldrig någon vetenskaplig artbestämning. Detta var i alla fall en sommar som var ovanligt manet-rik och vi hade varit inne i en vik där det fanns en himla massa ogräs i och strax under vattenytan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAha

 

"saragassosnärje" fy fasiken låter inge bra . men filtret gjorde ju sitt jobb iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömt att öppna kylvattenkranen till motorn - jo det har hänt ett antal gånger.

 

Kranen sitter intill ett skott. På andra sidan skottet står starbatteriet. Har ingen batterifrånskiljare. 

 

Har funderat i flera år på att sätt in en batterifrånskiljare med nyckel på samma sida som kranen till kylvattnet och göra en förregling mellan dem. För att stänga kranen till kylvattnet,måste man öppna/bryta batterifrånskiljaren till startbatteriet och för att unna sluta/slå till batterifrånskiljaren måste man öppnabottenkranen.

 

Ja ja - vi får se vilket århundrande det blir gjort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även bälgen i drevet brukar ta stryk. Det hjälper inte att den är omgiven av vatten. Gummi leder ju värme väldigt dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även bälgen i drevet brukar ta stryk. Det hjälper inte att den är omgiven av vatten. Gummi leder ju värme väldigt dåligt.

 

Jag förstår, men hur allvarligt är det på ett bravo 3 drev om det är  läckage? ,hur kan man se det? hörs det på nåt vis på att den gått sönder, på avgasljud eller finns det andra sätt utan att ta isär det hele. Jag hade ju gärna tagit upp och plockat ner om det var en lätt procedur men känns ju som en jobbig lösning för mig i dagsläget ,

 

Är ju inte superhaj på det här men lär mig dag för dag genom att fråga er bl a

 

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om avgasbälgen i drevet gått sönder så kan du fixa det när du tagit upp båten i höst. Det får inga andra konsekvenser än att det låter mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat en microbrytare vid kylvattenkranen. När kulventilen till kylvattnet är helt öppen, aktiveras brytaren, som då bryter kretsen till en ilsken summer. Slår jag på tändningsnyckeln och kranen är stängd blir det ett jädrans liv. Då glömmer man inte...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har monterat en microbrytare vid kylvattenkranen. När kulventilen till kylvattnet är helt öppen, aktiveras brytaren, som då bryter kretsen till en ilsken summer. Slår jag på tändningsnyckeln och kranen är stängd blir det ett jädrans liv. Då glömmer man inte...

 

Ja det kanske vore nåt, själv fick jag en ilsken fru på halsen blev ett jädrans liv där med men då var det redan försent sas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Var nere i motorrummet på vår aquador 27 ht med mercury VW diesel och kollade upp lite oljenivåer samt checkade så sjövattenkran för motorkylning inte läckte (har haft problem med andra ventiler/genomföringar).

Tror ni inte på tusan att jag glömde ventilen i stängt läge!!  For ut för en tur igår och han bara köra en liten bit och sedan när jag tog upp den i plan och turbon laddade kom en lukt av bränt gummi, drog av på gasen och tog mig i hamn, öppnade motorluckan och såg då att det var som vacuum i sjövatten filtret. slog av snabbt och insåg mitt misstag. Inget problem var det med impellern då den såg ut som ny ( plaskade väl runt vatten där iaf, fast det inte kom något nytt) dock så droppade det lite från gummiskarven som sitter mitt på avgasröret för att ta upp rörelser från motorn, dvs när man sedan körde motorn igen.

 

Gummit såg iaf från utsidan helt ok ut men de 4 klammrerna satt väldigt klent åtdragna så drog åt dem och nu är det tätt och allt verkar funka som det skall, inga problem som det verkar med något. Dock blir man ju lite orolig att man pajat nåt, kan tillägga att motorn i övrigt ej hann bli varm eller kokade , gick väl upp mot 75 grader innan jag slog av den.

 

/ Håkan

Var sitter en sådan kran??? har överhettningsproblem med min motor. Blev 110(!) gr varmt efter en kvart...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Var nere i motorrummet på vår aquador 27 ht med mercury VW diesel och kollade upp lite oljenivåer samt checkade så sjövattenkran för motorkylning inte läckte (har haft problem med andra ventiler/genomföringar).

Tror ni inte på tusan att jag glömde ventilen i stängt läge!!  For ut för en tur igår och han bara köra en liten bit och sedan när jag tog upp den i plan och turbon laddade kom en lukt av bränt gummi, drog av på gasen och tog mig i hamn, öppnade motorluckan och såg då att det var som vacuum i sjövatten filtret. slog av snabbt och insåg mitt misstag. Inget problem var det med impellern då den såg ut som ny ( plaskade väl runt vatten där iaf, fast det inte kom något nytt) dock så droppade det lite från gummiskarven som sitter mitt på avgasröret för att ta upp rörelser från motorn, dvs när man sedan körde motorn igen.

 

Gummit såg iaf från utsidan helt ok ut men de 4 klammrerna satt väldigt klent åtdragna så drog åt dem och nu är det tätt och allt verkar funka som det skall, inga problem som det verkar med något. Dock blir man ju lite orolig att man pajat nåt, kan tillägga att motorn i övrigt ej hann bli varm eller kokade , gick väl upp mot 75 grader innan jag slog av den.

 

/ Håkan

Var sitter en sådan kran??? har överhettningsproblem med min motor. Blev 110(!) gr varmt efter en kvart...!

 

Typ som på bild någonstans i motorrummet

post-78678-0-69083700-1466013239.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...