Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
ribo500

Rak axel, lite tryggare gång ....

Rekommendera Poster

Hej, letar en motorbåt, 23-25 fot med rak axel men vill inte ha en snipa.

Det finns ju inga ???

Alla i den storleken är med drev och gör en j-a fart när den planat, vill inte åka så fort ..

 

Vet ni nån modell man kan gå i alla hastigheter med ... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaaa, Nimbus har en förhållandevis stor andel modeller med axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, letar en motorbåt, 23-25 fot med rak axel men vill inte ha en snipa.

Det finns ju inga ???

Alla i den storleken är med drev och gör en j-a fart när den planat, vill inte åka så fort ..

 

Vet ni nån modell man kan gå i alla hastigheter med ... ?

 

En sådan båt som 'klarar' alla farter som praktiskt fungerar finns knappast. Läs på om deplacementfart, längd på båten och dess betydelse , planingströsklar och framförallt bränsleförbrukning så märker du varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu skrev du inget om hur du vill använda båten, som dagtursbåt? eller som bobåt åt hela familjen?

 

Nimbus har ju redan nämnts, om du går upp en fot i storlek så finns det flera Nimbus 26 och 2600 på blocket. Jag kan ju tycka att priserna på Nimbus är rätt så höga generellt. Jag sålde nyligen en Nimbus 2700, den var då, tro det eller ej, 27 fot lång. Rak axel, TAMD31 på 150 Hk (vanligtvis TAMD30). Marchfart omkring 11-12 knop, maxfart omkring 16-17 knop. Nimbus 2600 är ju i princip samma båt fast med akterruff och trängre sittbrunn. Dessa är väl knappast "bränslesnåla" då det ligger i en fyrcylindrig 2,5-3 liters diesel under durken, ofta med turbo, men klart det beror ju på vad du jämför med. Vi räknade mellan tumme och pekfinger på 1,5 l/M med hela familjen och semesterpackning ombord. Dessa båtar är ju egentligen halvplanande, men det behövs rätt så stor kraft för dem att få ändan upp strax under vattenytan.

 

Sedan finns ju en annan klassisk liten motorbåt på 25 fot, Albin 25, många börjar med en sådan som första båt, den har en liten och snål diesel och rak axel. Även denna har en liten akterruff, men det fanns/finns en Albin 21 som saknar akterruffen, den modellen är ovanligare. Dessa har väl en marchfart på 6-7 knop, en deplacementbåt, även om den kan plana litet pga. den platta eller mer "äggskalsliknande" bottenformen.

 

Det finns en senare albinmodell, Albin 23, 7 m x 2,7 m. "Mer originell än praktisk" skrev båttidning om denna när den kom ut på marknaden -79. Även någon sådan har jag nyligen sett på Blocket.se.

För många år sedan kollade jag på en sådan. Minns att jag snubblade ombord då det var en och annan nivåskillnad i durkarna. Motorn fick väl inte plats på höjden annars...

 

Nej till snipa..

Ok, men det finns en uppsjö "falska snipor", alltså de har snipans skrovform ovanför vattenytan, men den halvplanande motorbåtens botten, vanligvis vasst förskepp och plan botten akterut.

Här finns det massvis med norska modeller, en del har försvenskats, då man som hos Calander i Munkedal köpt begagnade norska formar och fortsatt bygga denna båtmodell. Jag tänker då på Westfjord 26 (ex Tresfjord) och en trevlig variant av denna är Westfjord 26 fishing, men styrhytt med negativa vindrutor. Jag kan misstänka att dessa är vanligare utefter Bohuskusten, men ovanliga annorstädes.

Dessa kan lätt marcha i 10-12 knop beroende på vad det sitter i för motor, vanligtvis nån kraftfullare Yanmar i "90-100hk segmentet".

Men det finns fler modeller av Westfjord/Tresfjord, framförallt större.

 

Maxim är väl också 26 fot.

En kusin till Nimbus 2600, kan man säga. Jag kan dock tycka att den var undermotoriserad, det brukade väl sitta i en liten trecylindrig pentadiesel i dessa, kopplad till ett S-drev, så det är ju inte precis nån rak axel...

Men det är annars en trevlig och rymlig familjebåt. Det fanns väl en "turboversion" också, med en större dieselmotor och aq-drev på akterspegeln. Sedan var det väl en transaxel framåt så att motorn låg midskepps, om jag nu inte minns fel.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25 du nämner är en "falsk snipa" som du skriver - men åt andra hållet. Dvs; den är som en snipa under vattenlinjen, men har platt akter för att förvirra fienden(?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25 du nämner är en "falsk snipa" som du skriver - men åt andra hållet. Dvs; den är som en snipa under vattenlinjen, men har platt akter för att förvirra fienden(?)

 

Den har faktiskt snarare lite segelbåtsskrov utan köl över sig. Placerade bredvid en Vega slås man över likheterna i skroven. Men så är den antagligen den mest lättdrivna deplacementbåten sen gubben Petterson slutade rita sina smala spjut.

 

Det pratas ju mycket elmotorer nuförtiden och en A25 skulle vara en mycket intressant kandidat för det. Skulle må bra av tunga batterier nära kölen för att rulla lugnare och som sagt mycket lättdriven. Antagligen lika bra som de nykonstruktioner man ser till astronomiska priser som fö påminner om Pettersonbåtar.

Konstigt att ingen prövat det ännu. Vore ju perfekt för den som inte åker så långt ut till klubbholmen med el och övernattar på helgerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, letar en motorbåt, 23-25 fot med rak axel men vill inte ha en snipa.

Det finns ju inga ???

Alla i den storleken är med drev och gör en j-a fart när den planat, vill inte åka så fort ..

 

Vet ni nån modell man kan gå i alla hastigheter med ... ?[/

Nimbus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lite ovanligare alternativ är Marco 730 ht. Verkar vara en trevlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Saga 29, 315, 365

Viknes båtar (1030 m.fl.)

NB Marines båtar (ovanliga i Sverige dock)

Marex 370

Skilsö 28

o.s.v.

 

Finns massor. Alla ovanstående 18-35 knop och rak axel.

 

Edit: Såg nu att du letade en något mindre båt (läste 35 och inte 25 fot).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta är ju ett val man får göra.

 

Snipa; går rakt i deplacementfart men inte foirtare än så. Räcker med mindre motor och drar inte så mycket soppa,

 

Planande: vinglar som en berusad flodhäst i deplacementfart, går spikrakt i planing, i farter däremellan river den upp halva havet och drar 3-4 gånger mer bränsle än både planande och deplacementfart.

 

Att planande båtar vinglar i långsamma farter har att göra med den avhuggna aktern. Kölvattnet slår som en flagga och drar båten åt olika håll lite slumpmässigt. Det har inte med drev/rak axel att göra. Och nej, dual-prop har ingen betydelse. Jag har DP-290 på min Saltö 31 och den vinglar glatt vidare på sin färd.

 

Jag gillar min båt, man lär sig att kompensera för vinglandet och jag åker mest i mina 7-8 knop.  Men har möjlighet att dra på 18-20 knop när behöv föreligger. Åka ifrån åska och dåligt väder eller för att hinna fram innan systemet stänger...

 

Det finns ingen båt som fungerar bra i alla hastigheter. Som sagt så kör jag min Saltö 31 (9,5mx3,2m 4 ton) i 6-8 knop normalt.  Har jag mera bråttom är nästa steg planing i 18-20 knop. Farter däremellan undviker jag, nosen står rakt upp och jag river upp världens svall.
Undantag; om det kommer vattenskoteråkare så händer det att jag kör så med flit, de gillar att kunna hoppa på mina aktersvall. :-)

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, letar en motorbåt, 23-25 fot med rak axel men vill inte ha en snipa.

Det finns ju inga ???

Alla i den storleken är med drev och gör en j-a fart när den planat, vill inte åka så fort ..

 

Vet ni nån modell man kan gå i alla hastigheter med ... ?

Hur sakta vill du åka som snabbast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla inlägg .... har läst och begrundat !  Nu är man ju lite estet, och så ska det ju gärna se lite fräckt o modernt ut ... kräsen var ordet ! 

Därav tveksam till snipa, även om den ju går tryggt o

Kanske föör lugnt, vi brukar köra Bohuskusten upp o ner och då får det ju gärna gå undan lite ibland... fast helst inte 17-18 knop som det blir med drev ...9-10 knop känns lagom ...

Ska kolla igen på era svar, tack !!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla inlägg .... har läst och begrundat !  Nu är man ju lite estet, och så ska det ju gärna se lite fräckt o modernt ut ... kräsen var ordet ! 

Därav tveksam till snipa, även om den ju går tryggt o

Kanske föör lugnt, vi brukar köra Bohuskusten upp o ner och då får det ju gärna gå undan lite ibland... fast helst inte 17-18 knop som det blir med drev ...9-10 knop känns lagom ...

Ska kolla igen på era svar, tack !!

Kan tillägga att vi hade en Nimbus 320, kanonbåt, men vill nåt mindre eftersom vi inte är ute lika mycke längre, blir bara några helger och nån vecka eller två norrut på Bohuskusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för alla inlägg .... har läst och begrundat !  Nu är man ju lite estet, och så ska det ju gärna se lite fräckt o modernt ut ... kräsen var ordet ! 

Därav tveksam till snipa, även om den ju går tryggt o

Kanske föör lugnt, vi brukar köra Bohuskusten upp o ner och då får det ju gärna gå undan lite ibland... fast helst inte 17-18 knop som det blir med drev ...9-10 knop känns lagom ...

Ska kolla igen på era svar, tack !!

Att köra 9-10 knop utan att dra en faslig massa svall och en massa soppa (i onödan) kräver en ganska lång båt. Säkert över 10 m i vattenlinjen.

Min Saga 315 är väl ca 9 m i vattenlinjen och går bäst under 7 knop eller över 17.

Däremellan är den bara som en stor plogmaskin även om den går betydligt bättre i det registret än en planande båt gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni bara är ute så lite - varför inte hyra båt dom två veckorna och den helgen ni är ute ? Då kan ni ju åka lite större båt utan att dras med alla kostnader som det innebär.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...