Kjellman 31 Postad 12 Juni , 2016 Idag seglade jag upp min Winga 87 från Varberg till Göteborg. Första timmen gick jag för motor med normala temperaturer. Efter 3 timmars segling tog vinden slut vid vrångö. Jag startade motorn och rätt snabbt gick temperaturen upp på rött. Efter att ha kollat och felsökt så kom jag fram till följande. Impeller och allt gällande kylning från havsvattnet funkar felfritt. Problemet sitter i cirkulationen till sötvattenkylningen. Cirkulationspumpens elmotor går när jag sätter på tändningen, men vattnet cirkulerar inte. Den slangen som sitter längst upp i expansionskärlet som ska spotta tillbaka vatten i kärlet gör inte detta längre. Någon som har varit med om liknande? Nu lade jag till båten i fiskebäck marina för jag har hört att där finns en verkstad i hamnen som är duktig på penta motorer. Ska ringa dom i morgon, men just nu känns det inget kul o jag har försökt googla på liknande problem men inte hittat något! *stön* hoppas det finns någon som kan stilla min nyfikenhet! Hälsningar Kjellman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 12 Juni , 2016 Förmodligen är det fel på cirkulationspumpen. Om det är en äldre direktdriven pump, kan pumphjulet ha lossnat. Om det är en magnetkopplad, kan det vara något som hindrar pumphjulet att rotera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2016 Vi hade problem med vår MD11C och symtomen liknade de du har. I vårt fall var det en topplockspackning som spruckit och pyste in kompression i glykolvattensystemet. Vi fick rådet att byta cirkulationenspumpen men när vi testade den pumpade den väl så bra. En kompis som har den mindre modellen MD7 pratade om att han haft liknande symtom och fick bort det med idog luftning men det hjälpte inte heller oss. Eftersom inget hjälpte oss med glykolsystemet försökte vi med sjövattenkylning och det funkade bra resten av sommaren. Bytte sedan toppen och packning. Sprickan i packningen syntes först vid fingranskning med lupp. Behövs väldigt lite luft för att cirkulationspumpen ska verka ha gett upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 12 Juni , 2016 Jag fick precis tag på min hemmahamns båtmekaniker. Han sade direkt att det är förmodligen pumpen som har gett upp. Jag får helt enkelt hålla tummar och tår att det är så enkelt. Det är bara så typiskt när man äntligen kommer upp till Bohuslän och man seglar och jag och min tjej säger att bättre och vackrare än så här kan det inte bli, så händer detta.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juni , 2016 Sätt på tändningen så du hör att pumpen surrar, det skall kommen en tunn stråle i expansionskärlet. Gör det inte det så är det med 99% säkerhet pumpen som lämnat in. Om du behöver en ny pump så ta buss 97 till Frölunda Torg, där byter du till 88an som tar dig till Sisjöns industrimråde. Där hittar du Hjertmans, dom har pumpar, kolla bara om du har 16 eller 19 mm. anslutning. Pumpen byter du på en 1/2 h. och så får du ju lite sightseeing i Västra Göteborg på köpet. Var i hamnen ligger du, jag kan hälsa på dig på min morgonpromenad. /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 12 Juni , 2016 Nu blev jag riktigt rörd. Tänk vad glad man blir Bosse av ett sånt trevligt svar. jag fick skjuts ner till Varberg idag, men räknar att åka upp i morgon o vara där vid nio. Jag ligger vid den blå stora kranen, vid servicebyggnad. Jag köper med mig fika!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 12 Juni , 2016 Menade givetvis servicebryggan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juni , 2016 Nu blev jag riktigt rörd. Tänk vad glad man blir Bosse av ett sånt trevligt svar. jag fick skjuts ner till Varberg idag, men räknar att åka upp i morgon o vara där vid nio. Jag ligger vid den blå stora kranen, vid servicebyggnad. Jag köper med mig fika!! Du kan åka med till Hjertmans imorgon förmiddag, jag skall ändå dit och köpa en grej. Jag kommer ner strax e. 9 så kan vi kika på det lite snabbt. Nalle, han som har verkstan är inte lätt att få tag i den här årstiden. Har du lite enkla verktyg ombord? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 12 Juni , 2016 Jag har verktyg i båten! Jag tar bilen upp så vi kan åka dit tillsammans. Stort tack, ska bli kul att träffas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juni , 2016 Då ses vi. 7b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 13 Juni , 2016 Idag vill jag ge veckans ros till Bosse. Han kom ner till mig i båten i morse och hjälpte mig plocka isär, så vi kom åt cirkulationspumpen. Skruvade loss den och konstaterade att pumpen var kass. Han hängde med till butiken så det blev rätt pump inköpt. Tillbaka till båten och montera nya pumpen o lufta. Nu fungerar kylningen kanonbra och jag kunde gå vidare till vår nya hamn i hjuvik. Stort tack Bosse. Erbjudandet att hänga med på flygtur står öppet, säg till bara! :-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 13 Juni , 2016 Idag vill jag ge veckans ros till Bosse. Han kom ner till mig i båten i morse och hjälpte mig plocka isär, så vi kom åt cirkulationspumpen. Skruvade loss den och konstaterade att pumpen var kass. Han hängde med till butiken så det blev rätt pump inköpt. Tillbaka till båten och montera nya pumpen o lufta. Nu fungerar kylningen kanonbra och jag kunde gå vidare till vår nya hamn i hjuvik. Stort tack Bosse. Erbjudandet att hänga med på flygtur står öppet, säg till bara! :-) Gott att det löste sig med kylningen. Flygerbjudande tackar för, men jag tror jag väntar med sånt tills det är dax för den långa resan, oavsett om den går uppåt eller neråt. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjellman 31 Postad 13 Juni , 2016 Hahaha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser