Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
icetrip

Noll i oljetryck, Mercruiser 4,3l V6

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Har bekymmer med min som rubriken lyder, Mercruiser 4,3l V6.

Den startar och går och även låter normalt. Bara det att oljetrycksmätaren står på noll. Har bytt både givare o mätare. Har rätt mängd olja, oljefiltret är bytt.

Jag funderar däremot på om mätaren kan vara trasig ändå. Den kopplades nämligen in fel första gången. Kan mätaren gå sönder pga att den felkopplades?

Har slut på idéer om vad det kan vara för fel men känns som att det kunde va nåt elrelaterat.

 

Vore himla tacksam för hjälp, vill så gärna kunna kasta loss från bryggan i år. :)

Brukar finnas mkt kunskap i detta forum så håller tummarna för många svar..

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna en eller köp en billig rackare på biltema för att testa om det är mätaren som är felet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna en eller köp en billig rackare på biltema för att testa om det är mätaren som är felet...

Jo jag funderar på att göra det, kan ju vara en billig lösning. De befintliga är oxå från Biltema. Får dra helt nya kablar oxå isf, använde de gamla nu sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske är det bästa att börja med en sån här egentligen? Funkar den här lika bra Gelis? Lite skillnad i pris.

http://www.verktygforalla.se/product.html/oljetrycksmatarset

Redigerad av icetrip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det bara anslutningsnippeln har rätt gänga, kommer inte ihåg just nu vad det är för gänga för oljetrycksgivaren, men det följde ju med tre olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det bara anslutningsnippeln har rätt gänga, kommer inte ihåg just nu vad det är för gänga för oljetrycksgivaren, men det följde ju med tre olika.

Okej, va bra. Borde väl vara en rätt så vanlig gänga på givaren lr? Får se om jag kan hitta det på nätet annars. Men lutar åt att jag beställer en sån här då. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mät resistansen över oljetrycksgivaren med en multimeter. Det finns diagram på nätet som visar vilken resistansen ska vara vid olika oljetryck.

 

Om resistansen är rätt när man mäter på kablarna vid oljetrycksmätaren och den ändå visar fel så är det ju mätaren det beror på.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu provat oljetrycksmätarsetet och det visar fortfarande noll i oljetryck. Känns som att jag har prövat det mesta nu. Kan det va så illa att oljepumpen kan va trasig? Sitter den under motorn så att man måste lyfta ur motorn för att kunna byta den?

Någon som vet nån utbildad och bra mekaniker som kan Mercruiser-motorer?

Lr har ni nåt annat tips på felsökning?

Redigerad av icetrip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med Jonas på http://www.jrmt.se/default.htm

 

Du har alltså skruvat dit en mekanisk manometer istället för den elektriska givaren bakom fördelaren och har 0 i tryck på denna?

 

Och motorn låter normalt fortfarande? I min värld om du har 0 i tryck så borde det börja knacka i motorn efter ett tag, till o börja med från ventillyftarna, som är beroende av oljetrycket.

 

Antingen är oljekanalen upp till givaren igensatt ( ej troligt) eller så har drivningen till oljepumpen gett sig, den drivs av fördelaraxeln. Eller så är pumpen paj eller något lager så det verkligen är 0 i tryck, otroligt att motorn låter ok i så fall

 

Det du kan testa är att ta bort givaren och ha anslutningshålet öppet och se om det kommer olja när du kör på starten, ta bort tändkabeln från spolen så motorn inte startar. Håll en trasa över hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med Jonas på http://www.jrmt.se/default.htm

 

Du har alltså skruvat dit en mekanisk manometer istället för den elektriska givaren bakom fördelaren och har 0 i tryck på denna?

 

Och motorn låter normalt fortfarande? I min värld om du har 0 i tryck så borde det börja knacka i motorn efter ett tag, till o börja med från ventillyftarna, som är beroende av oljetrycket.

 

Antingen är oljekanalen upp till givaren igensatt ( ej troligt) eller så har drivningen till oljepumpen gett sig, den drivs av fördelaraxeln. Eller så är pumpen paj eller något lager så det verkligen är 0 i tryck, otroligt att motorn låter ok i så fall

 

Det du kan testa är att ta bort givaren och ha anslutningshålet öppet och se om det kommer olja när du kör på starten, ta bort tändkabeln från spolen så motorn inte startar. Håll en trasa över hålet.

Ja vad jag kan höra så låter den normalt iaf. När jag skruvade bort givaren så va ju den oljig iaf så nån olja verkar det ju komma dit iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog ändå att snabbt testa om det verkligen kommer eller inte är bra. I övrigt ska du nog inte köra motorn innan du vet vad felet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till, kom felet efter du bytt olja o filter och har motorn haft rätt oljetryck tidigare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du modellen med oljefiltret i framkant upp och ner? isåfall prova att fylla slagnarna med med olja sen montera filtret och starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycket har varit dåligt sen jag tog upp den i höstas. Vill minnas att det då va lite tryck, dock på rött men nu är det helt på noll.

Oljan byttes förra året och filtret för en vecka sen.

 

Köpte den sensommaren förra året och då gick den som den skulle de tre gångerna jag va ute, kollade ju dock inte på mätaren så noga då utan va när jag hörde ett summerljud som jag reagerade. Hoppas att säljaren inte lurade mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du modellen med oljefiltret i framkant upp och ner? isåfall prova att fylla slagnarna med med olja sen montera filtret och starta.

Jag har filtret upponer i bak på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle råda till att inte starta motorn förrän felet är fixat.

 

Om nu trycket verkligen är 0 så kommer det att bli kraftiga ( dyra ) följdskador om du kör motorn.

 

Dessa kanske redan uppstått, vet man inte förrän man rivit isär motorn.

 

Vilket fall som helst så måste motorn ur båten.

 

Nu vet jag inte var du finns i vårat avlånga land, men ring och prata med Jonas som jag skrev tidigare. Han brukar kunna ge vägledning.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle råda till att inte starta motorn förrän felet är fixat.

 

Om nu trycket verkligen är 0 så kommer det att bli kraftiga ( dyra ) följdskador om du kör motorn.

 

Dessa kanske redan uppstått, vet man inte förrän man rivit isär motorn.

 

Vilket fall som helst så måste motorn ur båten.

 

Nu vet jag inte var du finns i vårat avlånga land, men ring och prata med Jonas som jag skrev tidigare. Han brukar kunna ge vägledning.

Okej, ja det ska jag låta bli. Har du en susning om vad det kan tänkas kosta att lyfta ur motorn?

 

Båten ligger i Hunnebostrand. Ska ta o ringa bl.a Jonas som du tipsade om så får vi se vad nästa steg blir. Ett som är klart är väl att det blir bryggsegling resten av sommaren iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...