Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
arrebarre

Har båtar samma batteri som bilar?

Rekommendera Poster

Sedan är det där med vinet viktigt ombord, hur du förvarar detta på bästa sätt. Det finns ju många oskrivna regler man måste följa till sjöss för att inte framstå som en fullständig nybörjare eller så kallad "sjö-övare"..

Rött vin förvaras om babord (=vänster, förkortas "bb"), kolla bara färgen på babords-lanterna så förstår du. Vitt vin levereras ju i gröna flaskor, alltså stuvar du detta på båtens styrbordssida (höger, förkortas "sb") där den gröna lanternan finns.

Bag in box, oavsett färg placeras centralt i båten för att inte äventyra båtens viktfördelning och stabilitet.

Det där med förvaring av sprit ombord är ju ett problem för en annan som är nykterist.

Även om vissa visserligen tycker att jag är elak när jag skriver på MarinGuiden, så är jag nog egentligen ganska snäll och hjälpsam. Det är inte få båtägare som jag hjälpt genom åren med lossdraging från grund, bogsering till närmaste hamn, skjutsat i bil till närmaste mack för in kö av bensin mm.

Ofta har jag fått lite gåvor som tack för hjälpen. Champagne, whiskey  och straköl. Jag tackar alltid vänligt och tar emot, och antyder inte med en min att jag egentligen inte uppskattar gåvan. 

Sen är jag så snål att gåvorna  blir kvar ombord. 

Hur skall dylika varor förvaras på bästa sätt. Skeppsrullad whiskey har man ju hört talas om.

Jag kan inte riktigt placera in mina gåvor i Georg motstånds eminenta placeringsförslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att ladda det när det kommit, lagerbatterier har en tendens att vara lite halvladdade pga. självurladdning vid leverans. Det är inget konstigt, det bara är så.

Surra det en i ett stuvfack och ta med dig ett par startkablar så är säsongen räddad.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack Bosse. Jag ser till att även beställa startkablar! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga: 

Vad har jag startkablar till? Om batteriet exempelvis tar slut på det gamla. Tar jag och kopplar det nya batteriet till det gamla med hjälp av startkablar, och det gamla batteriet är ju i sin tur kopplad till båtens el?

D.v.s. röd mot röd och svart kabel mot svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga: 

Vad har jag startkablar till? Om batteriet exempelvis tar slut på det gamla. Tar jag och kopplar det nya batteriet till det gamla med hjälp av startkablar, och det gamla batteriet är ju i sin tur kopplad till båtens el?

Om du skall ha batteriet ståendes som reserv, gör du exakt så om du får problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som har segelbåt behöver ju inte startkablar. Jag gör som man gör på land; jag sätter segel och när jag har en fart över 5 knop lägger jag i växeln och motorn startar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som har segelbåt behöver ju inte startkablar. Jag gör som man gör på land; jag sätter segel och när jag har en fart över 5 knop lägger jag i växeln och motorn startar.

Jag som har foldingpropeller kan inte göra så. Men jag har en vev!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga: 

Om du skall ha batteriet ståendes som reserv, gör du exakt så om du får problem.

Ok, tack för hjälpen! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite jobbigt vid stiltje bara...

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...