Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
arrebarre

Har båtar samma batteri som bilar?

Rekommendera Poster

Batterier i båtar är ju i princip samma som tex bilar, så en sån laddare är helt ok.

 

Ofta har men ett särskilt starbatteri, som kan lämna stora strömmar under ett kort ögonblick, som i regel är ett "bilbatteri".

 

Till förbrukningsbatteri vill man gärna ha batterier som som tål lite mera lutning och som och som är tåligare och kan lämna mindre strömmar under lån tid och som tål djupurladdnigar bättre. Tex Marina fritidsbatterier. Själv har jag AGM-batterier i förbrukningsbanken - som inte innehåller syra i flytande form.

 

Har man våta blybatterier så bör de placeras längs med i en motorbåt och tvärs i en segelbåt för att inte blyplattorna skall stå torra.

 

Motorbåtar reser sig ju ofta i fören, medans segelbåtar lutar.

 

Mot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I allmänhet rekommenderar man att laddarens kapasitet skall vara 5 - 10% av batteriets/batteriernas kapasitet.

Dvs att skall man ladda en batteribank på 3 st 100 Ah batterier skulle då rekommenderad laddare vara mellan 15 och 30 A.

Över 10%:s laddningskapasitet är inte att rekomendera ty många batterier kan skadas av det.

En 3.6 A laddare klarar ett nytt 100 Ah:s batteri men med knapphet ett äldre 80 Ah: batteri, och då skall man nog ha god tid på sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Nu har min båt bara ett batteri. Det är i sådana fall startbatteriet ? Borde jag installera ett till batteri ? :)

 

Menar du detta batteri när du skriver marina fritidsbatterier

http://www.jula.se/marin-fritidsbatteri-72ah-608038

 

Ju det finns många vinklingar på det här med det här med el, speciellt med båtel ("12 Voltssystem")

 

Lonely Bird har ju rätt i det han skriver, men man skall kanske inte krångla till saker och ting för mycket - i alla fall inte till att börja med.

 

Om du behöver ett batteri till beror ju på vilka behov du har och hur mycket utrustning du skaffar dig. Det finns ju hur mycket som helst att köpa som kan dra ström.

 

Vad har du för utrustning idag som drar ström!?

 

Du får väl laddning från motorn som det är idag!?

 

Eftersom du kör med motor bör jag batteriet va ganska fulladdat efter varje färd.

 

Sen beror det ju på hur mycket du förbrukar när du ligger still.

 

Har du tex ett kyskåp och du ligger still i en naturhamn i flera dar utan att få laddning så kan batteriet va så tomt att du inte kan starta motorn.

 

Nu är ju det där med 12 Volt en sanning med modifikation. Ett fulladdat 12-voltsbatteri är fulladdat när spänningen i viloläge är 12,74 Volt.

 

Håller batteriet 12.00 Volt i viloläge är det nästan helt tomt och det finns risk att det fått bestående skador.

 

I princip skall man aldrig låta ett batteri laddas ur mer än till hälften. Åtminstone inte gå ner till 12,3 Volt i viloläge.

 

För att röra till det medmer siffror, så är ett batteri fulladdat när det når 14,4 Volt under laddning.

 

Du får väl testa i sommar och se hur det fungerar.

 

Ju mer grejer man skaffar desto mer komplicerat blir det hela.

 

Principen KISS är inte så dum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek listar vad laddarna har för område, dvs hur stora/små batterier som kan laddas. Jag har en 7A laddare från CTek och är hur nöjd som helst. Den laddar snabbt och framför allt bra. Den klarar även dåliga batterier och rekondläget har fungerat på ett par batterier som då fått tillbaka mer kapacitet.

 

Det är inga problem att köra båtbatterier, frågan är snarare vad som skiljer marin mot deras vanliga laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att köra båtbatterier, frågan är snarare vad som skiljer marin mot deras vanliga laddare?

 

Jag har ställt precis den frågan till deras support för ett tag sedan, för laddarna verkar ju vara identiska bortsett från namnet. Svaret var att det är samma laddare, men i och med att dom säljs via olika kanaler har dom fått olika namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte använder en massa strömförbrukare när motorn inte är igång, utan använder båten ungefär som en bil så räcker batteriet ungefär som bilbatteriet

Dvs inga problem. Men om batteriet tar slut vid fel tillfälle har du problem, det är ju inte bara att parkera och ta tunnelbanan. Antingen har man bra koll på batteriets kondition eller ett batteri i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag med på Cteks line-up.

 

Riktigt bra laddare är det! Känns orimligt att jag bara för några år sedan fortfarande körde med gamla OK 5a laddaren från -90 talet:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar. Nu har min båt bara ett batteri. Det är i sådana fall startbatteriet ? Borde jag installera ett till batteri ? :)

 

Menar du detta batteri när du skriver marina fritidsbatterier

http://www.jula.se/marin-fritidsbatteri-72ah-608038

 

Ju det finns många vinklingar på det här med det här med el, speciellt med båtel ("12 Voltssystem")

 

Lonely Bird har ju rätt i det han skriver, men man skall kanske inte krångla till saker och ting för mycket - i alla fall inte till att börja med.

 

Om du behöver ett batteri till beror ju på vilka behov du har och hur mycket utrustning du skaffar dig. Det finns ju hur mycket som helst att köpa som kan dra ström.

 

Vad har du för utrustning idag som drar ström!?

 

Du får väl laddning från motorn som det är idag!?

 

Eftersom du kör med motor bör jag batteriet va ganska fulladdat efter varje färd.

 

Sen beror det ju på hur mycket du förbrukar när du ligger still.

 

Har du tex ett kyskåp och du ligger still i en naturhamn i flera dar utan att få laddning så kan batteriet va så tomt att du inte kan starta motorn.

 

Nu är ju det där med 12 Volt en sanning med modifikation. Ett fulladdat 12-voltsbatteri är fulladdat när spänningen i viloläge är 12,74 Volt.

 

Håller batteriet 12.00 Volt i viloläge är det nästan helt tomt och det finns risk att det fått bestående skador.

 

I princip skall man aldrig låta ett batteri laddas ur mer än till hälften. Åtminstone inte gå ner till 12,3 Volt i viloläge.

 

För att röra till det medmer siffror, så är ett batteri fulladdat när det når 14,4 Volt under laddning.

 

Du får väl testa i sommar och se hur det fungerar.

 

Ju mer grejer man skaffar desto mer komplicerat blir det hela.

 

Principen KISS är inte så dum.

 

Såhär är det. 

 

Jag har en stereo, en ekolod och lampor ute och inne i båten. Dock använder jag bara stereon och ekolodet när jag kör. 

 

 

När båten står stilla vill jag dock kunna använda stereon ibland, även när motorn är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju en motorbåt och vi förutsätter att generatorn laddar riktigt.

Då spelar det ingen roll om du kör med den utrustningen du har när motorn är igång och du kör med båten. Ekolod, gånglanternor, stero och kanske några andra lampor. När ditt batteri är fulladdat går det ju knappt någon ström alls från generatorn -bara till dom externa elprlarna,

 

När du ligger still, går det ju lite ström till steron och kanske till en och annan lampa. Nåt kylskåp har du tydligen inte. Moderna steroapparater lär ju dra lite grann, men är ditt batteri inte allt för dåligt kan du nog lyssna på musik en del om det inte är frågan om mer än några timmar.

 

Det är ju när du pockar på en massa annan utrustning, som tex kylskåp, och ligger ute i naturhamnar i dygn som du får börja fundera på andra lösningar för elförsörjningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då hänger jag med. Nä, tänkte mest ha musik några timmar åt gången. Kanske när man dagen innan man ska köra ut, tar ett glas vin med vännerna och lyssnar på musik i bakgrunden i några timmar. 

 

När jag därefter kör dagen efter bör batteriet laddas upp. Så då förstår jag att det bör räcka. Ska köpa en multimätare från jobb och mäta batteriet med.:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag, som då visserligen är osedvanligt nervöst lagd, vill alltid ha ett start och minst ett förbrukningsbatteri. 
I just detta fallet för att inte behöva göra några stora grejor så här i semestertider så hade jag förmodligen köpt ett bra startbatteri som jag hade löst i båten och haft med mig ett par startkablar.

Självurladdningen så här på sommaren är inte så stor så att ett fulladdat batteri håller ett bra tag om det bara står.

Då blir det lixom inte så nervöst att spela radion eller ladda nån padda eller så.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag, som då visserligen är osedvanligt nervöst lagd, vill alltid ha ett start och minst ett förbrukningsbatteri. 

I just detta fallet för att inte behöva göra några stora grejor så här i semestertider så hade jag förmodligen köpt ett bra startbatteri som jag hade löst i båten och haft med mig ett par startkablar.

Självurladdningen så här på sommaren är inte så stor så att ett fulladdat batteri håller ett bra tag om det bara står.

Då blir det lixom inte så nervöst att spela radion eller ladda nån padda eller så.

 

/B

Tack för svar.

 

Ska jag köpa ett startbatteri, d.v.s. ett vanligt marint batteri som jag enbart använder för att starta motorn? Då har jag alltså 2 batterier? Eller menar du att jag ska byta ut det som redan sitter i? 

 

Det batteriet som redan är i, det borde nästan vara ett startbatteri; eller?

 

 

Ni får gärna länka till något bra batteri:

http://www.varta-automotive.se/sv-se/products/leisure/

 

Jag är som dig Bosse, hellre det säkra före det osäkra.

batteri.tiff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt ett startbatteri av någorlunda kvalité, vilket märke vet jag inte.

 

I vinter när du bygger om elsystemet kan du sätta det på startkretsen och ha ditt bef. som förbrukningsbatteri.

 

Glöm inte  att surra fast det nya "lösa" batteriet bara, inte kul om det börjar fara omkring när båten studsar i vågorna.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har som sagt enbart 1 batteri. 

Hittade följande i manualen. 

Min motor är en 4.3 GXI-E med bränsleinsprutning. Hur ska jag tolka nedan, att min ska ha ett 650 cca batteri?

4.3GL måste vara en annan motor än ming 4.3 GXI.E?

 

 

Batterikrav:

Alla motorer med
insprutning...................650 CCA jämn laddningscykel

Motor 5.0GL ................................................650 CCA

Motorerna 3.0GL, 4.3GL .............................. 360 CCA

1. Startbatteriet måste vara ett 12 volt extra kraftigt marinbatteri med tillräckligt kapacitet för den motormodell som är monterad i din båt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då hänger jag med. Nä, tänkte mest ha musik några timmar åt gången. Kanske när man dagen innan man ska köra ut, tar ett glas vin med vännerna och lyssnar på musik i bakgrunden i några timmar. 

 

När jag därefter kör dagen efter bör batteriet laddas upp. Så då förstår jag att det bör räcka. Ska köpa en multimätare från jobb och mäta batteriet med. :)

 

Skulle jag köpa ett mätinstrument, skulle jag köpa ett sånt här. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

 

Det kan du mäta allt som du behöver mäta på en båt.

 

Finessen med tångamperemeter är att du kan mäta ström utan att koppla loss något. Sätt bara tången runt den ledningen du vill mäta på och du ser hur mycket ström det går.

 

Skall du mäta ström med en vanlig multimeter måste du koppla isär ledningen och koppla in instrumentet. Dessutom skifta anslutningarna på instrumentet. Många möjligheter till att göra fel.

 

Eftersom du har en sån snabb båt får du inte glömma 0,2-lagen,  ;)  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt ett startbatteri av någorlunda kvalité, vilket märke vet jag inte.

 

I vinter när du bygger om elsystemet kan du sätta det på startkretsen och ha ditt bef. som förbrukningsbatteri.

 

Glöm inte  att surra fast det nya "lösa" batteriet bara, inte kul om det börjar fara omkring när båten studsar i vågorna.

 

/B

Ok grymt, jag mejlade batteriexpressen och frågade dem om batteriet. 

Tack för svar Bosse!

 

I vinter bygger jag om elsystemet, så att när det är på "off" går över till förbrukningsbatteriet då. 

Ser även till att säkerställa att batteriet inte flyger omkring, tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok då hänger jag med. Nä, tänkte mest ha musik några timmar åt gången. Kanske när man dagen innan man ska köra ut, tar ett glas vin med vännerna och lyssnar på musik i bakgrunden i några timmar. 

 

När jag därefter kör dagen efter bör batteriet laddas upp. Så då förstår jag att det bör räcka. Ska köpa en multimätare från jobb och mäta batteriet med. :)

 

Skulle jag köpa ett mätinstrument, skulle jag köpa ett sånt här. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

 

Det kan du mäta allt som du behöver mäta på en båt.

 

Finessen med tångamperemeter är att du kan mäta ström utan att koppla loss något. Sätt bara tången runt den ledningen du vill mäta på och du ser hur mycket ström det går.

 

Skall du mäta ström med en vanlig multimeter måste du koppla isär ledningen och koppla in instrumentet. Dessutom skifta anslutningarna på instrumentet. Många möjligheter till att göra fel.

 

Eftersom du har en sån snabb båt får du inte glömma 0,2-lagen,  ;)  ;)

 

Tack, jag tänkte först plocka en vanlig multimätare så tur du skicka länken! :)

 

hehe antar att du menar promillehalten? 

Än så länge har jag inte druckit en droppe samma dag som jag kört båt.

När jag har alla principerna inne och kan alla vatten kanske jag vågar ta en folköl till matennågra timmar innan jag kör, det får dock vara mycket längre fram. :)

 

Tack än en gång för dina mycket väl formulerade och grymma svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt så bryter enbart ovan produkt strömmen från batteriet vid 11,9 Volt. Den har med andra ord inget batteri själv?

 

Då kanske det är bättre med ett extra batteri?

Enligt nedan tråd måste båda batterierna vara exakt likadana och inköpta samtidigt:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/23282-ett-extra-batteri/

 

Stämmer deT?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej igen!

Ta det nu lugnt, som nybliven båtägare är det lätt att köpa på sig en himla massa prylar som man kanske sedan inte använder.

Denna säsongen gör du som Bosse säger, du köper ett nytt och fräscht batteri på förslagsvis 75 Ah (amperetimmar) gärna en marin modell som tål litet lutning. En bra batteriladdare att använda hemma eller vid hemmabryggan kanske du redan har..?

Sedan tar du med detta batteri ombord samt ett par startkablar och använder då dessa som "nödstart" den dan stereon tömt ordinarie batteri.

 

Sedan i vinter bygger du om elsystemet så du då erhåller ett tvåkretssystem, som mer eller mindre är standard i de flesta båtar. Men det kräver litet eftertanke och några fler prylar, men det tipsar vi dig om då, då det blir aktuellt!

 

Sedan är det där med vinet viktigt ombord, hur du förvarar detta på bästa sätt. Det finns ju många oskrivna regler man måste följa till sjöss för att inte framstå som en fullständig nybörjare eller så kallad "sjö-övare"..

Rött vin förvaras om babord (=vänster, förkortas "bb"), kolla bara färgen på babords-lanterna så förstår du. Vitt vin levereras ju i gröna flaskor, alltså stuvar du detta på båtens styrbordssida (höger, förkortas "sb") där den gröna lanternan finns.

Bag in box, oavsett färg placeras centralt i båten för att inte äventyra båtens viktfördelning och stabilitet.

 

0,2 o/oo har ju Thalattha redan nämnt. Onykterhet till sjöss bestraffas hårt, arkebusering i gryningen, men då har ofta alkoholhalten i blodet minskats en del varför de flesta benådas... Minns TV-serien, vad-den-nu-hette där man fick följa med sjöpolioser och kustbevakare på diverse uppdrag såväl i öst som väst.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ta det nu lugnt, som nybliven båtägare är det lätt att köpa på sig en himla massa prylar som man kanske sedan inte använder.

Denna säsongen gör du som Bosse säger, du köper ett nytt och fräscht batteri på förslagsvis 75 Ah (amperetimmar) gärna en marin modell som tål litet lutning. En bra batteriladdare att använda hemma eller vid hemmabryggan kanske du redan har..?

Sedan tar du med detta batteri ombord samt ett par startkablar och använder då dessa som "nödstart" den dan stereon tömt ordinarie batteri.

 

Sedan i vinter bygger du om elsystemet så du då erhåller ett tvåkretssystem, som mer eller mindre är standard i de flesta båtar. Men det kräver litet eftertanke och några fler prylar, men det tipsar vi dig om då, då det blir aktuellt!

 

Sedan är det där med vinet viktigt ombord, hur du förvarar detta på bästa sätt. Det finns ju många oskrivna regler man måste följa till sjöss för att inte framstå som en fullständig nybörjare eller så kallad "sjö-övare"..

Rött vin förvaras om babord (=vänster, förkortas "bb"), kolla bara färgen på babords-lanterna så förstår du. Vitt vin levereras ju i gröna flaskor, alltså stuvar du detta på båtens styrbordssida (höger, förkortas "sb") där den gröna lanternan finns.

Bag in box, oavsett färg placeras centralt i båten för att inte äventyra båtens viktfördelning och stabilitet.

 

0,2 o/oo har ju Thalattha redan nämnt. Onykterhet till sjöss bestraffas hårt, arkebusering i gryningen, men då har ofta alkoholhalten i blodet minskats en del varför de flesta benådas... Minns TV-serien, vad-den-nu-hette där man fick följa med sjöpolioser och kustbevakare på diverse uppdrag såväl i öst som väst.

Stort tack för svar!

haha du har helt rätt. Har redan köpt för några tusenlappar, ska lugna mig nu. Det onödigaste var väll en kikare för 500kr, däremot tycker jag ändå den är bra för att läsa sjökartor. T.ex se landmärken som jag ser på sjökartorna.

 

Då köper jag ett nytt batteri.

Vad tycker ni om nedan batterier?

http://www.batteriexpressen.se/product.html/bilbatteri-12v-72ah-bosch-s4007?category_id=243

 

Denna verkar ju bäst:

http://www.batteriexpressen.se/product.html/bilbatteri-12v-74ah-bosch-s5007?category_id=243

 

Toppen, då återkommer jag i vinter angående 

 

Kom på att jag även måste köpa på mig en lanterna. Något speciellt tips där?

https://www.skruvat.se/batdelar/Lanternor-C923.aspx

 

Har en plats för en sådan på styrbord sida. D.v.s. ett hål där man kan sticka in en sådan, samt strömföra den genom hålet.

 

 

Tack för vintipset, då gör jag som du säger!

 

 

Minns även jag att jag såg något sådant program för några år sedan.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du gör rätt om du köper ett batteri i en speciell "batteriaffär", där finns ju det säkert kunskap hos försäljarna. Dessa butiker brukar ju också ha bra kvalitet på sin varor. Eftersom dom säljer stora kvantiteter med olika batterier så kan dom hålla rätt så bra priser.

 

Lanternor köper du ju då av samma princip hos en lanternaffär... tja i alla fall i en båttillbehörsbutik.

Din båt skall föra fyra olika lanternor, topplanterna som lyser vitt framåt i 225 grader.

Sidolanternor, röd på babordssidan och grön på styrbordssidan lyser med 112,5 grader, samt akterlanterna, vit, lyser med 135 grader i huvudsak bakåt. se bild.

post-89760-0-89848300-1465808082_thumb.jpg

 

Teorin, med lanternornas lysvinklar, behöver du inte bry dig om just nu, om du köper en komplett uppsättning så får du vad du behöver. För att förenkla kan du istället för separata bb- och sb- lanterna köpa en kombinerad grön/röd sådan, likaväl kan du också under vissa förutsättningar kombinera topp och katerlanternan med en vit som lyster hela varvet runt, 225 + 135 = 360 grader.

 

348-a02.jpg

 

Så här skall det alltså inte se ut, det är helt åt helskotta jättefel! :blink:

 

I länken nedan kan du läsa mer om vad Transportstyrelsens skriver angående regler för lanteror.

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/sammanstallande_av_regler_gallande_lantarnor.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffar du ett batteri till kan du lägga det som ett förbrukningsbatteri och koppla t ex stereon dit. Har du ett skiljerelä emellan (Biltema har ett prisvärt) så behöver de inte vara identiska eftersom de kopplas isär när de inte laddas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg

 

Tack för svar. 

Just nu har jag lanterna där framme, den är inbyggd och kommer på när jag trycker på anchor light.

 

 

Har dock inte hittat något där bak. Så förutom den här topplanternan måste det även finnas en lanterna där bak. Det känns skumt om den har lanterna där framme men ingen bak, så ska kika närmre på det!

 

Topplanterna måste jag dock införskaffa.

 

 

 

@ Peter

Tack Peter. Hittade en sådan på Biltema, och tänkte nästa vecka snacka ihop mig med en kompis som är kunnigare än mig inom området. Han skulle ordna det på sin båt och kan i sin tur säkert ordna det på min med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ersätta för- och akterlanternan med en vit runtomlysande om du vill; nackdelen är att den riskerar att blända dig. Den runtomlysande skall sitta MINST en halv meter över röd/grön (egentligen en meter, men i inre farvatten är det OK med en halvmeter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu skall vi reda ut begreppen, det är litet missvisande.

Topplanternans sitter inte högst upp, trots namnet. Topplanternan är den lanterna som lyser vitt framåt.

Ankarlanternan sitter högst upp, den brukar vara extrautrustning och det är inte alla båtar som har en sådan. Ankarlanternan är runtomlysande, 360 grader.

 

Egentligen används ankarlanternan av ankarliggande båtar på fritt vatten, så att de kan upptäckas av andra båtfarare. Den skall då lysa ensam, eller tillsammans med eventuell däcksbelysning.

 

Men nu har ankarlanternan, anchor light, då fått ett annat användningsområde på mindre båtar, då den tänds tillsammans med sb- och bb-lanternorna och ersätter då topp och akterlanternorna. Detta för att såväl spara ström, som att det kan vara knepigt att få plats med en massa lanternor på mindre båtar. Och med en sådan ankarlanterna som nu är topp och akterlanterna samtidigt, samt en kombinerad sb- bb-laterna har man ju då bara två glödlampor att försörja med ström, istället för fyra. Men det kan ju kvitta i en motorbåt, där ändå generatorn producerar en hel del ström under gång, då lanternorna skall vara tända.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...