Eljanne 0 Postad 12 Juni , 2016 Hej. Är det någon som har tips på hur man kan göra sin tvålkopp mindre tvålkoppsaktig? Båten är en Uttern 4450C med en 50Hp Honda kort rigg. Provkörde för första gången igår å det var ju en upplevelse, jag har aldrig haft en mer svårkörd båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eljanne 0 Postad 13 Juni , 2016 Inga idéer? Nähä... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeppe_lu 3 Postad 13 Juni , 2016 Hej. Är det någon som har tips på hur man kan göra sin tvålkopp mindre tvålkoppsaktig? Båten är en Uttern 4450C med en 50Hp Honda kort rigg. Provkörde för första gången igår å det var ju en upplevelse, jag har aldrig haft en mer svårkörd båt. Greppar det inte när du svänger... Eller vad händer med specifikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eljanne 0 Postad 13 Juni , 2016 Hej. Är det någon som har tips på hur man kan göra sin tvålkopp mindre tvålkoppsaktig? Båten är en Uttern 4450C med en 50Hp Honda kort rigg. Provkörde för första gången igår å det var ju en upplevelse, jag har aldrig haft en mer svårkörd båt. Greppar det inte när du svänger... Eller vad händer med specifikt? Ja eller nja det känns som båten är för hög och att mittpunkten/viktpunkten ligger mitt i båten och nästan över vattenlinjen.. Nästan som om den är flatbottnad. Luddigt? Jag förstår det, men det är så den känns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 13 Juni , 2016 Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 Juni , 2016 Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 Juni , 2016 (redigerade) Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål. Redigerad 13 Juni , 2016 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eljanne 0 Postad 14 Juni , 2016 Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte... Tack det var ett trevligt och uttömmande svar, Orsaken till att jag inhandlat den båten vet ni lustigkurrar inget om, och kommer aldrig att få veta heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eljanne 0 Postad 14 Juni , 2016 Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål. Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 14 Juni , 2016 Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte... Tack det var ett trevligt och uttömmande svar, Orsaken till att jag inhandlat den båten vet ni lustigkurrar inget om, och kommer aldrig att få veta heller. Tror du jag bryr mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eljanne 0 Postad 14 Juni , 2016 Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte... Tack det var ett trevligt och uttömmande svar, Orsaken till att jag inhandlat den båten vet ni lustigkurrar inget om, och kommer aldrig att få veta heller. Tror du jag bryr mig? Hoppas inte, undertecknad önskar inte bli nämnd i samma mening som såna som du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Juni , 2016 Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål. Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset. Tvålkoppsegenskaperna du beskriver kallas för "överplaning" och beror oftast på att aktern går för hög i vattnet och fören skär i vattnet på ett otrevlit sätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eljanne 0 Postad 14 Juni , 2016 Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål. Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset. Tvålkoppsegenskaperna du beskriver kallas för "överplaning" och beror oftast på att aktern går för hög i vattnet och fören skär i vattnet på ett otrevlit sätt. Jag har varit utan båt i 20 år, och har ingen koll längre. Jäkligt tacksam för hjälp och råd från er som har koll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 14 Juni , 2016 Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål.Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset.Tvålkoppsegenskaperna du beskriver kallas för "överplaning" och beror oftast på att aktern går för hög i vattnet och fören skär i vattnet på ett otrevlit sätt. Jag har varit utan båt i 20 år, och har ingen koll längre. Jäkligt tacksam för hjälp och råd från er som har koll. Föralldel. Egenskaperna kan ju förändras även om du lastar båten på fel sätt. Men flytta ut motorns rigg två hål, om det visar sig att fören pekar mot stjärnorna så flyttar du in ett snäpp, måhända får du prova dig fram. Dessvärre har du ju även fått en del kommentarer man kan klara sig utan, men det är väl det som är "charmen" med sådana här forum... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 14 Juni , 2016 Trista kommentarer. Tvålkopp för mig är en båt som är vindkänslig som lätt driver i sidled under deplacment fart. Alltså inte planing. De flesta planade skrov beter sig på detta viset och svaret är ofta att trixa med att styra emot och hålla bra fart i vid tillägningar etc. Finns väl ingen silverbullet annat än träning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 14 Juni , 2016 Vår familjs första båt, en Crescent 465, var en tvålkopp. Den följde vinden mer än motorn, kändes det som. Att lägga till med den i lite vind var en mardröm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser