Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Eljanne

Tvålkopp.

Rekommendera Poster

Hej.

Är det någon som har tips på hur man kan göra sin tvålkopp mindre tvålkoppsaktig?

Båten är en Uttern 4450C med en 50Hp Honda kort rigg.

 

Provkörde för första gången igår å det var ju en upplevelse, jag har aldrig haft en mer svårkörd båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är det någon som har tips på hur man kan göra sin tvålkopp mindre tvålkoppsaktig?

Båten är en Uttern 4450C med en 50Hp Honda kort rigg.

 

Provkörde för första gången igår å det var ju en upplevelse, jag har aldrig haft en mer svårkörd båt.

 

Greppar det inte när du svänger... Eller vad händer med specifikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.

Är det någon som har tips på hur man kan göra sin tvålkopp mindre tvålkoppsaktig?

Båten är en Uttern 4450C med en 50Hp Honda kort rigg.

 

Provkörde för första gången igår å det var ju en upplevelse, jag har aldrig haft en mer svårkörd båt.

 

Greppar det inte när du svänger... Eller vad händer med specifikt?

 

 

Ja eller nja det känns som båten är för hög och att mittpunkten/viktpunkten ligger mitt i båten och nästan över vattenlinjen.. Nästan som om den är flatbottnad. Luddigt? Jag förstår det, men det är så den känns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

 

Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

 

 

 

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

 

Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte...

 

 

Tack det var ett trevligt och uttömmande svar, Orsaken till att jag inhandlat den båten vet ni lustigkurrar inget om, och kommer aldrig att få veta heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål.

 

Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

 

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte...

Tack det var ett trevligt och uttömmande svar, Orsaken till att jag inhandlat den båten vet ni lustigkurrar inget om, och kommer aldrig att få veta heller.

Tror du jag bryr mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

 

Så du har köpt en tvålkopp utan att ha provkört den innan? Låter lika dumt som att gifta sig vid första ögonkastet utan att ha fått provligga innan. ;)

Jag är mållös....mer träffsäkert än så här blir det inte...

Tack det var ett trevligt och uttömmande svar, Orsaken till att jag inhandlat den båten vet ni lustigkurrar inget om, och kommer aldrig att få veta heller.

Tror du jag bryr mig?

 

 

Hoppas inte, undertecknad önskar inte bli nämnd i samma mening som såna som du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål.

Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset.

Tvålkoppsegenskaperna du beskriver kallas för "överplaning" och beror oftast på att aktern går för hög i vattnet och fören skär i vattnet på ett otrevlit sätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål.

Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset.

Tvålkoppsegenskaperna du beskriver kallas för "överplaning" och beror oftast på att aktern går för hög i vattnet och fören skär i vattnet på ett otrevlit sätt.

 

 

Jag har varit utan båt i 20 år, och har ingen koll längre. Jäkligt tacksam för hjälp och råd från er som har koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Prova att trimma upp riggen på motorn något eller några pinnhål.

Ok den sitter max ner nu, så det ska jag prova Tack för tipset.
Tvålkoppsegenskaperna du beskriver kallas för "överplaning" och beror oftast på att aktern går för hög i vattnet och fören skär i vattnet på ett otrevlit sätt.

Jag har varit utan båt i 20 år, och har ingen koll längre. Jäkligt tacksam för hjälp och råd från er som har koll.

Föralldel.

Egenskaperna kan ju förändras även om du lastar båten på fel sätt.

Men flytta ut motorns rigg två hål, om det visar sig att fören pekar mot stjärnorna så flyttar du in ett snäpp, måhända får du prova dig fram.

 

Dessvärre har du ju även fått en del kommentarer man kan klara sig utan, men det är väl det som är "charmen" med sådana här forum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trista kommentarer.

 

Tvålkopp för mig är en båt som är vindkänslig som lätt driver i sidled under deplacment fart. Alltså inte planing.

 

De flesta planade skrov beter sig på detta viset och svaret är ofta att trixa med att styra emot och hålla bra fart i vid tillägningar etc. Finns väl ingen silverbullet annat än träning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår familjs första båt, en Crescent 465, var en tvålkopp. Den följde vinden mer än motorn, kändes det som. Att lägga till med den i lite vind var en mardröm...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...