Dave79 0 Postad 12 Juni , 2016 (redigerade) Hej! Är i farten av att köpa min första båt och har hittat några kandidater och vore kul att få lite "+ / -" om respektive. Båten kommer användas i Trosaområdet till sol och badbåt (om DC någon enstaka övernattning 1 vuxen med två barn). Min prisbild är mellan 100-160kkr. Är som alla ute efter lite underhåll och mkt nöje 1. Bayliner 175 årsmodell ca 2008-2010 + Lätt att manövrera själv i och med att det är en Bowrider, + Relativt ny båt för pengarna - Låga fribord och nos om det är sjö"!?? - Bayliner verkar ha ett "dåligt" rykte. +/- inombordare... är det bra eller dåligt? 2. Bella Excel 512 årsmodell ca 2000-2006 + Lätt att manövrera själv i och med att det är en Bowrider, + Relativt ny båt för pengarna + Känt märke med bra rykte - Äldre båt för pengarna än Baylinern - MIndre inneutrymmen än Baylinern 3. Uttern DC 5500 eller D55 årsmodell ca 1998-2004 + Täckt fram och höga fribord = mer säker vid sjö + Känt märke med bra rykte + Lätt att manövrera / lägga till med i och med öppningsbar "ruta" + Möjlighet att övernata två vuxna eller 1 vuxen och 2 barn. - Äldre båt = mer underhåll - Dyrare inköp Tacksam för synpunkter Redigerad 12 Juni , 2016 av Dave79 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 12 Juni , 2016 Tycker du ska skippa baylinern. Personligen kör jag på en bowrider, då även jag kommer förhålla mig i nära områden och vid övernattning kör jag på tält, camping eller stuga. Jag röstar för 2:an eller 3:an, däremot ska du ju enbart köra på det du själv vill; då jag säger det jag hade tagit. Köpte min nyligen, och scannade hela nätet frenetiskt och läste på om alla märken, och förstod ganska snabbt att bayliner inte håller så hög kvalitet. Anledning till att jag tycker Bowrider. Övernattning enligt dig kanske sker någon enstaka gång, låt oss säga 5% av tiden? Om du kör på en DC kommer du alltså 95% av tiden ha mindre sittplatser. Därför tycker jag du bör köra på en bowrider, då du kommer ha fler sittplatser och det blir således en bättre badbåt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eljanne 0 Postad 12 Juni , 2016 Hej! Är i farten av att köpa min första båt och har hittat några kandidater och vore kul att få lite "+ / -" om respektive. Båten kommer användas i Trosaområdet till sol och badbåt (om DC någon enstaka övernattning 1 vuxen med två barn). Min prisbild är mellan 100-160kkr. Är som alla ute efter lite underhåll och mkt nöje 1. Bayliner 175 årsmodell ca 2008-2010 + Lätt att manövrera själv i och med att det är en Bowrider, + Relativt ny båt för pengarna - Låga fribord och nos om det är sjö"!?? - Bayliner verkar ha ett "dåligt" rykte. +/- inombordare... är det bra eller dåligt? 2. Bella Excel 512 årsmodell ca 2000-2006 + Lätt att manövrera själv i och med att det är en Bowrider, + Relativt ny båt för pengarna + Känt märke med bra rykte - Äldre båt för pengarna än Baylinern - MIndre inneutrymmen än Baylinern 3. Uttern DC 5500 eller D55 årsmodell ca 1998-2004 + Täckt fram och höga fribord = mer säker vid sjö + Känt märke med bra rykte + Lätt att manövrera / lägga till med i och med öppningsbar "ruta" + Möjlighet att övernata två vuxna eller 1 vuxen och 2 barn. - Äldre båt = mer underhåll - Dyrare inköp Tacksam för synpunkter Jag är ingen expert, men utifrån mina premisser så pratar du om en av mina favoriter Uttern. Jag har just köpt en mindre Uttern och att det är en kvalitebåt är det ingen tvekan om, men jag gjorde misstaget att köpa en för liten båt. Borde ha gått upp i storleken du pratar om... Nåja nu har jag lärt mej det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 12 Juni , 2016 Instämmer som Ovan. Uttern båtar är väldigt väl genomtänkta, nu har jag bara sett dem nyare modellerna, men av dem jag har sett har dem varit extremt fräscha och sjyssta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Juni , 2016 Coronet 21dc eller 24 midi är sjövärdiga båtar, lite äldre men helt klart värda att titta på. 21 fots skrovet är nog ett av dom bättre genom tiderna. Framför allt så klarar dom en hel del sjö utan att det blir obehagligt. Går att övernatta och har man småbarn så kan dom sitta skyddat om vädret slår om. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 13 Juni , 2016 Frågan är vart du kommer hålla till, kommer ni t.ex båta till någon camping som ni kan övernatta på. Om jag förstått rätt har du fru och barn, därför kommer ni ibland behöva övernatta vid längre färder, eller helt enkelt om ni känner för det. Om ni inte bara kommer köra till stug och campingområden så måste du ha en Daycruiser, d.v.s. en båt som är övernattningsbar. Jag är singel och för mitt ändamål var bowrider bäst, för tänkte åka runt med vänner och så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 14 Juni , 2016 Jag hade kikat på en lite större båt, DC21 eller liknande - blir mycket trevligare gång med längre skrov, dessutom får du plats med lite saker. Har själv haft Uttern D51 - alldeles för liten, bytte efter 2 veckor. Bytte då till Bella 561, fortfarande liten men den halvmetern gjorde mycket och mycket vettigare planering med stuvfack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dave79 0 Postad 21 Juni , 2016 Hej och tack för alla synpunkter! Just nu har jag surrat in på Uttern D55 eller T55 som är Utterns "bowrider" variant av D55. Lite dyrare men känns som skrovet är mer V-format och gör sig bättre än tex. Bayliner i våra "hav". Angående längd så känns det som att 5 meter och under är för litet och runt 5,5m känns bra. Extra 0,5 meter i längd gör skillnad. Angående "hytt" eller ej så är jag lite både ok. Bor en bit ifrån gamla vänner och släkt så det vore kul att kunna åka ut 6-7 personer så då går en DC bort. Men om man ska vara ärlig så är det nog ofta som bara jag och en till några vänner åker ut. Eller jag och barnen och då kan en DC i 5-6 metersklassen fungera för en natt. Hur viktigt är själva årsmodellen? Hur mkt är tex. en -98 mot en -06 om det är samma skrov? åldras plasten eller är det mest motorns ålder som är viktig? Är det olika livslängd på inombordare vs. utombordare? Att det tillkommer service med bälgar mm på en inombordare är jag med på. Tack för att ni tar er tid! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelfrodin 86 Postad 21 Juni , 2016 Örnvik 635 GP väldigt underskattat och trevlig modell, råkar ha en själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 23 Juni , 2016 Plasten håller, det är snarare ägarens underhåll som avgör vilken begagnad båt man skall köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 23 Juni , 2016 Kolla på uttern 6402 eller s64 det är ju en WA båt som mest lämpar sig för dagsturer men funkar att sova i också. Då får du dessutom en båt som är runt 6,4 meter vilket är en enligt mig helt ok längd. Prisvärd tycker jag. Uttern D55 och alla varianter däromkring men nån form av ruff är enligt mig alldeles för små. Ska man ha en båt som är ca 5-5,5 meter så är det ren styrpulpet som gäller och så får man tälta istället, vilket inte är så dumt det heller. Bayliner står inte högt i kurs hos mig, har kollat på en del och alltid ryggat tillbaka. En Coronet 21, 22 eller 24 är mkt bra båtar kolla bara att motorn är OK (gäller alla äldre båtar). Bland lite äldre båtar kan jag även slå ett slag för Nimbus 21 och 22 dc samt Windy 22 och 23 - som är sanslöst bra skrov och kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser