Olleman82 113 Postad 11 Juni , 2016 Liknande saker har diskuterats tidigare men jag har ändå inte riktigt funnit ett svar på just denna fråga. Jag har två 70ah AGM batterier som förbrukarbank. Dessa har definitivt sett bättre dagar och logget långt under sin ursprungliga kapacitet. Nu har jag ytterligare ett 70 ah AGM batteri från bilen efter att jag bytt men detta batteri är fortfarande rätt friskt. Jag funderar på att antingen addera det som ett tredje batteri eller byta ut ett av de befintliga. Men kommer de befintliga batterierna praktiskt taget "döda"ett "bra" batteri och/eller kommer det bättre batteriet att addera lite kräm till bateribanken eller är det helt meningslöst att göra såhär? Typ en kedjas svagaste länk... Det är inte aktuellt att köpa ett batteri till eftersom jag tillsammans med solceller alltjämt klarar mig på det jag har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 11 Juni , 2016 Det råder delade åsikter om detta. Själv hävdar jag att man kanske inte direkt dödar batterier, om man kopplad ihop halvdåliga med sådana som är fräscha, men det blir inte bra, man får inte ut den effwkten man eftersträvar. Jag kopplar bara ihop (palallellkopplade i samma bank) batterier av samma sort, med samma kapacitet som är inköpta samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2016 Det går alltid att prova och mäta. Eftersom du har solceller får du förr eller senare fullt i batterierna och underhållsladdning. Med 13,5V, om du når dit, är du säker på att inget batteri förlorar sin laddning för att ett dåligt batteri tar från de andra. Dessvärre kan det ju ta onödigt lång tid att få fullt i batteribanken men det får du ha koll på. Under drift kan du mäta med en tångampermeter och se om du får nåt bidrag av det sämre batteriet. Eller att det tar ström men ger dåligt utbyte. Annars har du iallafall en barlast. Eftersom det är nytt det här med att med solceller alltid ha batterierna på underhållsladdning kan kanske finna nya guldkorn. Kan ett gammalt batteri få nytt liv med den ständiga laddningen. Batteriet ligger för det mesta på fullt. Kan det bli en rekonditionering av ett gammalt batteri som jobbar ihop med ett starkt gäng. Batteriernas träningsläger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 501 Postad 11 Juni , 2016 Såg en video som jag tror kommer från det nu avsomnade (?) Skyllermarks. Där kopplade de ihop ett gammalt och ett nytt batteri och mätte om det gick någon ström mellan. Det gjorde det inte. De lade på en last och bägge batterierna levererade ungefär samma mängd ström. Däremot tror jag (obs tror) att om en bank innehåller något batteri som väsentligt tidigare än de andra signalerar att det är fullt, som dåliga batterier gör tidigt, så drar sk smarta laddare den slutsatsen att hela banken är full. Solpaneler kanske kan hjälpa de som kan ta mer laddning att göra det. Jag har själv kompletterat min förbrukarbank i flera omgångar och bryr mig inte så mycket om jag inte skulle få absolut full kapacitet ur den. Min Battmeter visar hela tiden logiska värden på ström och spänning. Fast hade jag haft något riktigt gammalt batteri i banken skulle jag nog bytt. OT. Nästa gång banken ska bytas blir det nog LiFePO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 12 Juni , 2016 Intressanta svar. Det här verkar vara långt ifrån någon exakt vetenskap! Det låter som att man får testa och se helt enkelt, det borde ju märkas om det blir betydligt bättre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 Juni , 2016 Jag hadecförra våren dålig kapacitet på förbrbank. Bytte mit nya biltena, har skrivit om det och ratat biltema, det blev inte bättre. Fick leva med det förra sommaren, använde landström när jag kunde och det blev ovanligt mycket förra året. Förbrukarna åkte alltid snabbt ner på låga värden. I våras, när jag skulle konka ur batterierna och lämna tillbaka till biltema, kopplade jag loss startbatteriet, som avskiljs med sånt där skiljerellä. Plötsligt funkade dom dåliga biltema. Jag skaffade nytt startbatteri, efter det har det funkat perfekt och jag kommer inte behöva landström. Slutsats... ett dåligt, trots det är avskilt, kan "suga ur" göra tre st nya, dåliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 12 Juni , 2016 Så man kan dra en slutsats likt denna:Det nya hela går inte sönder men seriekopplade batterier beter sig som en enhet(batteribank) och då kommer hela banken bete sig som de dåliga batterier.Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2016 Jo det är nog sämre att seriekoppla olika batterier och skick. Lite mer som att koppla en svag kätting med en stark. Det dåliga batteriet kan ju även förhindra ström helt när det laddat ur och gått neråt noll volt eller t.o.m byter polaritet. Då blir det inga 24V, inte ens 12. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 12 Juni , 2016 (redigerade) Enligt denna bok är det no-no. http://www.bokus.com/bok/9789113037639/strom-ombord-installation-anvandning-och-underhall-av-elsystem-i-fritidsbatar/ Redigerad 12 Juni , 2016 av fredriklindell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 12 Juni , 2016 Jag gjorde en felskrivning här för menade parallellkoppling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2016 No-no är det klassiska tipset. Vissa tecken jag själv sett i vår anläggning pekar dock på att man kan modifiera den negativa inställningen till ett batteri som börjar tappa stinget. Solceller håller uppe spänningen till underhållsladdning även om det dåliga batteriet är sulfaterat. Skulle ett batteri med kortsluten cell anslutas ser man på batmetern att något hänt och kan bära det till återvinningen. Det här kräver att man är intresserad och vaken och mäter och förstår tekniken. Rådet no-no är enkelt och säkert sätt att hålla batteribanken frisk utan att bekymra sig. Betala istället för mickla passar de flesta. Men andra kan se det som tidsfördriv bättre än sudoku och korsord. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonaswiman 4 Postad 15 Juni , 2016 Jag vet inte hur blybatterier reagerar men jag håller på med radiostyrt också och där är batterivård en skön konst som kan göra skillnaden mellan succé och fiasko. Då pratar jag om Li-po batterier. Med dem ska varje cell balanseras till övriga. Det är skitviktigt och görs genom att ladda varje cell separat med datorstyrd laddare. Jag tror det har med batteriernas inre resistans att göra. En sämre cell med högre inre resistans "bromsar" de övriga och får också en högre värdeutveckling Det ger sämre total effekt och eftersom li-po batterier kan självantända så kan det i värsta fall bli riktigt tråkigt. Blybatterier är snällare med de har också en inre resistans som varierar med skicket på batteriet. En hög inre resistans i ett batteri tror jag blir en belastning för friskare celler i samma krets. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 16 Juni , 2016 (redigerade) Mycket är överdrivet och mycket handlar om "för säkerhets skull".... Ett "dåligt" blybatteri som blivit klassiskt dåligt så det inte vare sig orkar lämna eller ta emot så mycket energi förstör inget för de bra batterierna (så länge det inte har t ex rena cellfel och defekter). Och för att förtydliga talar vi här om parallellkoppling av flera 12V-batterier, inte seriekoppling till ett 24V-system. En smart laddare känner av strömmen som batteribanken vill sluka i sig, och när den blir tillräckligt låg (och slutspänningen uppnåtts) tycker den det är "färdigt" - enkelt uttryckt. Det dåliga batteriet kommer sluta sluka ström mycket tidigare än de andra, men lurar inte alls laddaren då de andra fortfarande drar laddström. Det dåliga batteriet s.a.s. bara "åker med". Glöm inte att laddaren i grunden levererar en fast spänning, sedan får respektive blybatteri dra den ström det behöver. Orkar inte laddaren (eller generatorn), sjunker spänningen från den tills jämnvikt uppstår. Samma sak sker vid urladdning: Det dåliga batteriet hänger med en stund och levererar. Sedan tas strömmen i huvudsak från de andra batterierna. Jo, hävdar den som förstått det mesta (men inte tänkt hela vägen) - men när lasten sedan tas bort kommer ju det dåliga batteriet börja ladda ur de bra. Njae, bara mycket lite i så fall och mycket kort stund. De bra har kanske en spänning på 12,6V och det blir inte mycket laddning av det. Dessutom har inte det dåliga nödvändigtvis sämre spänning än de andra (de har ju hängt ihop), men det orkar ingenting. "En hög inre resistans i ett batteri tror jag blir en belastning för friskare celler i samma krets." Nej, inte alls - om vi talar om "batterier i samma krets". Det gör bara att strömuttaget och laddningsströmmen inte kan bli lika hög i detta batteri som de andra. Alltså att det är ett större "avbrott" till detta batteri (då inre resistansen ligger elektriskt i serie). Och avbrott ger ingen belastning... ------------------ Värre är det om batteriet har t ex en kortsluten cell. Då kanske det fungerar energimässigt men beter sig som ett 10V-batteri istället. Det kan mycket snabbt ladda ur resterande batterier och ställa till en hel del oreda. Men nu talar vi om rent felaktigt batteri, inte "dåligt". Jag förstår inte varför inte fler kostar på sig en separat huvudbrytare för varje batteri om man har stor bank. Då kan man koppla bort dem från varandra om man vill, isolera ett dåligt och dessutom slippa spänning på en lös batteripolsko om man inte råkar ha alla monterade. Visst blir det fler felkällor, men med någorlunda vettiga brytare är det problemet också kraftigt överdrivet. Redigerad 16 Juni , 2016 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Juni , 2016 Det var bra skrivet. Ett batteri som sulfaterat får nedsatt kapacitet. Kan vara några Ah och mäter man spänningen ligger det som ett friskt batteri. Det pratades tidigare ofta om att det går att rekonditionera batterier. Ett hårt sulfaterat batteri inkopplat i en bank med laddregulator som har utjämningfas kan man ha turen att batteriet tillfrisknar. Med batmetern kan man nog se om banken har fått något tillskott eller om det bara är ballast. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 16 Juni , 2016 Det var intressanta inlägg de senaste och det låter ändå som att man ska våga addera det "friska" batteriet för att se vad som händer. Jag lider egentligen ingen större strömbrist trots dåliga batterier eftersom vi sällan ligger still mer än 1-2 dygn och sedan trycker motorn in rätt många välbehövliga Ah under någon timmes gång. Det är dock alltid skönt att veta att man har lite marginal, inte minst när september kommer och man vill köra lite med värmaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 16 Juni , 2016 (redigerade) ....och sedan trycker motorn in rätt många välbehövliga Ah under någon timmes gång. Ytterligare en missuppfattning. Inget kan "trycka" i energi i ett blybatteri, och det tar helt enkelt tid att ladda dem eftersom batteriet själv bestämmer hur mycket det vill svälja. Ett riktigt dåligt laddat batteri kan kanske komma upp i att sluka 15-20A (typiskt för ett 80Ah) i början av laddningen. Men det sjunker sedan ganska snabbt. Så även med en generator med påstämplad maxström mycket högre än så, kommer mängden "välbehövliga Ah" under en timme inte bli mer än kanske 5-10 (per batteri). Lika roligt varje gång man hör någon startar motorerna och kör i en kvart "för att ladda upp batterierna"... Tipset är att skaffa en solpanel. Även en liten panel laddar fullt, även om det tar längre tid. Och med en lite större panel blir det mycket mer energi än under den där timmens gång. Samt även när ni ligger still. Redigerad 16 Juni , 2016 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 16 Juni , 2016 ....och sedan trycker motorn in rätt många välbehövliga Ah under någon timmes gång. Ytterligare en missuppfattning. Inget kan "trycka" i energi i ett blybatteri, och det tar helt enkelt tid att ladda dem eftersom batteriet själv bestämmer hur mycket det vill svälja. Ett riktigt dåligt laddat batteri kan kanske komma upp i att sluka 15-20A (typiskt för ett 80Ah) i början av laddningen. Men det sjunker sedan ganska snabbt. Så även med en generator med påstämplad maxström mycket högre än så, kommer mängden "välbehövliga Ah" under en timme inte bli mer än kanske 5-10 (per batteri). Lika roligt varje gång man hör någon startar motorerna och kör i en kvart "för att ladda upp batterierna"... Vi kör nog ofta lite mer än någon timma för jag tycker att det ger en väldigt rejäl laddning utifrån hur batterierna sedan leverera under dagen/kvällen men kanske ännu ett argument för att lika gärna slänga in det där tredje AGM batteriet så att banken kan ta åt sig lite mer när det är dåligt laddat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonaswiman 4 Postad 17 Juni , 2016 Mitt resonemang om inre resistans refererade till celler i serie. När det gäller Lipo batterier som alltså väger några hundra gram och ska leverera flera hundra ampere stötvis i några minuter så är balanseringen av celler helt avgörande. Felbalanserade batterier kan självantända vid belastning, och brinner nästan explosivt. Datorstyrd laddning är ett måste, laddare som bara "klipper när det fullt" fungerar inte alls. Men varje batterikemi har ju sina egenskaper. Blybatterier är tydligen helt annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser