Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
math_a

Är choken trasig?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Mercury 90hk, 2-takt (2003) som är väldigt svårstartad, och jag misstänker att choken kan vara trasig?!

När jag vrider om nyckel intryckt (chokar) klickar det i choken på motorn, men jag ser inget som rör sig....ska det göra det??

Jag kan trycka in "pinnen" på undersidan manuellt, men bör detta hända när jag just chokar?

post-92478-1200298_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska röra sig när du trycker in nyckeln. Det är väl ett länkage till chokespjälen i förgasarna.

När du startar så se till att blåsan är uppumpad stenhård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte primer på de snurrorna? Isf är det inget chokesjäll utan den sprutar in lite extra bensin när klicket kommer. Jag brukar trycka in nyckeln några gånger först och sedan hålla in när jag startar. Hård blåsa är dock en förutsättning för att den ska starta ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelis: Länkaget vi tittar på är väl från gaskammen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, blåsan har jag stenhård och vrider sedan om intryckt nyckel. Startmotor går, men inte motorn. Efter kanske 5 sekunder vrider jag av, och då är blåsan "tom". Pumpar upp igen och kör proceduren kanske 20 gånger innan den startar...och då går den som en klocka.

Var det så att den lilla "pinnen" undertill (som går att trycka på) bör röra sig...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer, nu när jag tittar lite noggrannare så är länkaget till gasreglaget. Frågan är ju då funkar primerfunktionen även om det klickar i magneten.

Pinnen är förmodligen till för manuell primning av motorn. Vad händer om du håller in den medans någon kör på starten, OBS akta fingrar då det är rörliga delar som man kan komma åt.

Sedan så är tvåtaktare i regel känsliga på hur mycket gas man ger i startögonblicket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att blåsan blir tom tyder på att något är fel... Prövat att byta blåsa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att choke är mer lättkontrollerat än primer. Jag föredrar choke eller varför inte som de senare Yamaha förgasarsnurrorna, autochoke. Funkar hur bra som helst på de jag haft:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåsan var helt ny, men frågan är om det kan ha varit fel blåsa...!? Skulle vara backventil i m.m....

Jag provade att trycka, manuell primning samtidigt som vrider om.... Fick köra en hel del gånger, startade aningen snabbare än tidigare, men ändå 8-10 blåspump och några primning....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har googlat runt litet angående "el-primern", den verkar enligt reservdelslista ha nummer "26 enricher valve 43739". En bildslagning på reservdelsnumret tycks bekräfta likheten med ditt foto.

"Enricher valve" kan väl översättas med berikande ventil, alltså dess elektriska funktion är bara att öppna en ventil för direktinsprutning av en skvätt bensin. (Alltså inte aktivt pumpa skvätten själv, kan nog förklara varför blåsan måste hållas hård vid start?)

Men jag börjar misstänka att den har dubbla funktioner och även används som en klassisk accelerations-pump*? (Kolla f.ö. denna video med rubriken test av "enricher", visst verkar det som just accelerationen vid gaspådrag är det som man försöker snabbtesta. I alla fall inte enricherns kallstarts-förmåga.)

Tänker på funktionen hos länkaget och "pinnen på undersidan" som kan tryckas in.
I fotot är väl denna vid A, men länkaget har en mystisk anordning B som kanske har till uppgift att enbart ge dusch vid rejält plötsliga gaspådrag. (Liknar nån vipparm med nån tyngd i ena ändan?)
Bara en tanke men du kan ju testgasa med olika plötslighet och se vad som händer vid A.
post-86835-0-90396600-1465822358.jpg   
[*) Accelerationspump; I förgasarmotorer blir ju bensin-inblandningen alldeles för mager om spjället öppnar lufttillgången plötsligt, motorn accelererar dåligt. Därför duschar en accelerationspump in extra bränsle - men alltså bara om reglaget öppnas plötsligt.]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B är ju tomgångsskruven, står på skylt under med pil:)

Bra utformad också så man slipper använda verktyg, klart mekigare på min 200a.

Intressant om ventilen även används vid acc, skulle dock vilja kika mer på den för att avgöra funktionen. Blev nyfiken så skall kolla nästa gång hur det är på min V6a:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B är ju tomgångsskruven, står på skylt under med pil:)

Bra utformad också så man slipper använda verktyg, klart mekigare på min 200a.

Intressant om ventilen även används vid acc, skulle dock vilja kika mer på den för att avgöra funktionen. Blev nyfiken så skall kolla nästa gång hur det är på min V6a:)

Haha, självklart en sorts avancerad tomgångsskruv. Får putsa glasögonen bättre till nästa gång!  :blink: 

Skrotar härmed tills vidare hela min fundering angående tänkbar dubbelfunktion hos "enrichener valve 43739" mellan kallstart och accelerations-förbättrande, inte för att jag övertygad om att sådan dubbelfunktion skulle vara principiellt otänkbar med en elektriskt och för kallstart tändlåsstyrd ventil. Kul om du har den i mitt tycke inte helt otänkbara funktionen "acc-förbättrare" i bakhuvudet oavsett!  

[Ger upp tråden för tillfället, mest för att farbror google har så litet vettigt att säga om dess funktion, verkar dessutom som att alla urprungliga begrepp numera är hopplöst sammanblandade. (Typ choke, primer, enrichener, enricher valve, acceleration pump, tvåtaktares bensingas-förråd i vevhuset med mera.) Är ju på intet vis en brådskande forumfråga, kan gott kan vänta till vintern. För...)]

TS får ju faktiskt igång sin ovilliga motor - om än med förvånande mycket besvär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...