Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Castwebb

OMC V6 ryker ur vevhusventilationen går dåligt vid pådrag

Rekommendera Poster

Ok, men hur kommer cheva in i bilden då? För det är vad jag har läst mig till ett cheva block

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cheva dvs GM gjorde om jag minns rätt alla 4.3 motorer. OMC använder generellt Ford, men det finns undantag såsom detta.

 

Personligen ser jag mycket hellre Cheva än Ford när det gäller dessa maskiner så det är positivt med GM.

 

Var noga att växelvajrar mm är perfekt inställda. OMCs drev är inte kända för att vara skottsäkra och mycket av problemen beror på att växelvajrarna justerats fel. Den bryter tändningen när den växlar och funkar inte det som det ska slits drevet fort.

 

Jämför priser på alla alternativ innan du bestämmer dig. Jag gillar folk som gör jobbet själva, men ibland är det knappt billigare än att marinkonvertera en bilmotor eller köpa ett vettigt begat marinblock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser 4.3 är en GM 286cu sexa, som är en kapad version av den gamla goda GM/Chevy 350cu V8.

 

Så, dina cylindrar med dålig komp sitter bredvid varandra. Köp ny toppackning och lyft toppen för inspektion. Har du tur är det packningen......

 

Den andra cylinderbanken verkar frisk ur ett kompressionsperspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med tagga ner? Jag frågar bara om det är någon som har jobbat med motorer (plockat ner motor, delar av en motor, rengjort någon motor, bytt ringar, membran, ställt in förgasare, bytt filter mm) men jag får inget svar. Eller är det så att ni har läst er till den kunskap ni har? Eller har ni skruvat själva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde att du reagerade lite väl ifrågasättande kring diskussionen om effekt mm.

Har jag fel är jag bara glad...

 

Det är inte alla som vill skryta med vad de mekat mm. eller känner att de måste motivera hur de fått sin kunskap. Jag förstår din frågeställning, men det handlar ofta om hur man frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar få höra att jag formulerar mig fel men jag menar inte att vara ohyffsad. Det jag vill veta är om någon har praktisk erfarenhet av detta för de har stött på problem och hinder i en renovering som man får lösa själv, har man däremot läst sig till hur en renovering går till så är det en jävla skillnad. Jag jobbar som snickare och konstruktörerna som ritar och bestämmer hur det skall se ut har ju också läst sig till hur det skall vara. Men det säger inte att det går att göra så i praktiken. Detta är inte heller något påhopp utan bara en frågan efter kunskap i praktiken då jag känner att det är den delen jag är mest intresserad av att få ta del av. Sen även övrig information angående ämnet hur det kan vara så att t.ex. motorn ryker ur vevhusventilationen. Men hur ser motorn ut i praktiken när den beter sig så att den ryker. Hur ser den ut? Är kolvringarna hela? Repor i cylindern osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktik och teori går väldigt nära varandra när det gäller färdigdesignade motorer. På konstruktion stadiet, tex byggsektorn, som du hänvisar till kan det naturligtvis ligga lite i vad du säger.

 

Och 4.3:an får nog räknas till färdigdesignad.

 

Ang din fråga på vevhusventilationen så finns det naturligtvis flera orsaker, nu kanske du redan svarat på detta, men ryker det ur bägge slangarna?

 

V6:an ventilerar vevhuset via lyftargalleriet och vidare upp genom topparna (stötstängernas passering) och ut genom ventilkåpan.

 

Det vanligaste är att kompression går ner i vevhuset pga av olika sorters slitage, för att avgöra detta måste motorn isär praktiskt.

 

Men kan också vara så att toppen är defekt så förbränningsgaser går ut till ventilmekanismen och ger rök i ventilationen. Därav min fråga, ryker det ur bägge ventilkåpornas ventilation?

 

Och ja, jag har rivit i åtskilliga gamla motorer, bil, u-bordare och i-bordare genom åren. Dock så är jag ingen proffs renoverare. Så precisionsarbeten överlåter jag åt andra som kan och har utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja motorn är färdig designad men det kan hända vad som helst innuti motorn. Det ryker ur båda slangarna vilket då troligtvis är topplockspackningen men det slutar ju inte där eftersom kompretionen är dålig på vissa cylindrar så måste ju även kolvringar bytas (om jag har tur) annars även kolv (mindre tur), hona cylinder väggarna (ännu mindre tur) eller repa i cylindrarna (maximal otur).

Men jag har bestämt mig att demontera hela motorn och byta ut allt ifrån lager till kolvar, fryspluggar packningar mm. Men om jag nu skall göra om motorn till sötvattenskyld hur gör man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har också byggt en b20 (aq130), b230 (AQ151) med sprut ifrån nira och b30 (aq170). Som du kanske förstår så ligger min 4.3 vortec i delar idag, har för a. Har du mail? Isåfall kan du få en service manual från GM, för stor att lägga upp här. Den använder jag just nu, har aldrig skruvat med just den motorn, men är man lite kunning så blir det inga problem.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser dina inlägg så kan man bara tolka att du är helt novis i ämnet och du verkar också helt ointresserad att ta åt dig av teoretisk upplysning.

 

Det är nämligen inte bara att riva isär och plocka i nya delar. Det fodrar lite kunskap om inmätning och injustering av vissa av dom nya delarna. Bla kolvringsgap, axial spel på vevaxeln för att nämna några.

Dessa kunskaper får man bara genom att läsa sig till dom.

 

Och man behöver ta reda på felorsaken innan man börjar köpa nya prylar. Vad jag förstår så är det samma maskin som saknade en frostbricka i en tidigare tråd, kan ju vara vad som helst tex blocket spräckt. Du har ju ingen aning om vad motorn varit utsatt för. Är inte grunden ok så går det ju lätt åt helv..

 

Jag brukar säga att ingen fråga är för dum för att ställa men vet i fa.. i ditt fall. Du kastar dig från det ena till det andra. Igår var det trimning på högsta nivå idag är det totalrenovering och nu sötvattenkylning. Så det är svårt att tro om du är seriös eller inte. Men du kanske bara fortsätter att formulera dig illa som du skrev tidigare.

Finns något som heter Google där finns massor med info på dina frågor bla hur sötvattenkylning funkar och vad som behövs Ett tips sök på Martec.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mailen är yngvesbygg@gmail.com tack så jättemycket. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag hoppar fram och tillbaka mellan olika ämnen. Anledningen till att jag skriver i detta forum är för att söker man på Google så kan man få sitta i timmar för att få reda på en sak som någon här med kunskap kan svara på direkt. Det är alltid lättare att någon förklarar på ett markligt plan än att läsa det ifrån någon sida eller bok där de oftast förklaras till dem där allt med motorer är en självklarhet. Jag kommer att totalrenovera min motor och båt, motorn kommer att vara klar i mars 2017 och innan jag beställer delar till motorn kommer jag att demontera för att undersöka ev fel/brister och därefter beställa de delar som behövs.

 

Jag lyssnar på vad ni säger och tar åt mig men jag vill ifrågasätta det för att få mer kött på benen. Det är inte för att jag inte tror på det ni säger utan för att jag vill uppnå maximal information om det jag undrar mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jag ta och konvertera min motor till sötvattenskylning som kostar ca: 7-14000:- när jag gissar på att min renovering av motorn (i delar, arbetet gör jag själv)

Kommer kosta mellan 5-10000 då är det ju mer värt att köra med saltvatten kylning eftersom det har fungerat på denna motor hitils i 26år. Vad tycker ni om salt eller sötvatten? Varför skulle det vara värt att köpa sötvattenskylning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det fodrar lite kunskap om inmätning och injustering av vissa av dom nya delarna. Bla kolvringsgap, axial spel på vevaxeln för att nämna några.

Dessa kunskaper får man bara genom att läsa sig till dom." (Gelis)

 

Får man BARA dessa kunskaper genom att läsa sig till det? Om man har testat på en motor och misslyckats och sedan testat på en annan motor och lyckats mäta rätt så har man väl inte läst sig till det? Man kan ju praktiskt taget lära sig allt man vill. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, men om du inte läst hur och vad du ska göra så lär du ju inte göra det pga att du inte vet att du ska göra det, enkelt va :P

 

Och när då din nyrenoverade motor rasar så vet du inte heller vad som gjorde att den rasade och gör således om felen på nästa motor :o

 

Och nej man kan inte praktiskt lära sig allt, men om man har teorin bakom så kan man lära sig allt genom att prova det praktiskt. Och då kan man naturligtvis göra misstag men förhoppningsvis så förstår man vad som blev fel.

 

Ang kylningen, du har ju ingen aning om hur motorn ser ut i kylkanalerna efter 26 års sjövattenkylning. Beror naturligtvis var dessa 26 år är tillbringade västkust eller sötvatten tex mälaren.

 

Det som först tar stryk, förutom avgasdelar, är topparna.

 

Färskvattenkylning ger högre arbetstemp vilket i sin tur minskar slitaget

Utebliven korrosion i motorn

Lättare att vinterkonservera

Ökar värdet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag säger bara att om den hållt med färskvatten nu i 26år och det är billigare att renovera än att köpa sötvattenskylning skit så tjänar jag på att renovera den eftersom jag inte tänkt ha båten i 26år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi hålla isär begreppen lite. Sötvattenkylning eller färskvattenkylning är samma sak, dvs värmeväxlare. Sjövattenkylning är direktkylning av sjövatten direkt in i motorn.

 

Din motor har gått med sjövatten i 26 år du ska ju inte ha förhoppningen att den klarar 26 år till. Allt är beroende var den körts. Ju saltare vatten desto mer risk för genomrostning framförallt i topparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det va ju sjövatten jag menade. Den har ju hållt i 26år och den går ju fortfarande och kyler bra. Lite dålig komp i några cylindrar bara men det är förståndigt efter så många år.

Jag säger ju att jag skall renovera motorn och kommer givetvis att kolla över kylsystemet samtidigt och när jag är klar med så bör den ju hålla i minst 10-15år till och så länge tänkte jag inte behålla min florida pråm!

=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är häpnadsväckande att TS skruvar på sin motor utan att ens veta skillnaden på färskvattenkyld och sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså det tycker du är häpnadsväckande? Va har det för betydelse med hur kylningssystemen fungerar?

Sjövatten systemet är vatten som passerar genom motorn som är samma vatten som det där båten ligger i. Sötvattenskylning är ett liknande system bara det att då kyler sjövattnet sötvattnet som cirkulerar genom motorn istället.

Sen så har funktionen i motorn inte så mycket med kylningen att göra ändå mr: modifieradvega.

Förstå mig rätt nu!!! Kylningen är självklart viktig i en motor. Men inte för att motorn skall fungera! Så man kan skruva massor i motorn utan att ens behöva veta vilka olika kylsystem det finns och vad skillnaden är på dem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så här att hur kylningen funkar har inte ett skit med att göra med det vi diskuterar just nu.

 

Och då tro att det är inga problem, utan att det funkar säkert i 26 år till är ju rena utopin.

 

Du måste för jösse namn fatta att om motorn snurrat i saltvatten i 26 år så fräter det en hel del i kylkanalerna. Framförallt i topparna. Godset mellan kylkanal och insugsport/förbränningsrum är inte så grovt. Och jag tror att till och med du Castwebb fattar vad som händer med en genomrostning där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte förstått begreppet med totalrenovering? Det betyder att jag kommer att gå över ALLT! Även kylkanaler och toppen. Det heter väl inte en totalrenovering för intet? Beroende på hur det ser ut så kommer jag eventuellt köpa ny topp eller block, och ser den helt förjävlig ut så blir det en ny grundmotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte förstått begreppet med totalrenovering? Det betyder att jag kommer att gå över ALLT! Även kylkanaler och toppen. Det heter väl inte en totalrenovering för intet? Beroende på hur det ser ut så kommer jag eventuellt köpa ny topp eller block, och ser den helt förjävlig ut så blir det en ny grundmotor!

 

Om den är orenoverad med 26 år i saltvatten kan du helt tryggt utgå ifrån att den ser förjävlig ut i kylkanalerna. Med stor sannolikhet inte ens värt kostnaden att provtrycka topparna, särskilt inte om totalrenovering innebär nåt mer än att få den att gå nåt år eller två till. När du ändå skall totalrenovera ALLT, glöm inte drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör man med drevet? Hur renoverar man det? Jag har aldrig pillat med ett drev innan. Vad skall bytas och vad skall man smörja in, fetta in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte förstått begreppet med totalrenovering? Det betyder att jag kommer att gå över ALLT! Även kylkanaler och toppen. Det heter väl inte en totalrenovering för intet? Beroende på hur det ser ut så kommer jag eventuellt köpa ny topp eller block, och ser den helt förjävlig ut så blir det en ny grundmotor!

 

Jodå, men den som inte fattar är du, för nu börjar du svänga ev. blir det en ny grundmotor eller nytt block och toppar

 

Nu har vi alltså gått från en astrimmad motor till en renoverad motor och till en totalrenoverad motor och till en ny grundmotor och renovering av drev, detta bara på några dagar. :P  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan säkert spara lite pengar på att göra själv men om man ska lyckas måste man lägga kolossalt mycket tid på att läsa på hur man ska göra i varenda litet steg först. Ett litet skitfel för att man bommat eller missuppfattat något kan göra så att motorn rasar. All jobb ogjort och säsongen förstörd. Jag skulle utan tvekan ha beställt ett longblock direkt från USA istället. Tex från Michigan motors.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Castwebb om du tror att du kan skicka  obsena PM och tro att det kan ske i det fördolda så tar du väldigt fel.

 

Kommentarar som att det ska du skita i och så vidare kan du skriva direkt i tråden.

 

Och nej jag har inget emot dig, känner dig inte. Men försök att ta åt dig av den hjälp och information vi försöker bistå med utan att göra massa konstiga påhopp tillbaka när du får hjälp på dina frågor.

 

I o med att du skriver som du gör så får du räkna med lite skit tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gör man med drevet? Hur renoverar man det? Jag har aldrig pillat med ett drev innan. Vad skall bytas och vad skall man smörja in, fetta in?

Det spelar väl ingen roll om någon berättar, du lyssnar ändå inte!

 

Börja med att läsa denna bok

http://www.bokus.com/bok/9789163334382/maskinlara-for-sjopersonal/

 

Sälj båten och köp ett torp!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är la klart jag lyssnar, tror du jag ställer frågan annars? Men då måste ni ju hacka på mig för att jag ställer frågor om allt och ifrågasätter det ni säger. Men jag ifrågasätter bara för att få reda på fler lösningar eller fler sätt att lösa ett problem på. Men ni verkar ju tolka mig helt fel varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...