Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Castwebb

OMC V6 ryker ur vevhusventilationen går dåligt vid pådrag

Rekommendera Poster

Hej jag fick startat min motor igår och den ryker kraftigt ur vevhusventilationen mest vit rök men även svag blårök. Har jag för dålig olja?

Spjället i förgasaren gör att motorn vill dö, om jag håller emot så att spjället täcker inloppet till cylindern så vill den gå bättre. Jag måste även pumpa på bensinblåsan för att den inte skall dö. Vad kan det vara för fel? Är topplockspackningen kass? Bränslepumpen kass, oljan gammal och tunn med ev lite vatten i eftersom det ryker vitt?

Jätte tacksam för svar. // Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät kompet för att kolla om ventilerna/packningen är täta.

 

Bränsleflödet är förmodligen pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det vatten i oljan blir det oboy färgat.

 

Att det ryker kraftigt ur vevhusventilationen, och då förmodar jag att du menar slangarna som går från ventilkåporna till flamskyddet på förgasaren, tyder på att kompression går ner i vevhuset. Lite dimma kan det bli utan att det är något fel men kraftig vit rök då är något galet. Oljan har förmodligen inget med detta att göra.

 

Ryker det ur båda slangarna?

 

Vit rök brukar tyda på vatten, men ta ett kompression prov på motorn till att börja med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högt tryck i vevhuset och blårök kan vara symptom på slitna/kärvande kolvringar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag nu mäter kompretionen vad skall jag få för värde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det då att bara byta kolv ringar och köra på igen då för att bli av med röken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill ha jämnt, max 10% skillnad och gärna runt 10bar generellt. Skriv värdena i ett inlägg, så kikar vi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det då att bara byta kolv ringar och köra på igen då för att bli av med röken?

Både ja och nej. Om det är att spåren i kolvarna är fulla av koks och därför får ringarna att kärva kan det vara så enkelt som att rengöra spåren och nya ringar. Men, i nio fall av tio krävs även honing av cylindrar för att få till en bra tätning mellan ringar och cylindrar. 

 

Jag har skruvat med diverse motorer sedans 10-års ålder, härjat runt kiosken i diverse Opel, Volvo, BMW och Audi, kört långdistans banracing och rally på hyffsad nivå, och en sak som alltid gett klockrent slitagevarsel är just högt tryck i vevhusventilationen, då det alltid slutat i renovering av lopp, kolvar och ringar. Det kan till och med vara så illa som hål i en kolv. Har du dessutom vit rök kan det på toppen av allt vara en sprucken topp/packning som skjuter vatten i förbränningsrummet och sedan vidare ner i vevhuset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu har jag mätt väderna i cylindrarna och detta är resultatet.

Nr 1: 9,2bar

Nr 2: 11,7bar

Nr 3: 6,5bar

Nr 4: 12bar

Nr 5: 11,4bar

Nr 6: 12bar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll i en skvätt olja i nr1 och nr3 och pröva igen. Jag tror att du har en skadad kolv i 3an, ökar kompet kraftigt med oljan i är troligtvis ringarna slut. Händer det inget är det i bästa fall en ventil, men med tanke på vevhusventilationen tror jag du har felet i bottendelen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig att jag skall renovera motorn till nästa säsong eftersom det är så mycket som är halvdant samt att jag ändå kommer att behöva byta kolv ringar så kan jag ändå ta resten lika väl. Är det någon som känner någon som kan borra och horna cylindrarna?

Är det något speciellt man skall tänka på när man skall renovera själv?

Vilka delar skall jag byta när jag renoverar? Kolvar, kolv ringar, ventiler, kamaxel, kamkedja mm? Är jätte tacksam för lista på det ni tycker jag borde byta ut och göra när jag ändå skall renovera hela motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ram o vevlager, kolvringar och främre o bakre vevaxeltätning är väl det mest nödvändiga. Ev. kamdrivning och oljepump.

 

Och naturligtvis en genomgång av topparna.

 

Vill också till att kunna mäta upp kvarvarande delar så dessa ligger inom spec.

 

Gör inte mer än nödvändigt för det blir snart dyrare än att köpa ett fabriksrenoverat longblock.

 

Det är inte säkert att blocket behöver borras, kan räcka med en krysshoning, Biltema har verktyg för runt 200 kr.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du bifoga en länk på de verktyg man kan tänkas behöva då? Det mest nödvändiga på en totalrenovering är väl allt? Vad skulle ni uppskatta priset på totalrenovera motorn själv eller köpa ett redan färdig renoverat longblock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stop stop... Gör som jag. Har hämtat en 4,3 vortec motor ifrån en Cheva S10 ifrån skroten på min hemmaplan. Den jag plockade fungerar och jag gav 1500kr för hela drivlinan, dock fick jag lyfta ur den själv. Sök på bildelsbasen mfl så hittar du kompletta motorer. Min tanke är att jag ska konvertera den till marin.

 

Nu kommer säkert många skriva att det skiljer på en bilmotor mot en marin, självklart finns det saker som skiljer men i botten är det EXAKT samma junk som firmor säljer som "marin block" för helt sjuka pengar.

 

Renoveringskit köper du på Ebay, finns färdiga satser med kolvar, lager, packningar mm. Passa även på leta efter en värmeväxlare så du sötvattenkyler den renoverade motorn.

 

Topparna har jag lämnat in på firma i Nyköping för en översyn, finns även en kille i Eskilstuna, Krilles motor (Googla på det), har bara hört gott om honom.

 

Detta hade jag iallafall gjort med den motorn du leker med. I mitt fall så kommer jag även köra med spridare, finns även färdiga motorpiskor ifrån USA.

 

Mitt tips till dig om du vill spara pengar och bara flytta över marindelarna och kanske kan uppleva sommaren detta år på sjön. Det tar inte lång tid att lyfta ur, bygga om och hinka i igen.

 

Mvh Flink

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att jag ser detta som utbildning att renovera en motor, den kommer även att borras upp för större volym, plana toppen och byta förgasare så jag får ut ca: 250-300hk ur denna lilla motorn. Sötvattenskylning. Varför skulle det vara bättre än svalt havsvatten? För salets skull så att det inte erjar? Hur kyls sötvattnet ner om det är ett slutet system?

Det gör inget om det tar tid, jag har 2 båtar till jag kan ut och köra med och när det kommer till pengar så ser jag det som utbildning och därför gör det inte så mycket om det kostar lite granna. Men vad skulle ni gissa att det skulle kosta med en totalrenovering? Då byts ramlager, kolv, ringar, ventiler, borrar cylindern (öd kolvar) planar toppen, nya packningar (topplock, grenrör, insug osv), ny rotor, fördelarlock, tändkablarna, stift, bränslepump, bränslefilter, oljefilter, olja, nya kylslangar, vattenpump mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du borra cylindrar själv? Byta ventiler och Mirafräsa själv? Gå ut på Krilles hemsida, han har faktiskt priser på nätet om du nu ska lämna in och få allt uppfräschad.

 

Ang sötvattenkylning, beskrev vi inte det i din andra tråd? Tar en snabb och kortis igen. Dubbla pumpar, en för söt och en för salt. Värmeväxlare är ett måste då söt går igenom vv i ett slutet system som i en bil. Pumpen som tar salt kyler söt i vv.

 

Varför? Jo, det rostar inte sönder i det NYRENOVERADE blocket och du får en högre temp än om du kyler motor och limpor med salt (motverka panneffekten). Värdet blir högre om du säljer i framtiden. Bättre effekt och mindre förbrukning.

 

Summa = sötvattenkylning bäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200-300 hk ja drömma går ju. Visst om du är redo att lägga en smärre förmögenhet så..... Men att plocka ur 300 kusar för marint bruk och få hållbarhet på prylarna, nja.

Tänk på att den största 4.3:an ligger på 225 hk och har då insprutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt på att det är 4,3l om man kan plocka ur 368hk ur en 3,2l motor utan turbo skall man nog kunna plocka ut 250-300 ur en 4,3l.

Är det någon av er här som har plockat isär en motor och renoverat den, portat, planar toppen större insug, en kamaxel med högre toppar etc?

Är det teoretiker eller praktiker som skriver? Detta är inget påhopp bara intressant att veta erfarenheten i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Din 4.3 litersmaskin är en tvåventils stötstångsmotor med design från 40-talet(lite överdrivet). För att uppnå låt dina 300 hästar utan variabla kamaxeltider, fyrventilsteknik etc, kommer du att försaka körbarhetsegenskaperna för båtapplikation ganska ordentligt.

 

För att höja effekten nämnvärt behöver du öka volymen, byta till högkompressionskolvar, ny kamaxel, modifiera förbränningsrum/kanaler på både insug och avgas osv. Dyrt och du har diverse begränsningar framförallt på avgassidan i en båtinstallation. 

 

386 hk i en 3,2 litersmaskin? hoppas du inte jämför möjligheterna för din rova kontra en BMW M3 spis.....?

 

Den gamla sanningen att "nothing beats cubic inches" är som mest sann i marina sammanhang.

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev att du ville lära dig här ovan om jag inte misstar mig, då kanske du ska plugga lite teori om ottomotorn innan du börjar fara iväg.

I en marin motor så är vridmomentkurvan a och o. Dvs vridmomentet måste komma tidigt i varvtalsregistret. Tyvärr så går den egenskapen inte riktigt hand i hand med högt effektuttag framför allt inte på motorer med liten volym, dit 4.3:an räknas.

 

Nu har ju Mercruiser kommit med en V6:a på 4.5 liter ( tror det är en 4.3 i grunden ) där dom plockar ut 250 kusar i en marin variant. Skulle tro att det ligger lite mer bakom än lite vedbo trim som portning och planing av toppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Men hur skall jag göra för att få en så bra och effektivt motor som möjligt nu när jag ändå skall plocka isär hela motorn?

 

Fortfarande så vill jag få svar på om ni har hållit på med motorer själva dvs. Plockat isär en motor etc. Eller om det är teoretiker som sitter och svarar på mina konstiga frågor och påståenden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Castwebb: Du bör tagga ner lite. Man sitter inte i kravställning när man ber om hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju Mercruiser kommit med en V6:a på 4.5 liter ( tror det är en 4.3 i grunden ) där dom plockar ut 250 kusar i en marin variant. Skulle tro att det ligger lite mer bakom än lite vedbo trim som portning och planing av toppar.

4.5-an är en helt ny motor om jag inte är helt felinformerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

'Den gamla sanningen att "nothing beats cubic inches" är som mest sann i marina sammanhang.'

 

eller 'There ain't no replacement for displacement' !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, med det kompvärdet som jag fick, tror ni jag behöver borra cylindrarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra eller inte går inte att avgöra utan att lyfta topparna och inspektera. Om det inte är repor i loppen, diametern inom de angivna värdena, och du inte har vändkanter så klarar du dig med honing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall inte ha vändkanter:-)

 

Förresten, din numrering av cylindrar vid komptest, utgår du då från mercruisers numrering? för isåfall ligger 1 och 3 intill varandra. Kan vara så enkelt som en blåst toppackning som kör att skjuter både avgaser och vatten i vevhuset via ringarna.

 

Lyft toppen på den sidan och inspektera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cylinder 1,3&5 på högra sidan framifrån sett 2,4&6 på vänster sida framifrån sett. Jag kan inte se så mycket mercruiser på denna motorn, jag kan läsa GM, OMC och Cobra inget annat hittar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercruiser = GM, förutom marin delarna tex avgassystem

 

Fanns någon avart då dom använde Ford V8 för många år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...