Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
megalordon

Beräkna bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Hur beräknar man på enklast sätt bränsleförbrukningen?

 

Det enda sätt jag kan komma på själv är att tanka fullt och sedan tanka fullt igen efter att ha kört ett par sjöm... (f-låt) Nautiska mil. Men det blir ju en ganska oprecis beräkning iom att det med största sannolikhet blir en väldigt blandad körning då tankstationerna normalt ligger i hamnar eller andra lågfartsområden.

 

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tripp i min navigator och håller koll på tankkvitton. Då kan jag se över en säsong hur förbrukningen ser ut.

 

Annars är det som du säger, men jag brukar föredra att köra minst 50Nm för att få lite varierad körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flödesmätare borde alla ha, speciellt de som är ovana att köra båt. Då skulle kanske inte så många åka runt i 12 knop och dra upp sjö...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara märkvärdig eller oförskämd, men denna typ av trådar kommer med jämna mellanrum. Ställer några frågor. 

 

1 hur långt åker du per år? Troligtvis mindre än 1000 nm/år. troligtvis mindre än 500 tom.. 

 

2 den minsta kostnaden med en båt generellt är bränslet. 

 

Varför lägger så många så stor vikt vid just bränslet? 

 

Egentligen är tankningen det absolut roligaste man kan göra - eftersom man defacto får vara ute med båten! 

 

Lite nyfiken på varför många lägger så stor vikt vid just bränsleförbrukningen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om det blir lite trådkapning men jag har kikat lite på att installera flödesmätare. Finns det några enkla och hyfsat billiga som är fristående från logg och gps?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Ett säkert sätt att minska bränsleförbrukningem är att köra mindre med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller tanka för lämplig summa/gång så blir det ju lagom pris per tankning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara märkvärdig eller oförskämd, men denna typ av trådar kommer med jämna mellanrum. Ställer några frågor.

 

1 hur långt åker du per år? Troligtvis mindre än 1000 nm/år. troligtvis mindre än 500 tom..

 

2 den minsta kostnaden med en båt generellt är bränslet.

 

Varför lägger så många så stor vikt vid just bränslet?

 

Egentligen är tankningen det absolut roligaste man kan göra - eftersom man defacto får vara ute med båten!

 

Lite nyfiken på varför många lägger så stor vikt vid just bränsleförbrukningen.

 

För att bränsleförbrukningen står i direkt relation till utsläppen givetvis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vill inte vara märkvärdig eller oförskämd, men denna typ av trådar kommer med jämna mellanrum. Ställer några frågor.

 

1 hur långt åker du per år? Troligtvis mindre än 1000 nm/år. troligtvis mindre än 500 tom..

 

2 den minsta kostnaden med en båt generellt är bränslet.

 

Varför lägger så många så stor vikt vid just bränslet?

 

Egentligen är tankningen det absolut roligaste man kan göra - eftersom man defacto får vara ute med båten!

 

Lite nyfiken på varför många lägger så stor vikt vid just bränsleförbrukningen.

 

För att bränsleförbrukningen står i direkt relation till utsläppen givetvis.

 

 

Då kan man ju kika på greenline eller segelbåt.. Om utsläppen är det primära :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beräknar man på enklast sätt bränsleförbrukningen?

 

Det enda sätt jag kan komma på själv är att tanka fullt och sedan tanka fullt igen efter att ha kört ett par sjöm... (f-låt) Nautiska mil. Men det blir ju en ganska oprecis beräkning iom att det med största sannolikhet blir en väldigt blandad körning då tankstationerna normalt ligger i hamnar eller andra lågfartsområden.

 

/Bosse

Tanka fullt före å efter.... i början ofta, kanske varje utfärd. Då får du nog "kläm" på din förbrukning.

Så du var nog helt rätt ute

Sen har du ju fått en massa andra förslag åxå.

Kan ju helt klart va bra att veta ungefär hur långt du kommer med medhaft bränsle.

GL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vill inte vara märkvärdig eller oförskämd, men denna typ av trådar kommer med jämna mellanrum. Ställer några frågor. 

 

1 hur långt åker du per år? Troligtvis mindre än 1000 nm/år. troligtvis mindre än 500 tom.. 

 

2 den minsta kostnaden med en båt generellt är bränslet. 

 

Varför lägger så många så stor vikt vid just bränslet? 

 

Egentligen är tankningen det absolut roligaste man kan göra - eftersom man defacto får vara ute med båten! 

 

Lite nyfiken på varför många lägger så stor vikt vid just bränsleförbrukningen. 

 

Jag tror inte att det är den minsta utgiften för alla båtägare, eller jag vet att det inte är så.

 

Vår Flipper 700 kostar följande per år:

 

7-8 000 kr i bränsle

1700 kr båtplats

2-5000 kr värdeminskning (väldigt svår att uppskatta såklart)

1500 kr vinterförvaring

1700 kr försäkring

1000 kr service

"Några tusenlappar per år" i oförutsedda utgifter.

 

På en gammal motorbåt som inte ligger i stockholm eller på västkusen (Där båtplats och förvaring är svindyrt) kan bränslet tom segla upp som största enskilda utgift.

 

När det gäller flödesmätare har jag en sådan här i min båt: http://www.ebay.com/itm/Micro-Digiflow-1-4NPT-Digital-Flow-Meter-count-up-total-Water-Liter-LPM-56-cable/380969241849?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D36862%26meid%3Daf81785556964579896b0fbb66a3fd69%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D3%26sd%3D200813011853 eller en variant på denna, såg att den jag länkade till mäter vatten men det beror nog på det lilla munstycket som man kopplar på bränsleslangen.

 

Kanske kan vara något om du vill komma billigt undan? Visar endast förbrukning per/timme samt ackumulerad förbrukning (alltså går inte koppla till GPS och visa l/nm) men lär dig ändå var din "sweet spot" är.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan... man kan ju "tjäna" massa stålar på att "bryggsegla" mycket med stor motor... kanske rent av bli ekonomiskt oberoende.

Frågan är hur den "förtjänsten" ska beskattas.

Dotter hade fått bostadsbidrag medan hon gick påstudielån några år seden.

Samma år hade hon kommit upp i den enorma summan av 80" i inkomst sista halvåret.

Nu, flera år senare, var hon tvungen att på kort varsel betala tillbaka en klumpsumma på nästa 10"..

Läste igår på text TV att ett par "avgådda" politiker fåt ca 1.5 milj för mycket under ett par år. Utbet skulle upphöra men pengarna behövde inte tillbaka.

Gälker regler lika för alla?

Tänk på den tiden då föreningsliv, politik, mm. drevs på idealistiska grunder.

Nu är det karriärism och de styrande organen fungerar som kyrkan.... ta av alla... behåll själv... typ ett dividerat med robin hood..

OF-topic?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen ville veta hur man beräknar, inte om hur mycket det släpps ut i avgaserna eller vad det kostar mm.

Tyvärr om man inte har en flödesmätare så äre det bara att köra en sträcka å sedan fylla upp tanken igen å räkna.

 

Det viktiga är att det drar ju olika mycket soppa vid olika farter. Kan faktiskt dra mycket väl mera vid låga farter då båten gräver ner aktern.

 

Oftast vill man veta förbrukningen för att kunna kalkylera om soppan räcker fram å åter till den där trevliga viken man vill till. Då får man se till så man har fulltankat från utgångsplatsen. Kör sedan i samma fart, tex 5 knp. Fyll upp sedan vid hemkomsten å räkna. Då vet dui att vid 5knp fart drar den så å så mycket å kan sedan grovkalkylera en annan resa med den farten. För det är väl det som är eg. målet med att veta förbrukningen eller hur? Räcker soppan tillbaka?

 

Flödesmätarna är lite olika, man kan inte lita påd eras noggrannhet å måste göra en test å beräkning för att vara säker. Farten är enklast att mäta med en vanlig GPS i tel idag. Tänk bara på att GPS inte visar farten exakt om man går för sakta eller för korta sträckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

De flesta kan spara mellan 10%-15% på bränsleräkningen genom att köra båten i ”rätt” hastighet. Pris BFM24T-60 60l/h : 3695:- inkl moms.

Pris BFM24T-300 300l/h : 4295:- inkl moms.
Pris BFM24T-60-GPS 60l/h inkl. GPS: 4495:- inkl moms.
Pris BFM24T-300-GPS 300l/h inkl. GPS : 4995:- inkl moms.

 

Att tjäna 10-15 % i soppaförbrukning med att installera något som kostar  runt 4000:- bör väl innebära att payoff för mätaren är när soppanotan passerat 40 tusen vilket rör sig runt 3000 liter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur beräknar man på enklast sätt bränsleförbrukningen?

 

Det enda sätt jag kan komma på själv är att tanka fullt och sedan tanka fullt igen efter att ha kört ett par sjöm... (f-låt) Nautiska mil. Men det blir ju en ganska oprecis beräkning iom att det med största sannolikhet blir en väldigt blandad körning då tankstationerna normalt ligger i hamnar eller andra lågfartsområden.

 

/Bosse

 

Jag har flödesmätare, för diesel dessutom som mäter både tillopp och retur och beräknar nettot. Efter kalibrering är den exakt, men väldigt dyrt och krångligt att installera.

 

Jag förutsätter att du har bensinmotor. För att få ett bra hum så skulle jag råda dig till att montera en separat utombordartank på ca 20 liter och sen tanka upp bensin i reservdunkar. Bestäm en teststräcka på några nm, bör börja med en stadig brygga och så ut och runda någon holme. Så rakt som möjligt och du bör kunna köra full fart hela sträckan.

 

Kör sen mätsträcka fram och tillbaka med olika hastighet. Mellan varje gång så lyfter du upp tanken på bryggan och väger den för att se hur mycket bensin som gått åt, sen fyller du upp med ny bensin igen från dunkarna. Använd lämpligen en sån där våg man har för att väga bagage, eller så tar du en badrumsvåg och håller dunken i famnen. Genom att väga slipper du slabba med litermått. Observera att en liter bensin väger ca 750 gram.

 

I området runt marschfart skulle jag råda dig att göra ganska täta mätningar, för det kan variera ganska mycket beroende på hur mycket båten planar. Ofta kör man lite för långsamt för att båten verkligen ska plana ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... varför inte krångla till det när det går.

Eller. Ta med reservsoppa så du vet du kommer hem alt. där du kan tanka vid behov.

Använd båten som "vanligt" håll koll på soppan så som du tänkte från början. Så ger det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen på flödesmätare. För min del just som många skrivit att det är bra att kunna räkna på hur långt bensinen räcker när man är ute. Om man sen kan "räkna hem" kostnaden för installationen är det ju en fördel. Ska kika mer på eBay för även om mätarna kanske inte är superexakta så ser man åtminstone skillnaden i flöde vid olika gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så läser du på nätet vad din motor skall dra vid olika varvtal - så är du nära sanningen, detta fungerar iaf mycket bra med en Dieselmotor - har varit exakt när jag läst på om olika motorer och sedan mätt upp förbrukningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det märks när man är off-line en dag eller två - mängder med olästa svar. Tack allihopa för alla intressanta och användbara ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...