Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Azguz

Val av säkring - solcellskrets

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska avsäkra mina solcellspaneler innan de går in i min d250s men jag vet inte vad jag ska välja för säkringar..

Jag kommer nu ha två av dessa:
http://www.solcellsproffsen.se/komponenter/solcellspaneler/standard/150w-monokristallin-solpanel-chinaland-chn150-36m-hamtlager.html
Totalt 300 W. Troligen kommer jag montera en 3:e om två år. lsc 8,72A och lmp 8,20 A. Nu kommer de alltså maximalt kunna leverera 16,4 A och i framtiden ca 25 A max. 

Kablaget mellan panelerna och d250s är 8 meter och utgörs av kablar på 6 m2. Med 3 paneler på 450 W ger det en förslut på 37 W(8%) så jag har ju egentligen runt 22-23A max till d250s i framtiden vid optimala förhållanden. Normalt då kanske 10-15 i snitt?

Först funderade jag på en terminalsäkringshållare direkt på d250s:

http://www.watski.se/Terminalskring-11qoI
Med 30A säkring, men den terminalens "hål" på anslutning var tydligen 10 mm och på d250s är det 8 mm. 

Det finns ju ALN-hållare som kan användas, men en av de jag hittat har som lägst 50A säkring. 

Samtidigt vore det ju behändigt med en automatsäkring men de flesta för båtbruk är ju då för större förbrukare och ligger som lägst på 60 A...

Nu har jag lött på en kabelsko med 8mm anslutning på kabeln från panelen, så skulle gärna ha något med den anslutningen. Jag vill även gärna att det är "bultad" anslutning och ingen "klämanslutning" då jag vill ha ordentliga anslutningar med lödda crimpkabelskor.

Har ni några stalltips? Det är ju egentligen ett kortslutningsskydd för kablaget säkringen syftar på så jag är osäker på hur jag ska avsäkra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför sätta säkring mellan solpanel och regulator? En 6 kvadrats kabel klarar 25A i ström, panelernas maxeffekt kommer alltså aldrig att kunna överbelasta denna kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avsäkra ström från solpanelerna är väl inte nödvändigt. Där har du en högsta ström som kabeln klarar utan att bli varm. Det som skulle kunna hända är att regulatorn går sönder och kortsluter så att 12V från batteriet går vidare till solpanelerna och att det samtidigt blir kortslutning i kabel till en solpanel.

En mycket osannolik händelse.

Avsäkra vid batterierna. De har energi att ställa till med skada. Överdriv heller inte tjocklek på kablar från solpanelerna. De har gott om överspänning för att lite spänningsfall i kablar inte ska märkas.

Kul att du satsar på solceller. De passar verkligen för batteriladdning. Lång laddtid, nu på försommar har banken varit full redan vid tiosnåret.

Överskottet används till kokplatta 250W och vattenkokaren 650W. 230V inverter. Kokplattan är bra när man kokar med lock. Gasen gå sällan att reglera så lågt utan att det kokar över.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har säkring där du planerar att säkra. Som sign "sniparn" säger så torde risken vara väldigt liten men jag har ett annat skäl ( förutom att jag följer en försiktighetsprincip och säkrar av allt… )

Det är nämligen väldigt praktiskt! Annars får du stänga av solcellen genom att lägga en filt över när du ska koppla och ändra? En brytare och du har koll på var det är spänningssatt och inte?

Och när jag ändå sätter en säkring så sätter jag en till, då har jag säkrat på bägge sidor av regulatorn. Jag tror nämligen att varken solcellen eller kabeln innebär en risk. Men regulatorn är gjord av något som antagligen kan köpas för 20:- eller så och kan givetvis fallera till slut?

Jag använder normalt automatsäkringar som du har hemma i säkringsskåpet, mikrobrytare tror jag de heter. Typ 25:-/st och funkar säkert lika bra som en marin automatsäkring, i Sverige

Ska se om jag hittar en bild också senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser de säkringar ut som jag använder mot solcellen och ner mot batterierna...

post-68277-0-64598600-1465543283_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej!

Säkringen är helt för korslutningsskydd i kablaget från solcellerna. Men ni tror inte det behövs? Solcellens positiva går ner till d250s medans deras negativa ledare går till kopplingsplinten som det sen går en ledare ner till batterierna från. Se:
post-104460-0-49155400-1457266302_thumb.
Säkringar finnes på batteriernas huvudledare som synes.

Kablaget är i toppen på targabågen ansluten till solcellerna via MC4- kontakter så strömmen i kretsen kan jag bryta genom att koppla isär dem. När panel 2 är på plats kommer de även parallellkopplas med sådana kontakter. Kabeln är crimpad och löd på stiften som sitter i MC4 kontaktens hölje.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser de säkringar ut som jag använder mot solcellen och ner mot batterierna...

Likadana säkringar fast av annan märkström hade jag installerat i förra båten till el-toa och ankarspel.

Men jag är dock litet osäker på om dom är så himla bra till likström. Dessa är ju ganska stora också, och måste ju monteras på en din-skena

24-320_s_2.jpg

Jag har börjat att testa sådana här flatstiftssäkringar i båten, jag har sådana i en gammal bil (med nytt elsystem)också.

Dom passar i en vanlig hållare för flatstiftssäkringar, men då går inte plastlocket att sätta på, efter som dom här bygger mer på höjden. Jag har i alla fall upptäckt att dum funkar bra, och har provocerat både 5A och 10A och upptäckt att de löser ut då de skall göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat på tvägbrytare, men de jag hittat har klämanslutningar och jag vill helst ha skruvanslutningar så jag kan ha lödda crimpkabelskor och så i stamledningarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...