Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
theboat

Honda eu3000i elverk gör så reverse polarity lampan lyser på Elpanelen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt ett elverk som funkar riktigt bra, något överdimensionerat kanske men jag kan driva klimatanläggning och allt annat utan problem. Det ända som gör mig lite osäker är att lampan på Elpanelen för omvänd polaritet börjar lysa. Har sökt på ämnet och det verkar vara vanligt.

 

Finns det någon som har erfarenhet av detta eller hur jag löser problemet?

 

All info är uppskattat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd på stickkontaktsanslutningen så att fas och neutralledare skiftar plats. Då bör lampan slockna.

Nu har inte detta någon större betydelse i växelström men man bör ändå försöka hålla fasrätt.

 

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd på stickkontaktsanslutningen så att fas och neutralledare skiftar plats. Då bör lampan slockna.

Nu har inte detta någon större betydelse i växelström men man bör ändå försöka hålla fasrätt.

 

 

/B

Hej Bosse, 

 

Tack för svaret, jag kan desvärre inte vända på stickkontakten pga att det är den amerikanska landströmskontakten på både elverket och i båten. 

 

Men jag tycker fortfarande inte att det ska behövas heller, kan det vara farligt för oss eller utrsutningen i båten att använda elverket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För besättningen knappast förutsatt att installationerna är riktigt utförda. För båten ja ( det är därför man indikerar reversed polarity )!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Hej Bosse,

 

Tack för svaret, jag kan desvärre inte vända på stickkontakten pga att det är den amerikanska landströmskontakten på både elverket och i båten.

Är det gjutna kontakter, eller kan du kabelmässigt skifta nolla/fas?

Har elverket US-kontakt, varför skaffade du ett sånt i så fall.

 

Går det att byta uttag till ett från den civilicerade världen, och skaffa en kontakthane från samma region?

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För besättningen knappast förutsatt att installationerna är riktigt utförda. För båten ja ( det är därför man indikerar reversed polarity )!.

Vad är det för utrustning som kan ta skada? 

Jag kanske missar något här men jag tror inte på det, så förklara gärna.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmast kan det skapas strömmar som äter upp drev, propeller, stävrör samt skapa gröpper i blyköl osv. Tror du inte på det så föreslår jag: läs lite mera om lekageströmmar och hur de uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har precis köpt ett elverk som funkar riktigt bra, något överdimensionerat kanske men jag kan driva klimatanläggning och allt annat utan problem. Det ända som gör mig lite osäker är att lampan på Elpanelen för omvänd polaritet börjar lysa. Har sökt på ämnet och det verkar vara vanligt.

 

Finns det någon som har erfarenhet av detta eller hur jag löser problemet?

 

All info är uppskattat.

 

I det vanliga elnätet så har vi 230v på (fas) den ena ledaren och noll (nolla) på den andra ledaren.

"Reverse polarity" reagerar förmodligen på att den ledare som borde vara noll har spänning.

 

I det lilla (dyra) Honda elverk jag mätte på för något år sedan så fick man 2X110 volt ut , dvs 110V på varje ledare.

Har förstått att många små enfasiga elverk är gjorda på der viset.

 

2X110 V motsvarar 220v i uttaget. (Förmodligen är det 2X115V i dagens elverk)

 

Detta innebär att hur du än kastar om trådarna så kommer förmodligen alltid lampan att lysa då ingen av ledarna är spänningslös.

 

Sedan beror det på hur resten av systemet är konstruerat om det har någon praktisk betydelse .

 

Trevlig helg

Torbjörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmast kan det skapas strömmar som äter upp drev, propeller, stävrör samt skapa gröpper i blyköl osv. Tror du inte på det så föreslår jag: läs lite mera om lekageströmmar och hur de uppstår.

Jo, men här är det ju fråga om ett elverk, inte landström. Då borde ju inte det problemet uppstå eftersom det inte finns någon jordpunkt vad jag förstår.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse och även av intresse för TS... Läs sign Elektrikarn's sista mening.

 

För om man som anläggningsansvarig har en anläggning utan jord påtar du dig ett ansvar.

Jorden ingår ju i tänket om personskydd? Oftast funkar det nog på båt men... tänk om inte...

 

Dessutom, om du inte har jord "inkopplat" pga ett elverk finns det en risk för att du inte vet hur spänningen ser ut i en ev jordkrets. Det där måste man mäta upp för att vara säker på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...