-PLM- 86 Postad 9 Juni , 2016 Skaffat ny båt och med den dyker frågor upp. Förra ägaren nämnde att om jag kör mycket på landström så äter den anoder, så han brukade köra på elverket vid behov istället. Nu har jag fått höra att det sannolikt beror på att elsystemet är jordat och att jag bör leta upp jordkabeln och klippa denna. Ni som kan, vad säger ni? Var är jordningen sannolikt placerad? Är en sea ray 260 sundancer från 2004 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Juni , 2016 Sannolikt är jorden placerad i el uttaget:) Någon annan stans gör den inte så stor nytta. Att bara klippa den så där skulle jag inte rekommendera. Nu finns det medlemmar här som kan el bättre än jag, men du bör se över om du har problem med el systemet. Jordfelsbrytare skall installeras. Har du konverterad 110v system med trafo? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Juni , 2016 Aa.. eller kör elverket. Både säkert pålitligt och omtyckt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 86 Postad 9 Juni , 2016 Ingen aning hur det är kopplat. Den är importerad som de flesta andra. Sitter 220 uttag. Varför äter den anoder? Klipper jag jorden bör det inte gå ner strömmar i vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 86 Postad 9 Juni , 2016 Aa.. eller kör elverket. Både säkert pålitligt och omtyckt. Förstår inte vad du vill ha sagt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Juni , 2016 Orsaken till att klippa land jorden är att din 12 v jord i båten går ihop med land jorden, troligen via varmvattensberedaren, men kan även vara fel i installationen. Man vill skilja båtens jord med landjordningen. Har du trafo bör det vara en skiljetrafo , där du separera jorden land/båt. Tänk då på att du har inge säkerhet i båten als om något kortsluts, förutom ev. säkringar. Installera alltid jordfelsbrytare så har du åtminstone lite säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Juni , 2016 Om jorden tas bort... hur löser jordfelsbrytaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Juni , 2016 (redigerade) Caribic skojar du?. Jord fel brytare, så borde det skrivas kanske:) Den mäter in och utgående el, och diffar den för mycket så bryter den strömmen, har inget direkt med jordning att göra, däremot så kan det uppstå ett et jord fel, då bryter den. Dock så vet jo inte jfb om strömmen går via mig... få hoppas att jag då upplevs som ett tillräckligt stort jord fel:) Redigerad 9 Juni , 2016 av BerraS 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Juni , 2016 Visst funkar väl jordfelsbrytaren så att om ström går via jord, så slår den ifrån strömmen? Eller? Om du klipper, tar bort, jord så går det väl inte särskilt mycket ström i den.. eller har jag fattat funktionen alternativt förklaringen ovan... galet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 9 Juni , 2016 Skaffat ny båt och med den dyker frågor upp. Förra ägaren nämnde att om jag kör mycket på landström så äter den anoder, så han brukade köra på elverket vid behov istället. Nu har jag fått höra att det sannolikt beror på att elsystemet är jordat och att jag bör leta upp jordkabeln och klippa denna. Ni som kan, vad säger ni? Var är jordningen sannolikt placerad? Är en sea ray 260 sundancer från 2004 Jag skulle starkt vilja avråda dig från att göra några ingrepp i landströmssystemet, allra minst klippa några jordkablar, om du inte själv förstår och är säker på vad du gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 9 Juni , 2016 Ingen aning hur det är kopplat. Den är importerad som de flesta andra. Sitter 220 uttag. Varför äter den anoder? Klipper jag jorden bör det inte gå ner strömmar i vattnet? Troligen har land jord kontakt med vattnet via motorn och då äter potentialskilanden upp anoderna. Gå över 220V systemet och se till att inget av 220 elen har kontakt med något i 12V delen. Vissa 12V laddare kan leda över 220 jorden och orsaka detta. Varmvatten beredare med el-patron likaså. Galvaniskavskiljare kan hjälpa beroende på vad problemet beror på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2016 Jordfelsbrytare är ett mycket dålligt valt namn, då den inte har något att göra med skyddsjorden (gul/grön kabel) utan den mäter skllnaden mellan fas och nolla. https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare Här finns att läsa för den intresserade Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Juni , 2016 Jordfelsbrytare är ett mycket dålligt valt namn, då den inte har något att göra med skyddsjorden (gul/grön kabel) utan den mäter skllnaden mellan fas och nolla. https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare Här finns att läsa för den intresserade Kalle Aha.. då funkar det ju utan jord.. Ok.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 9 Juni , 2016 Menar du att jorden i 230V-systemet är sammankopplat med minus på t ex motorblocket (som felaktigt benämns jord och förvirrar lite...)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2016 Menar du att jorden i 230V-systemet är sammankopplat med minus på t ex motorblocket (som felaktigt benämns jord och förvirrar lite...)? Jag har sett båtar där det varit kopplat så! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Juni , 2016 Det läcker över oftast via varmvattensberedaren. Så ja, båtens minus kopplas ihop med landjord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 9 Juni , 2016 Ett annat namn på jordfelsbrytare är personskyddsautomat. Det är nog en korrektare benämning på dess uppgift. Det finns en elektrisk standard på hur en starkströmsanläggning i fritidsbåt kan kopplas för att få bort problemet med potentialskillnaderna i jordledningen. Landströmsinstallationer för fritidsbåtar enligt ISO 13297 Galvanisk isolator räcker inte alltid för att bli kvitt strömvandringen från jordledaren, spänningen i jordledaren kan vara för hög för att isolatorn ska kunna ta hand om den. Skiljetrafo isolerar helt från överledning. Som skrivits ovan - om du inte är 110% säker på hur du ska göra starkströmsinkopplingarna så låt bli. Starkström är livsfarligt i en båt med nära till vattnet som leder strömmen genom kroppen om något blir på tok i installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 86 Postad 10 Juni , 2016 Tack för era svar! Jag får försöka finna en elektriker kunnig på båtel som går genom och kollar att allt är ok. Då är det sannolikt som ni skriver att jorden är sammankopplad 12v/230v. Är det lugnt så länge jag har koll på att anoderna finns kvar, eller finns risken att drevet äts upp ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juni , 2016 (redigerade) Som jag skrivit i en annan tråd så är det en avvägning mellan personskydd och risk för korrosion som gör att hela frågan uppkommer. För väljer du det ena så väljer du bort det andra, mycket kortfattat. I Sverige har vi lite andra förutsättning än i Europa och framförallt i USA. Vi har nämligen mycket urberg vilket gör att vi har en mycket större risk för högre spänningar på jordledningen. Några volt låter inte mycket kanske? Och det ger milliampere bara, ganska ofarligt för människor. Men ligger du lång tid med landströmskabeln så kommer risken att öka att du får en koppling via båten ut i vattnet vilket ger en sluten strömkrets - som äter upp dina anoder och sedan ger sig på drev och propp. Där är milliampere mycket! I Sverige har således en praxis uppkommit dels genom namnkunniga båttillverkare på bla Orust och genom den rekommendation som SXK gett ut = Anslut inte jord från landström ombord! Detta finns även som en möjlighet i instruktioner från US Coast Guard, givet att du har en RCD installerad eller på svenska jordfelsbrytare ( personskyddsautomat ) Denna skrivning står nästan ordragrant i det sk Fritidsbåtsdirektivet från EU som också gäller i Sverige. Dessutom finns en komplikation med USA båtar där man även har praxis att göra "Bonding" vilket innebär att man kopplar ihop allt som kan kopplas ihop, landströms jord med motor och 12V minus som ibland men inte alltid kopplas mot ett system där alla genomföringar och tankar kopplas mot varandra med ledningar. Funkar bättre i USA där de flesta båtar har en pryl med dioder som ska skära bort en låg spänning på jordledningen ( Zink Saver ) men som inte funkar i Sverige eftersom vi har lite högre spänning på nätets jord, ofta ett par V för mycket. Då är vi framme vid TS båt; Är det en CE märkt båt så ska den normalt ha 230V system ombord. Är det privat import kan det vara ett 230V intag med några uttag och en transformator till 110 Volt som driver ett antal förbrukare, tex ugn, mikro osv. Speciellt på båtar med en generator så brukar man inte kasta ut den bara för att den ger 110V utan man behåller ofta den delen av kretsen? Men hur skapar generatorn sin egen jordkrets? Så vi som skriver här behöver nog mer info av TS. Jag förutsätter att det finns jordfelsbrytare redan men hur är det kopplat sedan? Och finns det en generator för 230V eller 110V? Osv. Stämmer ev dokumentation? Som båtägare är du anläggningsansvarig och att bara koppla bort jord utan att göra en bedömning av risker i just din anläggning är inte försvarbart, anser jag. Är man inte kunnig så får man tillkalla någon som är det. TS verkar inne på det, bra. För många båtägare gör själva installationer eftersom de tror de kan även 230V? Till sist, en reflektion. Jag noterar att allt fler ligger med en landströmskabel instucken i hemmahamnen, så fort man anländer till bryggan så att säga. Men jag bedömer att en laddare gör sitt jobb att återställa batterierna till rimligt laddade på ett dygn eller kanske två. Varför inte koppla ur sedan? Är du inte där själv kan ett enkelt kopplingsur göra samma jobb. På det viset minimerar man tiden som det finns risk för korrosion pga landströmsjorden. Och ett par solceller tar hand om att fylla på det som fattas under veckan innan du ska ut igen... Redigerad 10 Juni , 2016 av Funkis 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chepparen 0 Postad 22 Juni , 2016 Jag har en koppar plåt under vattnet Skaffat ny båt och med den dyker frågor upp.Förra ägaren nämnde att om jag kör mycket på landström så äter den anoder, så han brukade köra på elverket vid behov istället.Nu har jag fått höra att det sannolikt beror på att elsystemet är jordat och att jag bör leta upp jordkabeln och klippa denna.Ni som kan, vad säger ni?Var är jordningen sannolikt placerad? Är en sea ray 260 sundancer från 2004 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 23 Juni , 2016 Hej jag får väl ställa dumfrågan nu då- allt detta gäller bara om man är inkopplad på landström va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 23 Juni , 2016 Hej jag får väl ställa dumfrågan nu då- allt detta gäller bara om man är inkopplad på landström va? Ingen landström = få problem. Ingen jordfelsbrytare, ingen jordkabel osv; kör man rent 12V-system med ordentliga solpaneler med tillskott får man ett bra, enkelt system där man slipper jag eluttag för strömmen (dåligt med sådana i naturhamn). Nackdel; du har inte obegränsat med el och måste hushålla. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Juni , 2016 Inte så dum fråga egentligen... Kort svar är ja. Endast när du är inkopplad. Men å andra sidan, en del har ett elverk ombord och har kanske aldrig funderat över hur det är kopplat? Sedan läste jag ditt första inlägg igen, vad du säger förre ägaren sa? Det kan tolkas som att "elsystemet" är kopplat till jord, dvs att det är 12V systemet ( också ) Och då förvärras läget något eftersom många amerikanska båtar har minus på 12V kopplat till genomföringar, vilket underlättar att göra en sluten krets, vilket ev kan äta anoder? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 23 Juni , 2016 Tack Funkis för dina omfattande inlägg! Ett litet försynt tillägg är att problematiken kan även lösas som jag gjort med denna: http://www.mastervolt.com/products/mass-gi/mass-gi-35-kva-16a-lightweight/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 86 Postad 23 Juni , 2016 Tack för era svar. Original 110v system sitter nog kvar(landströmskontakten in i båten), men sannolikt sitter väl en trafo som omvandlar till 230v. Micro värmare laddare etc är säkert fortfarande 110v gissar jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 28 Juni , 2016 Tack för era svar. Original 110v system sitter nog kvar(landströmskontakten in i båten), men sannolikt sitter väl en trafo som omvandlar till 230v. Micro värmare laddare etc är säkert fortfarande 110v gissar jag Sitter det då en skiljetrafo så är det lugnt. kolla dock att jfb är inkopplad på "båtsidan". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 28 Juni , 2016 Kan berätta en liten "lustig" historia som handlar om skiljetransformatorns vara eller inte vara. Vår gode vän hade haft sin båt i en hemmahamn på Orust och båten ofta ansluten till landström långa tider. Jag frågade honom då hur han vågade ha det så, för jag visste att han inte hade någon trafo. Han meddelade då självsäkert att det är inga problem. Jag har haft det så i säkert 10 års tid och jag har inga korrosionsproblem. Nähä, va bra svarade jag. Året efter bytte han hamn och på hösten efter att han tagit upp båten ringde han mig och undrade varför propeller var nästan helt borta. Uppenbarligen hade man en god jordanslutning vid högspänningstransformatorn i den gamla hamnen så där var potentialskillnaden så liten att det inte blev någon ström alls i jordledningen medans i den nya hamnen var det annorlunda vilket medförde att hans plånbok blev lite lättare. Behöver jag nämna att jag har skiljetransformator ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser