Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
PLindblom

Tohatsu 30hk 4-taktare stänger av sig (som om jag skulle vrida av tändningen)

Rekommendera Poster

Min utombordare har ett mycket irriterande problem. Den startar lätt och går fint på tomgång. Med växel i går den bra ett par minuter, sedan händer nästan alltid precis samma sak. Oavsett gaspådrag tappar motorn effekt för ett ögonblick, men återhämtar sig lika snabbt. Ett par sekunder senare stänger den av sig och jag menar inte att den sakta dör, den stänger av sig som om jag skulle vrida av tändningen. Efter detta går det utmärkt att starta motorn som vanligt, men den är då betydligt kinkigare när det gäller gaspådrag. Det räcker med halvgas för att den ska stänga av sig igen osv. 

 

Förra säsongen gick motorn hur bra som helst. Innan jag sjösatte den för några veckor sedan bytte jag motorolja, oljefilter, växelhusolja, impeller och tändstift. Impellern gör sitt jobb, det blir i alla fall en fin vattenstråle bakom motorn. En tanke jag hade vara att motorn stänger av sig på grund av lågt oljetryck eller överhettning, men lampan och summern reagerar inte alls när problemen inträffar. Den tänds dock i några sekunder när motorn är nystartad, vilket tyder på att i alla fall övervakar oljetrycket.

 

I helgen ska jag undersöka dödmansgreppen och tändningslåset, har ni några andra idéer om vad som kan vara fel? Jag har sökt och sökt, men jag kan inte ens hitta någon med samma symptom. Vanligtvis tappar båtmotorer ork och dör, men min stänger bara av sig tvärt.

 

Mycket tacksam för ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt där jobbigt fel:) Ofta när den tvär dör handlar det om elektriska fel, överhettad coil, cdibox pulsgivare etc, Det som talar emot detta är jo just att det går att starta motorn omedelbart efter den dör.. Då är det mera bränsle relaterad.

Kolla så bränsle kommer fram, prova klassikern att pumpa på blåsan på tankslangen när du kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då motorn verkar som om den tvärdör och inte hostar till eller tappar effekt gradvis så skulle jag börja leta elfel. Att börja kontrollera dödmansgrepp och tändningslåset är nog en bra början.

Är det glappkontakt så brukar man kunna provocera fram det genom att starta motorn för att sedan knacka, dra och gunga på kablar,komponenter mm.

Lite lurigt att det går att starta direkt efter den har dött....

Är det alltid vid ungefär samma körtid? Jag funderade på automatchock/primer som kan ställa till något då motorn har gått ett antal minuter och motorn blir varm och att den då kopplar om och ändrar bränsle eller kortsluter något....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren.

 

Sånt där jobbigt fel:) Ofta när den tvär dör handlar det om elektriska fel, överhettad coil, cdibox pulsgivare etc, Det som talar emot detta är jo just att det går att starta motorn omedelbart efter den dör.. Då är det mera bränsle relaterad.

Kolla så bränsle kommer fram, prova klassikern att pumpa på blåsan på tankslangen när du kör.

Jag har testat att kontinuerligt pumpa fram soppa, men utan framgång. Bränslerelaterade motorstopp är väl vanligtvis tämligen utdragna, dvs. att det tar ett par sekunder för motorn att stänga av sig? Jag kan liksom köra i 20 knop och plötsligt är motorn avstängd innan båten ens börjat tappa fart.

 

Då motorn verkar som om den tvärdör och inte hostar till eller tappar effekt gradvis så skulle jag börja leta elfel. Att börja kontrollera dödmansgrepp och tändningslåset är nog en bra början.
Är det glappkontakt så brukar man kunna provocera fram det genom att starta motorn för att sedan knacka, dra och gunga på kablar,komponenter mm.
Lite lurigt att det går att starta direkt efter den har dött....
Är det alltid vid ungefär samma körtid? Jag funderade på automatchock/primer som kan ställa till något då motorn har gått ett antal minuter och motorn blir varm och att den då kopplar om och ändrar bränsle eller kortsluter något....?

Jag ska prova att ställa motorn på tomgång och se om jag kan trigga ett motorstopp genom att rota omkring bland alla kablar och kanske peta lite lätt på nyckeln i tändningslåset.
 
Att det på något sätt är värmerelaterat får jag en viss känsla av. Problemen har alltid dykt upp efter ett par minuters drift, men å andra sidan stressar jag vanligtvis inte motorn tidigare än så. Första gången problemet visade sig hade jag dock kört lugnt i ett tiotal minuter och var på väg hem i maxfart när motorn tvärdog. När jag tänker efter så krävdes det faktiskt några startförsök innan jag fick igång den. De första gångerna jag vred om nyckeln klickade det bara och startmotorn gick inte runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en huvudströmbrytare skulle jag börja titta där. Hade för några år en som va direkt kopplad på motorn som det glapp i vilket gjorde att motor kunde dö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fortsatt felsökandet och fått känslan av att det inte är ett elfel ändå. Nyss testade jag att starta motorn och ta några lugna varv nära bryggan, för att se om problemet uppstår även om jag inte ger mer än lite lätt gas. Det gick finfint i några minuter innan motorn stängde av sig, men den här gången kunde jag höra ett märkligt och oroväckande ljud strax innan det inträffade. Lyckligtvis filmade jag det och även om ljudupptagningen inte är den bästa går det att skönja det skramlande/rasslande ljudet från omkring 8 sekunder in i det här klippet:

 

 

Som vanligt gick det bra att starta motorn direkt och ljudet kom snabbt tillbaka. Det var inte konstant, utan kom och gick väldigt oregelbundet. I klippet nedan låter det som att motorn är på väg att lägga av, men det är den inte. Varvtalet är jämnt under hela klippet, men rasslet kommer och går hela tiden. I slutet av klippet är det jag själv som stänger av motorn, då det känns olustigt att ha den igång när den låter som den gör.

 

 

Några minuter senare testade jag att starta motorn igen och den lät då precis som vanligt, utan tecken på att den skulle må dåligt. Vad kan detta bero på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att köra utan motorkåpan, kanske lättare att höra varifrån ljudet kommer.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...