Peter_K 4 213 Postad 23 Augusti , 2017 3 timmar sedan, raol säger: Så kallad CU-rulle. Först - ett tips. Om du startar en egen tråd typ "min CU-rulle går trögt" så får du säkert fler svar iom att många som kan den kanske inte följer den här tråden. Om CU-rullen dårå... det är ju en väldigt enkel rulle som är avsedd för segelförvaring. Den går inte att använda för att reva med (dvs rulla in lite). Jag har aldrig seglat med en sådan rulle, eller någon annan för den delen, men jag misstänker att man måste spilla rejält med vind för att det skall funka att dra in/ut. Hursom; jag hade kontaktat tillverkaren och frågat hur service går till. http://rullfock.se/kontakt/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 Fast den går inte trögt. Det är vindmotståndet längs seglet som gör att det blir trögt. I lägre vindstyrkor rullar den hur fint som helst. Och visst går det att segla med delvis inrullat segel på den. Det gjorde jag vid flera tillfällen nu under helgen. Funkade finfint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 23 Augusti , 2017 (redigerade) Okej - det är väl ingen idé att jag förklarar det där med avsaknad av bukkompensator och förstagsprofil, men när det är hål i seglet från pistolhakarna kanske du förstår att det inte alls går att segla delvis inrullat. Jag tror som sagt inte du skall rulla in seglet när du har fullt tryck i det. Det är inte grejerna det är fel på, det är ett s k handhavandefel. Dvs - det går trögt för du gör fel. Redigerad 23 Augusti , 2017 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 1. Det sitter inga pistolhakar, utan mjuka plasthakar, där jag dessutom har slipat bort alla vassa kanter. Inga problem där. 2. Jag rullar naturligtvis inte in det med fullt tryck. Varför tror du det? Det är när jag har seglet fritt i vindögat jag rullar in. Men när det blåser kraftigt ger enbart friktionen längs seglet enormt med kraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 23 Augusti , 2017 37 minuter sedan, Peter_K säger: Först - ett tips. Om du startar en egen tråd typ "min CU-rulle går trögt" så får du säkert fler svar iom att många som kan den kanske inte följer den här tråden. Om CU-rullen dårå... det är ju en väldigt enkel rulle som är avsedd för segelförvaring. Den går inte att använda för att reva med (dvs rulla in lite). Jag har aldrig seglat med en sådan rulle, eller någon annan för den delen, men jag misstänker att man måste spilla rejält med vind för att det skall funka att dra in/ut. Hursom; jag hade kontaktat tillverkaren och frågat hur service går till. http://rullfock.se/kontakt/ Jag har seglat med en CU-rulle - en gång för Genuan. På min nuvarande motorseglare satt det en dylik. Jag har ju en båt med en ovanlig rigg, för att förstaget skall bli någorlunda uppspänt vill det till mycket storakrafter. På en normal mastheadriggad båt bör förstaget va uppspänt 20% av brotthållfasthetensom standard (och man kan spänna upptill ca 40 % för de riktiga kappseglarna) 20% i förstaget innebär ca 15% i akterstaget på en normal båt. Nu har jag förstag och ett kutterstag och om jag spänner upp dessa så jag får 15% inspänning i dessa,får jag 30% i aktertaget Nåväl - den då enda vantskruven på akterstaget hade skurit när jag köpte båten.Riggen var slack och det gick att rulla in och ut förseglet. Bytte vantskruven, spände upp aktertaget/ förstaget och gick ut till starplatsen för den 12-timmars segling vi skulle delta i. Det var helt omöjligt att rulla ut genuan. Skotet runt vinschen och en man drog allt vad han orkade medan jag hjälpte till så mycket jag orkade på själva rullen.Sen var det samma elände när vi skulle rulla in genuan. Seglade sen hela sommaren med kryssfocken med pistolhakar på kutterstaget. Kasserade CU-rulle till förmån för en riktig rulle - köpt på "Julrea" För Cu-rullen kapar man ju förstaget och sätter in två lager. Det var lagret i nederdelen som var rostbemängda. La dem i nåt rostlösande och kulorna var ok - när jag väl löst och sköljt bort rosten. Bygged om CU-rullen till hissbar Gennakerrulle och till det har den fungerat bra. Fyllt i lagret med ett bra vattenfast fett. Lagret har nog inte fått någon som helst omsorg av de tidigare ägarna - fanns inte tillstymmelse till fett i lagret men en massa rost. För båtar som går på västkusten måste man nog se till en sån vital del på en rulle. står ju utsatt för saltvattenstänk och det händer ju från och till att man doppar hela förstäven i salltvatten i vissa "monstervågor" - dvs som är 1,3 meter istället för 1 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 23 Augusti , 2017 27 minuter sedan, raol säger: 1. Det sitter inga pistolhakar, utan mjuka plasthakar, där jag dessutom har slipat bort alla vassa kanter. Inga problem där. 2. Jag rullar naturligtvis inte in det med fullt tryck. Varför tror du det? Det är när jag har seglet fritt i vindögat jag rullar in. Men när det blåser kraftigt ger enbart friktionen längs seglet enormt med kraft. 1. OK - lycka till 2. Vi har helt klart olika definition på enorm kraft, höga vågor, hård vind och fruktansvärt väder. Men. Om grejerna snurrar fritt när det är i princip vindstilla men att det går trögt med segelfladder låter det som antingen lager-paj eller som om riggen är fel ansatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 23 Augusti , 2017 59 minuter sedan, raol säger: Fast den går inte trögt. Det är vindmotståndet längs seglet som gör att det blir trögt. I lägre vindstyrkor rullar den hur fint som helst. Och visst går det att segla med delvis inrullat segel på den. Det gjorde jag vid flera tillfällen nu under helgen. Funkade finfint. Rörande friktion på olika plastmaterial så är PTFE spray ett enastående medel, visserligen så lär det gå en hel del burkar till ett helt segel men jag lovar att det blir halt som bara den efteråt..... Fair Winds S 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 2 minuter sedan, Peter_K säger: 1. OK - lycka till 2. Vi har helt klart olika definition på enorm kraft, höga vågor, hård vind och fruktansvärt väder. Men. Om grejerna snurrar fritt när det är i princip vindstilla men att det går trögt med segelfladder låter det som antingen lager-paj eller som om riggen är fel ansatt. Det snurrar fritt även i medelvind, säg 5-7 m/s. Det är när det närmar sig tvåsiffrigt som det blir tungt, men jag har ingen anledning att tro att det handlar om nåt annat än vindfriktion. Jag har ju, som sagt, väldigt dålig "utväxling" i inrullningslinan, och är dessutom klent byggd. Inte mycket muskler på kroppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 23 Augusti , 2017 34 minuter sedan, raol säger: 1. Det sitter inga pistolhakar, utan mjuka plasthakar, där jag dessutom har slipat bort alla vassa kanter. Inga problem där. 2. Jag rullar naturligtvis inte in det med fullt tryck. Varför tror du det? Det är när jag har seglet fritt i vindögat jag rullar in. Men när det blåser kraftigt ger enbart friktionen längs seglet enormt med kraft. Hoppsan, citerade visst fel inlägg förut... men oavsett... PTFE smörjer mycket bra på alla plaster.... Så vill du ha mindre friktion i seglet så är det ett dundermedel.... =) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 23 Augusti , 2017 Att kunna ta ner seglena i hård vind är ju ett problem du bara måste lösa, det kan inte fortsätta vara så. Antingen genom skolning av någon eller tekniska lösningar. Du kan förresten prova att rulla in i lä av storen - alltså i medvind. Kanske Går det lättare eller prata med förra ägaren om hur han gjorde. Eller på annat sätt lösa problemet. Tror inte du har någon bra form på ditt försegel när du revat med cu-rullen. Att i en viss vind gå för utombordare istället för segel är inte ett säkrare alternativ - segel är säkrare. Du kommer inte blåsa omkull och slå dig i i 10 m/s, om något skulle orsaka att du skdar dig är det nog en våg, och vågorna tar du ju bättre med segel. Du hamnar alltså i en situation ( för stark vind och grov sjö) och hanterar det med att göra situationen mer osäker. Det är ingen bra riskanalys. En bättre riskanalys skulle leda fram till att man övar, övar och övar på kritiska moment så de går lätt när man hamnat utanför sin komfortsituation. Alltså inte bara seglar vanligt utan t ex övar nedtagning gång på gång. På tal om riskanalys - stämmer det som någon skrev att du seglar solo utan flytväst? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 1 minut sedan, AndW säger: På tal om riskanalys - stämmer det som någon skrev att du seglar solo utan flytväst? Jag har gjort det, ja. Baserat på en riskanalys. När jag är i stort sett endaste båten inom synhåll, vilket ofta är fallet under vår och höst, så är en flytväst till ingen praktisk nytta. Trillar jag i kommer jag att bli för kall för att göra nåt innan jag hunnit simma in till land. Och de seglarvästar jag testade då var för obekväma och farliga att ha på. Jag kunde inte sitta ordentligt, fick ont, blev för varm sommartid, och fastnade i saker på ett farligt sätt när jag rörde mig på båten. Jag konstaterade alltså att de gjorde mer skada än nytta i de lägena, och ökade risken för att nåt farligt skulle hända. Sen dess har jag fått tag i en uppblåsbar flytväst med sele och grenband, som är väldigt bekväm och inte fastnar i saker, så den har jag på mig hela tiden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 7 minuter sedan, AndW säger: 1. Att kunna ta ner seglena i hård vind är ju ett problem du bara måste lösa, det kan inte fortsätta vara så. Antingen genom skolning av någon eller tekniska lösningar. Du kan förresten prova att rulla in i lä av storen - alltså i medvind. Kanske Går det lättare eller prata med förra ägaren om hur han gjorde. Eller på annat sätt lösa problemet. 2. Tror inte du har någon bra form på ditt försegel när du revat med cu-rullen. 3. Att i en viss vind gå för utombordare istället för segel är inte ett säkrare alternativ - segel är säkrare. Du kommer inte blåsa omkull och slå dig i i 10 m/s, om något skulle orsaka att du skdar dig är det nog en våg, och vågorna tar du ju bättre med segel. 4. Du hamnar alltså i en situation ( för stark vind och grov sjö) och hanterar det med att göra situationen mer osäker. Det är ingen bra riskanalys. 1. Storen är ju inga problem att få ner. Focken rullar in lätt i medvind, men får då en väldigt dålig "packning" om förstaget. Går iofs att åtgärda senare. 2. Nej, men det har funkat fint när jag har testat. Bättre höjdtagning och högre fart än med enbart storen, men ändå mindre kraft än med full fock ute. Att det sen hade varit bättre med bättre utrustning ifrågasätter jag inte, men man taget vad man haver. 3. Jo, för mig är det säkrare eftersom jag inte kan hantera seglen säkert i så kraftig vind i kombination med sjögång. Hade jag behövt åtgärda nåt med seglen som krävde att jag skulle släppa rorkulten, så hade vågorna omedelbart kastat runt båten och orsakat en slänggipp. 4. Jag gjorde inte situationen mer osäker. Jag gjorde den mer säker genom att vända och söka skydd i hamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 23 Augusti , 2017 2. I hård vind skulle jag rekommendera icke inrullad fock samt revad stor istället för delvis inrullad fock. Twista seglet genom att låta toppen falla ut genom att flytta skotpunkten ett snäpp eller två akteröver. Focken kommer att paja annars, vilket du tror det eller ej - systemet är inte gjort för att segla delvis inrullat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 Det är focken som ger åtminstone 80 procent av krängningen. Storen gör nästan inget i jämförelse. Det kränger nästan lika mycket med enbart fock som med fock och revad stor. Jag använder enbart den akterligaste skotpunkten på focken, men eftersom focken har nån kvadratmeter ostagad yta akter om linjen mellan skothornet och fallhornet, så fladdrar och slår den vansinnigt mycket om jag inte skotar ganska hårt. Svårt att twista ur då. Jag är rätt säker på att det inte kommer att paja, och skulle det mot förmodan göra det så är det ändå dags för en ny fock snart. En som är sydd för att rullas, och inte har en ostagad akterrunda som är fallet nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Augusti , 2017 (redigerade) 2 timmar sedan, Peter_K säger: 1. OK - lycka till 2. Vi har helt klart olika definition på enorm kraft, höga vågor, hård vind och fruktansvärt väder. Men. Om grejerna snurrar fritt när det är i princip vindstilla men att det går trögt med segelfladder låter det som antingen lager-paj eller som om riggen är fel ansatt. Peter, jag bytte ut pistolhakarna av just den anledningen att seglet tar skada om man seglar halvt inrullat. Med de hakarna i plast blir det mycket mindre utstick som kan skava mot segelduken. hakarna köptes på hjertmans. Jag har även dessa på min Albin 57:a, på alla tre förseglen, Genua, fock, och stormfock. https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/segeltillbehor/segelschacklar/segelhake-plast-6mm-fp2 Redigerad 23 Augusti , 2017 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 23 Augusti , 2017 Ostagad akterrunda; har du tappat en latta..? Hursom, finns det ingen snörptråd i akterliket..? Att focken - som är betydligt mindre än storen på din båt - skulle bidra till 80% av krängningen visar på att något är fel. Antingen är riggen fel ansatt, eller så skotar du fel. Jag har frågat om riggen förr utan att få svar. Ta reda på vad som är knas så kanske din båt beter sig mindre märkligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 23 Augusti , 2017 Jag är... fascinerad över analysen om flytvästen. Jag tycker inte om att segla i stökigt väder. Men jag vet att det blir etter värre om man tar ner seglet. Storseglet ska du kunna sköta från rorkulten. Ett nedhal kanske kunde hjälpa om du tycker nedtagningen är svår...eller att öva, som sagt. Om inget onormalt händer måste du kunna ta ner seglena. Annars borde man väl inte ensamsegla. Om något onormalt händer, nåt som händer mer sällan än en gång på hundra, så får du ju söka lä bakom en ö - de är väl inte långt borta. Där får du lugn att i värsta fall skära ner seglet. Att gå för motor är ju också en risk. Motorn pajar mycket oftare än dina segel. Särskilt i höga vågor när den suger luft och har sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 7 minuter sedan, Peter_K säger: 1. Ostagad akterrunda; har du tappat en latta..? 2. Hursom, finns det ingen snörptråd i akterliket..? 3. Att focken - som är betydligt mindre än storen på din båt - skulle bidra till 80% av krängningen visar på att något är fel. Antingen är riggen fel ansatt, eller så skotar du fel. 1. Nej, eftersom jag rullar in seglet går det naturligtvis inte att ha horisontella lattor. Seglet är inte sytt för rulle. Vertikala lattor hade nog funkat. Jag har funderat på att själv försöka sy fickor för stående lattor men det blir det i alla fall inget med den här säsongen. 2. Jodå, men med den snörpt blir seglet extremt bukigt och ger ännu mer krängning och sämre höjd. 3. Ja, och anledningen är att jag är tvungen att skota för hårt för att den inte ska skaka sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 23 Augusti , 2017 (redigerade) Så du har focken skotad för max krängning hela tiden? Stämmer det med hur du vill segla: lutandes? 24 minuter sedan, raol säger: Det är focken som ger åtminstone 80 procent av krängningen. Storen gör nästan inget i jämförelse. Det kränger nästan lika mycket med enbart fock som med fock och revad stor. Först säger du att storen gör mindre än focken för kröngning, sen jämför du med en revad stor? Der är ju nåt annat. Redigerad 23 Augusti , 2017 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 16 minuter sedan, AndW säger: 1. Så du har focken skotad för max krängning hela tiden? Stämmer det med hur du vill segla: lutandes? 2. Först säger du att storen gör mindre än focken för kröngning, sen jämför du med en revad stor? Der är ju nåt annat. 1. Läste du vad jag skrev? Alternativet, när det blåser mycket, är att focken fladdrar sig i bitar. 2. Det är ingen större skillnad på full stor och revad stor, men det var heller inte det relevanta i det jag skrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 23 Augusti , 2017 (redigerade) Peter och raol, blir det inte lite förvirring här i och med att raol har självslående fock. Att flytta bak skotpunkten (på seglet) motsvarar väl att flytta fram den på däck på en vanlig fock. oavsett: fladdret uppstår väl på bara på kryss. På öppnare bogar måste du kunna twista för att minska krängningen, utan fladder. Redigerad 23 Augusti , 2017 av AndW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 4 minuter sedan, AndW säger: Peter och raol, blir det inte lite förvirring här i och med att raol har självslående fock. Att flytta bak skotpunkten (på seglet) motsvarar väl att flytta fram den på däck på en vanlig fock. oavsett: fladdret uppstår väl på bara på kryss. På öppnare bogar måste du kunna twista för att minska krängningen, utan fladder. Ja, men egentligen bara när det går ner mot slör. Och då är ju inte krängning nåt problem ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 23 Augusti , 2017 (redigerade) Raol, du svarar nej på Peters fråga "har du tappat en latta" men samtidigt skriver du att focken inte är sydd för rulle. Betyder det att seglet har haft en horisontell latta eller inte? Om svaret är ja så tror jag inte att du någonsin får en vettig form utan den lattan. Det finns rullbara lattor. Annars låt någon sy dit vertikala lattor. Redigerad 23 Augusti , 2017 av Botved Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 2 minuter sedan, Botved säger: Raol, du svarar nej på Peters fråga "har du tappat en latta" men samtidigt skriver du att focken inte är sydd för rulle. Betyder det att seglet har haft en horisontell latta eller inte? Om svaret är ja så tror jag inte att du någonsin får en vettig form utan den lattan. Det finns rullbara lattor. Annars låt någon sy dit vertikala lattor. "Nej", eftersom jag inte tappat nån latta. De två lattorna är urtagna med avsikt, inte tappade, och ligger i ett fack intill pentryt. Ja, det finns rullbara lattor, men inga som fungerar bra, enligt vad jag läst mig till. De slits ut snabbt, sliter kraftigt på lattfickorna och är dyra i inköp. Inom närmaste tiden är det inte aktuellt att låta nån annan sy dit fickor för vertikala lattor, men jag har som sagt funderat på att själv göra det. Fast det får bli efter avriggningen i höst i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 23 Augusti , 2017 Om du tappat eller valt att ta bort dom blir ju helt ointressant. Antar att du förstod innebörden, dvs har seglet haft lattor tidigare så behövs dom. Nej rullattor är ofta inte optimala men klart bättre än en fock som inte fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 23 Augusti , 2017 Ja, men det är inte aktuellt med inköp av rullattor, som sagt. Jag har aldrig påstått att jag inte vet vad problemet är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 24 Augusti , 2017 Det är ganska intressant att läsa. När Pseudonym ägde båten, är jag övertygad om att båten i sin helhet fungerade perfekt. Pseudonym är en mycket kunnig seglare och kappseglare, duktig hantverkare och en mycket snäll och trevlig människa. Jag har träffat honom IRL. Han beskrev ju här på MG hur han byggde ett in och utdragbart gennakerpeke på just denna båt. Mycket smart och ett oerhört fint plastjobb. Sen skänker han båten till Raol - och helt plötsligt blir båten en veritabel katastrof. Varför!? Raol - Har du kollat att det inte är rost i nedre lagret på CU-rullen. Sen du fick båten har den ju legat i sjön året om och du har väl inte haft ner masten, och väl knappast gjort nåt underhåll på rullen!? Om du slackar lite på akterstaget och stagar upp masten föröver med ett fall - eller två - så kan du plocka loss nederdelen på CU-rullen från förstaget. När du väl har den lös kan du skruva isär den och kolla lagret. Mitt lager, va som jag skrev, helt i avsaknad av fett och de rostfria kulorna helt bemängda med rost. Här på västkusten är ju luften saltbemängd hela tiden, rullen utsätts ju för skvätt från saltvatten, när man seglar. Och - för min del - händer det ju att man doppar fören och även rullen i en och annan våg. Skulle då rullen stå oanvänd och orörd när båten ligger infrusen i isen en hel vinter............... Efter att lagret (eller om det var enbart kulorna) legat i nån rostlösande olja några dar, gick det att tvätta dem rena från den beläggning som fanns. När jag satte ihoprullen igen, la jag i bra med fett av en vattenfast typ av god kvalitet. Ja - den lilla tuben var i alla fall dyr. Efter det fungerar själva rullen perfekt. Att sen såna budgetvariater på rullar är nån riktig skit att använda - det är ju en annan sak. Som det gamla talesättet lyder; "snålheten bedrar ofta visheten" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 24 Augusti , 2017 Vi kanske tänker olika här - men för mig är ett fungerande segel A och O. Rulle är sekundärt. Hade det varit min båt hade jag tagit bort rullen, satt i lattorna och seglat utan rulle. Alternativt skaffat rullbara lattor. Att segla ett segel sytt för lattor, men utan lattor - det hade jag aldrig gjort för ett sådant segel fungerar inte, och segla utan fungerande segel är helt ointressant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 24 Augusti , 2017 Helt min poäng Peter. Att använda segel som är "utan funktion" och sedan vara så väldigt oförstående kring de råd som ges gör mig förbryllad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 24 Augusti , 2017 Precis så, Botved - vi tänker lika. Helt plötsligt börjar jag förstå varför båten beter sig som du beskriver, Raol, varför du inte tycker focken funkar osv. Det är för att du försöker lösa problemet med avsaknad av lattor genom att skota fel alternativt inte använda seglet i stället för att faktiskt ordna så du har lattor och grejorna funkar. Lattor köpes billigt på Hjertmans om du inte har några, dock inte rullbara. Precis som påpekats så hade jag ingen koll på att båten har självslående fock. Såklart skall då hålen längre föröver på focken användas på kryss i hårdvind; annars stänger du focken i toppen och båten lutar mer än den drivs framåt. Man får prova vad som är lagom, ett hål i taget tills man lärt sig. Men först - fixa seglet du har så det funkar att använda! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser