Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
raol

Mätbrev och kappsegling - lite frågor

Rekommendera Poster

Inte lätt detta. Fortfarande väldigt otydlig information om vad "cruisingklassen" innebär. Inbjudan för klassen verkar kalkerad från en tävlingsinbjudan och innehåller information som inte passar in i det som klassen presenteras som.

När det gäller besättning verkar det skita sig även där. En kompis sambo, som sagt, har sagt att han kan ställa upp, men kompisen vill köra cykeltävling i Värnamo samma helg, och anmälningstiden för den går ut två dagar innan sista anmälningsdag för TR. Jag vill ju vänta till allra sista stund med anmälan för att se om vädret är acceptabelt.
En kompis föreslog att han skulle haka på, men sekunden senare påminde hans sambo honom om att han ju lätt blir sjösjuk, så även där känns det osäkert. En sjösjuk gast är värre än ingen gast alls.
Och solosegling är inte ok enligt reglerna.

Synd att det inte är vanligare med kappsegling längs kusterna. :( Det ligger nog ett par hundra segelbåtar enbart i samma hamn som vår båt, och säkert tusen inom 10 sjömil, och ändå är det 46 sjömil till närmaste kappsegling med handikappsegling för kölbåtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3 minuter sedan, raol säger:

Synd att det inte är vanligare med kappsegling längs kusterna. :( Det ligger nog ett par hundra segelbåtar enbart i samma hamn som vår båt, och säkert tusen inom 10 sjömil, och ändå är det 46 sjömil till närmaste kappsegling med handikappsegling för kölbåtar...

Du får arrangera en! Din lokala klubb blir säkert glad om du engagerar dig!

 

Men skämt åsido, det låter ju jättetrist att det är dåligt med kappsegling där du bor. Kappseglas det inte alls är det entyp som gäller? I Stenungsund kappseglas det väl en del?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser inbjudan till cruisingklass står det att om du anmäler dig så:

- Det kostar 500 kr

- Du behöver inget mätetal

- Du seglar "classic"-banan

- Priser kommer lottas ut i klassen. 

 

Angående kappseglingar; de flesta båtklubbar arrangerar kvällsseglingar under enklare former. Det brukar vara gratis, och man brukar tillåta båtar som inte tillhör klubben att delta (kanske med reservation att man inte kan vinna "årets cup" eller liknande), och detta brukar vara en bra början på kappseglingskarriären. Kolla lite med klubbar i närheten där du har båten (eller om det finns där du har din båt?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga båtklubbar här, som jag känner till. Bara kommunala hamnar, och kommersiella marinor. Båtklubbar är väl ett rent östkustfenomen?

 

Segelföreningen vi har lokalt är väldigt aktiv, men håller bara på med jollesegling, eller jollelik tävlingssegling (de sysslar även med öppna kölbåtar som 606 och liknande), men bara enkelklass.

 

Det står också i samma inbjudan att man ska vara tillgänglig för inspektion. Av vad, undrar jag då? Att man uppfyller kraven i mätbrevet, som man inte behöver ha? Det står också, inte i inbjudan men på infosidan, att man får en korrigerad tid baserad på mätetalet, men om inga krav ställs på att man ska ha ett korrekt mätbrev, eller matcha det, så fyller det ju ingen funktion alls? Otydligheter staplade på otydligheter.

Citat från infosidan:
" För att göra det möjligt för fler att delta i Tjörn Runt by COWI öppnar vi nu upp en Cruising klass för deltagare utan mätbrev eller som saknar medlemskap i en segelklubb. Klassen har en egen inbjudan och anmälan. I Crusing-klassen beräknas en en korrigerad tid utifrån ett handikapptal, men tiderna räknas inte in i totalresultet. "

Citat från inbjudan:
"

4.3 Båten skall vid registrering vara tillgänglig för besiktning och kontroll och inte vara belägen mer än
7 distansminuter från tävlingsexpeditionen.
4.4 Stickprovskontroll av att båt överensstämmer med reglerna kommer att göras innan och efter
tävlingen.

"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, JonasP säger:

 

Du får arrangera en! Din lokala klubb blir säkert glad om du engagerar dig!

 

Men skämt åsido, det låter ju jättetrist att det är dåligt med kappsegling där du bor. Kappseglas det inte alls är det entyp som gäller? I Stenungsund kappseglas det väl en del?


Hade jag haft ekonomisk möjlighet och ett kontaktnät lokalt, så hade jag gärna gjort det. Jag är ju aktiv inom landsvägscykling och har arrangerat tävling där, och även varit med i ledargrupp för många motionslopp genom åren. Är inte rädd för att engagera mig. Men jag bor 13 mil från båten och saknar bil. Kan bara komma dit på helgerna, och inte ens alla helger.

Ja, Stenungsund är som sagt 46 sjömil från båtplatsen. Det är 1-2 dygn transportsträcka, varje håll...

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, raol säger:

Finns inga båtklubbar här, som jag känner till. Bara kommunala hamnar, och kommersiella marinor. Båtklubbar är väl ett rent östkustfenomen?

 

Om din signatur stämmer och du har båten i Hunnebostrand så är det där helt enkelt inte sant.

Har du ens letat? VKSF:s 75 medlemsklubbar listas nedan. Men visst, det kanske är ett östkustfenomen... :rolleyes:

4 minuter sedan, raol säger:


Ja, Stenungsund är som sagt 46 sjömil från båtplatsen. Det är 1-2 dygn transportsträcka, varje håll...

 

Menar du att din båt bara gör 1-2 knop?! 46 sjömil är visserligen långt för en kappsegling, det håller jag med om. Men några 1-2 dygn är det knappast. För du har väl motor? Eller ett motorfäste och kanske kan låna en?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, JonasP säger:

Om din signatur stämmer och du har båten i Hunnebostrand så är det där helt enkelt inte sant.

Har du ens letat? VKSF:s 75 medlemsklubbar listas nedan. Men visst, det kanske är ett östkustfenomen... :rolleyes:

Menar du att din båt bara gör 1-2 knop?! 46 sjömil är visserligen långt för en kappsegling, det håller jag med om. Men några 1-2 dygn är det knappast. För du har väl motor? Eller ett
motorfäste och kanske kan låna en?


Jag har också hittat den listan, men bara för att det står saker i en lista betyder det inte att det finns nån verksamhet att tala om. Jag minns att jag kollade igenom de hyfsat närliggande förra året och det mesta verkade mer eller mindre dött. Eller så är de kanske bara kassa på att lägga ut info på hemsidor och i sociala medier. Kanske är det fysiska brev som gäller?

Det är väl även det som i cykelsammanhang. Jag minns att jag var med på ett möte med Göteborgs Cykelförbund för ett par år sen, och där det sas att det tydligen finns drygt 40 registrerade cykelklubbar i distriktet. Samtidigt som bara 4-5 hade nån riktigt aktivitet. Resterane föreningars aktivitet bestod möjligen i att 2-3 kompisar ses varannan torsdag och tar en fikarunda ihop i egna klubbkläder...

46 sjömil innebär 10-12 timmar för motor eller 12-20 timmar för segel (om inte vindarna är extremt gynnsamma i både styrka och riktning). Nätterna går bort, så därför använde jag ordet "dygn". Jag kan ju inte göra nåt annat än att vara i båten under den tiden. Sen är det bra att ha marginal för oförutsedda händelser, och i båtsammanhang betyder det ett extra dygn, eftersom jag ju inte bara kan lämna båten hur och när som helst. Så 1-2 dygn enkel väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Peter_K säger:

Ja..? Tillgänglig för kontroll är väl inget problem. I praktiken kommer ingen kontroll att ske i klassen. 

 


Så är det säkert, men hur svårt kan det vara att skriva en korrekt inbjudan? För varför ha med en text om kontroll när inget finns att kontrollera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Peter_K säger:


Som sagt, bara tävlingar med deras egna segelbåtsklasser, jollar (Optimist, Tvåkrona, RS Feva XL) och öppna kölbåtar (606). Enbart entypstävlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, raol säger:


Så är det säkert, men hur svårt kan det vara att skriva en korrekt inbjudan? För varför ha med en text om kontroll när inget finns att kontrollera?

De kan vilja kontrollera att båten t ex uppfyller ställda säkerhetsregler i teorin. I praktiken är det säkert mest en skrivelse för att verkligen motivera de som anmäler sig att göra en egenkontroll att man uppfyller ställda krav. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl också så att det är just insikten om att det är logistiken som är det jobbigaste med kappsegling som stoppar de flesta från att göra det.
Hitta besättning som kan vid samma tillfällen, transportera båt, boende på plats etc etc.
Det är en av anledningarna till att jag seglar i lite större team, där någon annan drar det lasset, för tillfället.

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det nog. Trist. Det blir sånt otroligt stort steg och stora utgifter förknippade med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh, jag har räknat lite och inser att jag inte har råd med TR i år. :(

Siktar ännu en gång på nästa år, i hopp om att ekonomin nån gång ska bli lite bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt - kolla om du hittar någon mer lokal och mindre kappsegling. Maila klubbarnas ansvariga, fråga runt på bryggan. 

En möjlighet är ju också att gasta på en annan båt på Tjörn Runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-05 på 22:59, raol säger:



Synd att det inte är vanligare med kappsegling längs kusterna. :( Det ligger nog ett par hundra segelbåtar enbart i samma hamn som vår båt, och säkert tusen inom 10 sjömil, och ändå är det 46 sjömil till närmaste kappsegling med handikappsegling för kölbåtar...

 

Har du talat med http://sfss.se/, men de har nog inga tävlingar för såna båtar som du har.

På Smögen hade de seglingar för större båtar i många år, men det var väl för lite intresse för kappsegling.

Möjligtvis finns en kappsegling kvar.

 

http://idrottonline.se/SmogensYC-Segling/Nyheter/Egnanyheter/LeroySmogenRace

Tror även att man seglade på Hovenästet under ungefär samma tid.


Det är ju så att om människor inte intresserar sig för ideellt arbete, så slutar det sig själv.

Det är bara att kavla upp ärmarna Raol och sätta igång och jobba. SFSS är väl den mest lämpliga plattformen - för dig. 

Sen finns ju SXK´s 24-timmars seglingar som går 4 ggr per år två gånger med olika distanser och två ggr med bara 12-trimmars.

 

https://24-timmars.nu/vastkustkretsen/

 

Finns ju en startpunkt utanför Hunnebo.Punkt 59 vid Söö. Kanske inte så optimal, då det är långt till nästa punkt. Då är "min startpunkt bättre nr 51 "Flåttarna" eller som vi säger "Fôttelyckta".

 

Fast 24-timmars är ju ingen riktig "kappsegling", men väl en organiserad segling med en resultatlista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det jag vill åt är att segla tätt ihop med andra som seglar exakt samma bana. Att "kappsegla" individuellt och komma så långt som möjligt på en viss tid, utifrån vissa regler, det lockar mig inte så värst. Att segla nära andra gör att jag kan se hur andra gör och lära mig av det, och det är det jag vill uppleva.

 

Jag är för feg för att gasta på nån annan båt. Majoriteten av alla som seglar, och i synnerhet såna som ställer upp i TR, är betydligt våghalsigare än mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, raol säger:

Jo, men det jag vill åt är att segla tätt ihop med andra som seglar exakt samma bana. Att "kappsegla" individuellt och komma så långt som möjligt på en viss tid, utifrån vissa regler, det lockar mig inte så värst. Att segla nära andra gör att jag kan se hur andra gör och lära mig av det, och det är det jag vill uppleva.

 

Jag är för feg för att gasta på nån annan båt. Majoriteten av alla som seglar, och i synnerhet såna som ställer upp i TR, är betydligt våghalsigare än mig.

 

Om du är feg - hur katten skall du då våga dig in i ett kappseglingsfält som tex Tjörn runt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Om du är feg - hur katten skall du då våga dig in i ett kappseglingsfält som tex Tjörn runt.

 

 

Jag fattar inte heller. 

Som sagt; gasta (då blir du tilldelad uppgifter...) eller hitta en mindre kappsegling...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ur vind- och vågsynpunkt, menar jag. För mycket vind och för stora vågor för mig kanske upplevs som en lugn dag på havet för riktigt salta sjöbusar. Om jag då gastar på en båt där såna är skeppare, blir det en mardröm.

Andra båtar är jag inte rädd för. Jag vill mäta mig med andra genom segling, inte genom demolition derby. Så jag håller mig undan så mycket jag kan i så fall. Dårskap som i den filmen (som jag nog sett ett dussin gånger) är inget jag skulle bli inblandad i. I cruisingklassen, som var aktuellt i mitt fall, är det knappast fråga om tävling i den bemärkelsen heller. Mer en kul dag på havet, tillsammans med andra.

Än en gång, jag är ju ingen tävlingsmänniska som vill vinna till varje pris, utan jag tycker att känslan och gemenskapen är det roliga. I cykelsammanhang har jag flera gånger åkt med kompisar till tävlingar utan cykel, bara för att insupa stämningen, träffa folk, och vara kompisarna till hjälp med allehanda saker.

Jag hade, även om pengarna funnes, avstått från att anmäla mig om väderprognosen varit dålig. Tack och lov har de sista anmälningsdag rätt nära inpå, så det går att få en ganska bra prognos för tävlingsdagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom: eftersom ett mål med att vara med är att lära mig segla bättre, genom att få omedelbar återkoppling på hur jag framför båten och se hur jag rör mig i förhållande till andra båtar omkring, så skulle jag inte få ut särskilt mycket av att gasta.

Lite löst skulle jag säga att gränserna jag tänkte mig för vind var <=6 m/s vid vind från S-SV-N, och <=8 m/s vid vind från NÖ-Ö-SÖ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, raol säger:

Dessutom: eftersom ett mål med att vara med är att lära mig segla bättre, genom att få omedelbar återkoppling på hur jag framför båten och se hur jag rör mig i förhållande till andra båtar omkring, så skulle jag inte få ut särskilt mycket av att gasta.

Lite löst skulle jag säga att gränserna jag tänkte mig för vind var <=6 m/s vid vind från S-SV-N, och <=8 m/s vid vind från NÖ-Ö-SÖ.

Om målet är att lära sig kommer du lära dig oändligt mycket mer genom att segla på SAMMA båt som någon bättre/mer erfaren. Det går ju inte att se hur de gör/trimmar utifrån, du kommer vara fullt upptagen med din egen båt.
Men du verkar inte vara typen som är öppen för råd och förslag, det kanske är därför du hellre håller dig på din kant?

Vad som är mycket och lite vind/vågor är ju helt beroende på vad det är för båt, i din kanske det känns mycket men i någon 40fot-cruiser kommer det inte göra det, skulle jag tro.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag lär mig naturligtvis mer om den båten jag är på, men båtar är ju oerhört olika på alla sätt och vis, så det ger mycket lite för hur just vår båt seglas snabbare. Kan ju bara se på vilken enorm skillnad det är på vår förra båt, Seacaten, och den nuvarande. Som natt och dag.

Det går att se rätt mycket på hur andra båtar gör. Jag kollar ofta på andra båtar jag har runt mig hur de har seglen, hur högt de går och så vidare.

Naturligtvis spelar storleken på båten roll.

Nåja, jag har ändå lagt mina två semesterdagar på torsdag och fredag den veckan, så jag tänker ge mig ut och segla 3-4 dagar om vädret är ok. Kanske till och med seglar ner mot Tjörn och kollar på det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det allra mesta går att översätta mellan olika båtar. Och om det är någonting som utvecklat mig som seglare så är det just att jag har seglat i stort sett ALLT. Från Optimist och Moth-jolle,koster skärgårdskryssare, 70-talare och moderna sportbåtar. Skutor inte att förglömma...

 

Men om du är likadan i verkliga livet som du verkar här på maringuiden, fullständigt ovillig att ta emot råd och ta till dig av vad mer erfarna säger, så förstår jag att du helst håller dig på din kant och inte riskerar att upptäcka att de hade rätt.

Lycka till, du lär behöva det när du väljer den svåra vägen.

Redigerad av JonasP
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är kul att du fått chansen att testa mycket. Jag har inget som helst kontaktnät inom båtvärlden, så det är inget alternativ för mig. Båtliv är inget bra sätt att lära känna andra. Cyklingen är ju oerhört social, där man snabbt och lätt lär känna varandra i klungorna och på klubbträffar. Men som ensamseglare i en Bohuslänsk håla är det bara de på båtarna intill som jag kommer i kontakt med. Ute på havet ska alla åt olika håll och man måste nästan vara på skrovkontaktavstånd för att kunna växla några ord med nån. Inte upplagt för att lära känna många.

Optimist seglade jag som knatte, och var med ombord på en 606:a nån gång också. Sen Seacaten och nu Dominanten. Det är det hela. Alla tre är otroligt olika varandra. Visst är det grundläggande samma, men finliret har i stort sett inget gemensamt alls.


Jag lyssnar mycket på andra och älskar att lära mig saker. Väljer inga svåra vägar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ligger ett par hundratal båtar i samma hamn kan du väl sätta upp en lapp och fråga om några är intresserade av lite kappsegling nån kväll. Tror att det är fler som tänker som du. Vi har väl ett par hundra segelbåtar i klubben och onsdagskvällar brukar locka 15-20 båtar. En del är med utan annan ambition än att komma runt,  andra går all in. Opretentiöst och trevligt.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag bott på orten så hade jag tveklöst gjort så. Men nu bor jag 13 mil bort, har ingen bil och kan bara komma dit på helgerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att sätta upp lappar på helgerna..? Grannklubben körde "söndagsseglingar" i många år. 

 

Ett sätt att se hur båten svarar på trim är att hålla koll på logg och kryssvinkel. På en kappsegling - om det inte är entyp - skiljer egenskaperna såpass att man faktiskt inte kan läsa av resultatet av trim. 

 

Får jag fråga; varför har du båten tretton mil från där du bor? Varför inte flytta den, eller bor du i inlandet..? Måste ju finnas möjlighet att parkera den närmare hemmet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...