Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
BboatB

Solcellsventilator - Biltema

Rekommendera Poster

Sitter en biltema solcellsventilator monterad  på snipan jag köpte förra sommaren. Min erfarenhet av dessa är att det kommer in vatten när det regnar. Måste täcka den med kapellväv när det regnar. Kanske inte svar på frågan.. Men man får vad man betalar för...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag mekade dit en vetilator, den billigaste, från biltema i båten jag hade innan jag blev segelbåtgubbe (fast det har nog inte med saken att göra).

Den läckte inte in vatten vare sig vid regn eller ev tvättning av båten.

Vet inte vad den kostade.. måhända det skiljde i pris i förrhållande till din Ludden?

Byt till den billigaste versionen då isf.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter i OT-stil då...

Bär det gäller Biltemas produkter är det lite vanskligt. Man hittar en bra grej, och några år senare vill man köpa en till. Då har de hittat en annan lada i Kina eller Indien som tillverkar den fyra öre billigare, och den prylen fu änkar inte alls lika bra.

Dvs - bsra för att en solcellsventilator var jättebra för fem år sedan, betyder det inte att den som är exakt likadan och som säljs idag är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä helt klart... fast vad "du får vad du betalar för" gäller så har ju Ludden betalat fel pris... om det beror på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå det - alla "vet" att Biltema är billigt; men tips här! Det är de inte alltid längre. Jämför priser innan du handlar, för vissa saker är faktiskt billigare eller samma pris i "dyra" båttillbehörsaffären.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör biltemas ventilator (den med batteri) som snurrar sin tredje säsong utan några bekymmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För drygt tjugo år sedan monterade jag en Biltema solcellsventilator på min Volkswagen Kastenwagen från 1971. Vi använde den som campingbil. Senare har samma bil tjänstgjort som långvårdsavdelning för diverse skrot där den står bakom vedlidret. Nu i våras noterade jag att den gamla fläkten inte längre gav ifrån sig det karakteristiska ljudet av lite sliten fläktmotor längre. Klev upp och konstaterade att solcellen var täckt av ett tunt mosslager. Slängde iväg en spottloska på den och torkade av med overallärmen varpå fläkten började fungera igen! Det kan man inte kalla dålig kvalitet. Det här betyder naturligtvis inte att jag anser att allt som kommer från Biltema är evigt. Verkligen inte. Men den där fläkten var fanimej inte dålig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har en solcellsventilator med batteri från biltema. Satte dit den förra våren, fungerar hur bra som helst, har inte haft något läckage. Märkte förra veckan att den dessutom stått på hela vintern, blir ganska många timmar totalt

Redigerad av HHurtig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mekade dit en vetilator, den billigaste, från biltema i båten jag hade innan jag blev segelbåtgubbe (fast det har nog inte med saken att göra).

Vet inte vad den kostade.. måhända det skiljde i pris i förrhållande till din Ludden?

Det var förra ägaren som monterade ventilatorn. vet ej vad han gav för den. såg på biltema att det var ungefär samma modell som såldes nu. Kan tilläggas att förra ägaren köpte mycket reservdelar på biltema. bl.a impellrar och oljefilter. Vet ej om det är sämre kvallite på grejerna där. det diskuteras mycket här har jag sett. Men jag chansar inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var förra ägaren som monterade ventilatorn. vet ej vad han gav för den. såg på biltema att det var ungefär samma modell som såldes nu. Kan tilläggas att förra ägaren köpte mycket reservdelar på biltema. bl.a impellrar och oljefilter. Vet ej om det är sämre kvallite på grejerna där. det diskuteras mycket här har jag sett. Men jag chansar inte.

Så kan det vara. Marknaden för och var alla leverantörers olika prylar har sitt ursprung är väldigt svår att förstå sig på och att reda ut.

Ibland/ ofta kan det skilja mycket på sk. kvalitet som kostar mer, där kvalitetsprylen fungerar bättre och håller längre och budgetprylen helt kass. I dom situationerna gäller ordspråket, om det nu är ett ordspråk annars är de det nu =)

"det Dyra som fungerar är mycket billigare än det billiga som inte gör det"

Ibland säljs Djävla "original" skitprylar svindyrt och det finns motsvarande funktion på budgetprylar som funkar.

Ibland är den svindyra original-prylen och den mycket billigare "no-name-" prylen exakt samma där bara namnet skiljer.

Så det är inte alltid "man får vad man betalar för"

Det gäller att låta bli att "Chansa" i rätt läge... frågan är när det är rätt läge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...