wille_vh 0 Postad 9 Juni , 2016 Hej, Har precis köpt en sliten Joemarine 17 (segelbåt) för att kunna segla lite i sommar. Jag vill måla om den invändigt (ruff) och dessutom på däck och i sittbrunnen. Jag har försökt förstå mig på detta. Jag vill alltså på billigast/enklaste sättet göra båten någolunda fräsch igen. Är det en bra eller dålig ide att måla på med roller, gelcoat med härdningsmedel? Vad krävs i form av slipning? Eller räcker det med att tvätta båten ordentligt innan? I ruffen är det någon form av skrovisolering som lossnat. Kan jag dra bort denna och slipa lite på glasfibern för att ta bort lim osv och sedan bara måla på? Jag bryr mig inte nämnvärt om finishen blir kanon. Jag vill bara ha en basic och fräsch segelbåt. Vänliga hälsningar, William Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 9 Juni , 2016 Enklast att måla är med vanlig målarfärg, typ halvblank snickerifärg för inomhusbruk. Duger fint i ruffen. Bara tvätta av, slipa lätt och rolla.Om du tar bort isoleringen och målar kommer du få kondensproblem i ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Juni , 2016 Har läst här att flera använt liggunderlag som skrovisolering. Det kan ju vara ett billigt och enkelt alternativ. ÖoB har billiga vita sådana. Bara att riva bort den gamla isoleringen, klippa till och limma upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 10 Juni , 2016 (redigerade) Gelcoat är väl egentligen det sämsta man kan ha för en dylik uppfrächning. Skall man köra med nåt gelcoatliknade, skall man blanda i lite vaxlösningoch då kallas det topecoate, men ur arbetsynpunkt är det inte bättre det. Nu finns det ju människor som är oerhört snabba och produktiva. Om man börjar nu och skall kunna segla med den i sommar, undrar jag hur mycket man fuskar med underarbetet. Jag skulle gjort rent den ordentligt och seglat med den över sommaren och sen börjat jobba med den till hösten. Måla däcket med grå Interdeck, är väl en enkel behandling. Rengöring och sen bara att måla. Behövs ingen grundfärg enl anvisningarna. Jag har målat med grå Interdeck på ett antal båtar. Försökte vid ett tillfälle med den vita kulören - men aldrig mer. Den blev så fruktansvärs skitig under användning av båten. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/lackfarger/dacksfarger/interdeck-gra-750ml Annars är det ju tvåkomponentsfärg som gäller utvändigt och invändigt kan man ju köra med en enklare färg. För objekt som inte är så noga med kan man kanske köra med nån av de nedanstående färgerna även utvändigt över vattenlinjen. Kommer just hem från båten, där jag har strukit över lite tillfällig inredning med Toplack, från ett par gamla burkar jag hade ståendes. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/lackfarger/1-kompontent/toplac-snowhite-750ml Men det finns många passade färger. http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Alkydfarg-2000037121/ Har isolerat ett flertal båtar med liggunderlag, men det är allt lite pill om man skall få det bra. Brukar köra med dubbla 10 mm liggunderlag och en ytmatta på 3 mm. Jag skulle som sagt gjort ren båten ordentligt, ev målat däcket och seglat. Det är så många andra smådetaljer som måste fixas för att båten skall fungera ordentligt. När man köper en gammal båt som den tidigare ägaren tröttnat på brukar det va rätt mycket som är halvdant. Redigerad 10 Juni , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser