Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Jens_Sthlm

Placering bränsleflödesmätare gfs 10

Rekommendera Poster

Jag skulle gärna vilja montera garmin gfs 10 men ser inte hur jag ska få plats med den.. Motorn jag har är en mercruiser 5.0 mpi och efter bränslefiltret är detdirekt stålspunna bränsleslangar vidare in i motorn, det gör att ända platsen att montera är innan bränslefiltret men då tror jag att det inte blir rätt värde som uppges, dessutom bör jag i såna fall montera ytterligare ett bränslefilter innan flödesmätaren, då blir det ytterligare jobbigare för motorn att suga bränsle.

Tipps mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gfs 10 monterad sedan 2 år på skottväggen framför motorn. Den sitter mellan tanken och motorns bränslefilter. Jag har aldrig upplevt problem med vare sig bränslepumpens förmåga att suga eller annat.

Motorn är en VP 5,7 med förgasare och elektrisk bensinpump. Har precis som du stålspunna ledningar från motorns filter till pumpen och vidare till förgasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser min installation ut. Slangen kommer från tanken nere till vänster. Placeringen är gjord så att alla anslutningarna är placerade högre än tanken så att det inte uppstår häverteffekt om någon av dessa hoppar isär.

(placeringen av skiljerelät till startbatteriet är inte kvar så nära bränsle anslutningar)

post-89138-0-62929300-1465459781_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske bara jag som inbillar mig att bräslepumpen får jobba mer om man lägger till ett bränslefilter till och några decimeter slang med flödesmätare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske bara jag som inbillar mig att bräslepumpen får jobba mer om man lägger till ett bränslefilter till och några decimeter slang med flödesmätare?

Yes det är inga problem om man har fräscha filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...