Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Gatukontoret

Bygga upp golv i mindre sportbåt (fogskum/frigolit/skiva)

Rekommendera Poster

Hej köpte en mindre sportbåt till ett billigt pris

Förra ägaren har skärt upp det inre skrovet (dubbelskrov)

då golvet vart mjukt och man sjönk ner, så som det blir med gammal skum.

Bitarna finns inte kvar och jag funderar på hur jag ska återställa golvet, har ett par funderingar på hur jag ska göra men tar gärna emot tips och råd =)

1. Bygga upp riktigt med bitar av trä som jag plastar in sedan en skiva ovanpå och plast.

2. Plasta in frigolit och lägga en vattentålig skiva över samt plasta.

3. fogskum, plasta och en skiva ovanpå samt mer plast.

4. eller kanske försöka få tag på likadant skum som sprutades i när båten tillverkades.

Detta var då en billig båt och tanken är att inte ha den allt förlänge så kostnaderna och arbetstiden ska hellst hållas låga =)

Bifogar en bild på hålet, det är ju över hela bottnen nästan, men det är inte så djup samt är båten inte så stor.

Tack på förhand =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller plasta, lägga i frigolit som man skär till efter bottnen sen plasta över frigoliten i många lager? Många tankar men svårt att välja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade plastat in stringers och några bottenstockar. Därefter plastat in en skiva över. Jag hade skippat skummet helt. Du får en lättare båt och vet att inget under botten kan suga i sig vatten. Tänker du på det så bygg in rejäla fästen för de stolar du tänker ha i båten. Sedan måla allt i en klatchig färg. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fjelie är på rätt spår, tom med den klatschiga färgen:D Jag hade gjort samma sak. Starkare och bättre än original på alla sätt. Skum brukar inte blir bra IMO.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fjelie är på rätt spår, tom med den klatschiga färgen:D Jag hade gjort samma sak. Starkare och bättre än original på alla sätt. Skum brukar inte blir bra IMO.

innan jag läste svaren i tråden funderade jag i banorna att göra bottenstockar. Dvs reglar tvärs över botten och lägga på en skiva - delad i bitar, så de går att lyfta upp - ovanpå.

Det där med figolit och liknande för flytkraften är väl bara att krångla till det. Köp några uppblåsbara flytvästar, i tillräckligt antal i stället.  ;)

Budgetalternativ. Reglar och trallvirke.  :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...