Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
fredriklindell

Laddfrågor newbie

Rekommendera Poster

Jag försöker utröna behovet av solcell. KTH var mer än 20 år sedan och lite väl teoretiskt så jag är i princip nybörjare på båtel.

 

Har 2*165 Ah AGM samt 90 Ah till motorn. Har en Yanmar 30 ho diesel med ungefär 12 v 130 A alternator. Båten ligger till så att första och sista halvtimmen är motorgång. Har inte el vid bryggan.

 

Förbrukare är typ 130 liter modernt kylskåp, all modern segelelektronik samt barnens iPadladdningar.

 

Om man antar urladdning ned till 50 %, räcker det med att köra de sista 30 min för att göra en tillräcklig laddning innan man lämnar båten? Det låter nästan orimligt att man skulle få in 130 Ah på en timme bara genom motorkörning i relation till enlandströmsregulator som ger 30 A. Var tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna tar inte laddning linjärt. Ett tomt batteri tar många Ampere i början och sedan minskar det ganska kraftigt fram tills att batteriet är nästan fullt. Det sissta tar ganska lång tid att få in.

 

Så 30min motorgång kommer inte att ge så många AH.

 

Generatorn som kan ge 130A ger bara det om det finns förbrukare som tar så många Ampere samtidigt som generatorn går på det varv som den kan ge max Ampere.

 

En solcell är bra på att topppa upp det sissta, samt att hålla batterierna laddade.

Oftast så kommer en solcell att kunna topladda batterierna över tid såvida dom inte är såpass underdimensionerade att dom inte kan uppnå den spänning som behövs för att fortsätta laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog rätt. Men som LuminaL påpekar, laddning av batterier är jätteknepig. Batterier ingår i en kemisk process som själv reglerar hur mycket laddning som kan tas mot. Jag gissar att om du verkligen laddat ut halva din förbrukarbank så kommer ändå generatorn bara att ladda kanske 1/4 av vad du behöver ladda tillbaka innan du är i land.

 

Botemedlet är antingen solceller som får en vecka på sig plus laddar när du är ute.

Men det bästa är att ha tillgång till landsström och ansluta en laddare. Efter ett dygn är du bra laddad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi och många andra klarar oss med 100 W solpaneler horisontellt placerade eller en 50 W panel som riktas mot solen. Så länge det är sol håller vi jämna steg med förbrukningen.

 

Förbrukningen är väldigt beroende på vad man har för önskemål. Vi använder vindinstrument och plotter när vi seglar och lite dator, radio, telefonladdning och ledlampor när vi ligger i hamn. Kompressorkylen går dygnet runt, men den är välisolerad.

 

Ju mera elprylar man använder ju mera solpaneler behöver man för att hålla jämna steg med förbrukningen under förutsättning att det är sol. Om man vill kunna ligga ute även i mulet väder under längre tid måste man öka på batteribankens storlek.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kollega nämnde att att batteri kan laddas typ 20 % av sitt max på en timme (grovt förenklat om man birtser från funktionaliteten som har med hur mkt laddning som redan finns i).

 

Kan det då stämma att om man har en alternotor på 130 A och två parallelkopplade 165 Ah-batterier kan man få in 2*165*20%=66 Ah (d v s långt under 130) på en timmes körning med motor? Vilket låter rätt bra i en tänkt situation att man är nedåt 50 % i laddning och vill kräma in en rejäl laddning snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...